Gå til innhold

Frontsett, eller noen bedre 6x9 i kasse?

Ranger emnet


neptyr

Anbefalte innlegg

Jeg har per idag, en Blaupunkt *insertcrappynamehere*, et sett billige 6x9ere i hattehylla.

I tillegg har jeg en Peerless 12" 200watt RMS sak, drevet av en alpine MRV1507.

 

Det jeg ønsker, er bedre lyd i bilen, trykk har jeg nok av, men jeg mangler mellomtone og diskant..

 

Hva burde jeg gå for, prøve å få bygd en kasse til en 6" i front, og gitt blaffen i 6x9?

 

Eller, siden Corollaen min er vanskelig å bygge i foran, tatt å fått tak i noen bedre 6x9, fått en treplate å montert dem i, pluss kasser under til dem ?

 

Noen forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en ny hattehylle, de "plastikk" hyllene fører ikke lyden bra nok. Skaff deg bra 6*9ere, Lanzar, JBL, Rockford..you name it. Skal du ha 6" foran samt med 6*9 så ville jeg nok ha gått til innkjøp av en 1400w Forsterker. da tenker jeg biffen er løst. Legg også opp tykkere kabler til 6*9erne, hvis du har original kablene kan det være en liten årsak å. Men er ikke ekspert, bare nevner hva eventuelt jeg ville ha gjort. Lykke til

Volvo 760 til salgs. info på http://tinyurl.com/3e3ev3

 

Ford Mondeo 2L 16v BAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha droppa 6x9 og prøvd og bygge inn noe foran.

 

Ville ikke undernoen omstenigheter blande skikkelig frontsett med 6x9 bak. Blir for stor forskjel i kvaliteten. da er det bedre og droppe alt.

 

Men tilbake til topic. Hva med og sette komponent "frontsett" bak. Ikke optimalt. Men har du ikke muligheter foran mener jeg klart att ett realt komponentsett bak vil bli bedre en 6x9. Bygge om og bruke mdf eller spon er nok nødvendig uansett.

 

t

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv så godt det går å få lydbilde forfra, dvs kjøp frontsett og monter det i dashbord/dører og dropp bakhøyttalere. Alternativt monterer du små coaxiale elementer på dashbordet, 3,5 eller 4" og 6" midbass i dørene, dette gir helt klart det beste resultatet og behøver ikke koste mange kr ekstra.

 

Og 6x9" er ikke så dårlig som enkelte skal ha det til, de får unødig mye pepper og 6x9" sitt dårlige rykte har rot i folks dårlige montering, ikke kvaliteten på selve konstruksjonen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en sånn gammal tre-dørs corolla? "firkantet" sak? isåfall er det lett og bygge inn dørene! bare fjern de plast lommene som er der orginalt, så skrur du inn en 22mm sponplate eller noe. det bygde iallefall nok til at jeg fikk inn:

http://www.mamut.com/dynabel/subdet370.htm

(Den øverst i midten til 1398,-) finishen ble ikke så bra, men det er bare fordi jeg er lat! :P kan ta et bilde til deg, om du er interresert :)

Du kan jo forøvrig snakke litt med "corollapower" har var flink med sin gamle corolla ;)

___________________________________

-1990 Mazda 626 GLX Coupè 2.2i

x1989 VW Passat 1.8 GT Stasjonsvogn stjælt..

x1986 Toyota Corolla DX 1.3 vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg bra 6*9ere, Lanzar, JBL, Rockford..you name it. Skal du ha 6" foran samt med 6*9 så ville jeg nok ha gått til innkjøp av en 1400w Forsterker. da tenker jeg biffen er løst.

 

Nå er vel ikke 1400 watt en dyd av nødvendighet på slike høyttalere. En god forsterker med 100 W ren effekt vil kunne spille meget høyt og kontrollert selv om mange vil mene det samme, sett utifra effekten. Effekt er ikke det samme som effekt, if you catch my drift ;)

 

Anyway.... ville nok prøvd meg med et godt komponentsett foran. Utrolig mye mer glede av lyden ved å gå for det :)

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en sånn gammal tre-dørs corolla? "firkantet" sak? isåfall er det lett og bygge inn dørene! bare fjern de plast lommene som er der orginalt, så skrur du inn en 22mm sponplate eller noe. det bygde iallefall nok til at jeg fikk inn:

http://www.mamut.com/dynabel/subdet370.htm

(Den øverst i midten til 1398,-) finishen ble ikke så bra, men det er bare fordi jeg er lat! :P kan ta et bilde til deg, om du er interresert :)

Du kan jo forøvrig snakke litt med "corollapower" har var flink med sin gamle corolla ;)

 

Seriøst ?

 

Det må jeg pinadø teste, det er sånn 1987firkanta sak , den med skikkelig skrått bagasjelokk, ikke sånn rundt ett.. om du skjønner :p

 

EDIT: Damn you, nå sitter jeg her kl halv to på natta, og vurderer å gå ut å prøve :p fåkke sove nå jeg! *gira*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel

 

Det funka ikke på min, blir ikke dypt nok.

 

Så løsningen blir vel NESTEN akkurat det samme.

 

1: Kutte en ramme i MDF.

2: Kutte mellomlag i MDF

3: Kutte toppplate i MDF

4: Lime sammen

5: Skru fast i bil

6: Feste element :)

 

Tar det i 18mm MDF, så skulle det bygge nok etter hva jeg fikk testa litt med idag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er interessert, har jeg et nytt ubrukt Velocity VPc 172 kompo sett liggende. koster nytt 3990,- skal få det for 2..

 

søker du på bilder/info på google.no finner du snadder ;) du er jo fra distriktet, så en liten titt er jo fullt mulig ;)

 

Høres jo ikke så gæli ut..

 

Åssen spiller dette vs mye annet ?

 

Har ikke så veldig gode erfaringer med Blåpunkt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ikke så gæli ut..

 

Åssen spiller dette vs mye annet ?

 

Har ikke så veldig gode erfaringer med Blåpunkt :/

 

med forsterker som driver det greit, og gjerne med litt dempa dører spiller det bra etter min og andres mening hvertfall. syntes blaupunkt/velocity erentlig er et undervurdert merke. har kommet med en del bra dem siste årene. Sef om man kjøper noe underdimensjonert kan det jo ryke som alt annet. kan si det slik at magneten er 5,5" bred og elementet bygger ca 7,5 cm innover. ser brutale ut. har forresten subb i samme serie. her er bilder

7606291000_main.asp7606273003_main.asp

opphenget på subben er mye feitere en det ser ut på bilder. flettet carbon menbran osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår