Gå til innhold

Vanlig olje temp

Ranger emnet


overk

Anbefalte innlegg

120 er høyt til normal kjøring. normal driftstemperatur på sommeren er rundt 100 grader +/-

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 16v gti golf2 lå litt over 90grader på vanlig bruk. om jeg kjørte på bane så ga jeg meg før 120 grader(måtte kjøre noen runder på bane for å få så høy temp).. så hørtes ut som det var litt høy temp på din ja..

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av djnick

olja mister smøre evnen når den kommer over 120grader så vær forsiktige gutter

 

Det er da ikke før rundt 300 grader da...

 

 

Det spørs jo hvilken olje man kjører på da.. Om man kjører bilen mye på bane ville jeg ha valgt en olje som holder viskositeten oppe selv når den passerer 120 grader.. Men som en standar bør en sørge for bedre kjøling om en har for høy olje temp.

 

Vær klar over at selv om olje temp måleren viser 100grader , så er egentlig temperaturen mye høyere i lagrene feks. Her er det høyere trykk og mer friskjon. Mange multigrade oljer i dag er tilsatt teflon , dette er et plast stoff som ikke tåler så store temperaturer. Om jeg husker rett så sprekker det før 200grader .. Teflon i oljen enda et lurium produkt for å lokke penger ut av forbrukerene.

En multigrade olje er nettopp det, en multigrade = et kompromiss. En multigrade olje vil holde bedre på viskositeten ved normal driftstemperatur , men i trykksonene som lager der temperaturen er mye høyere kan en risikere at bærestoffene til antifriksjons additivene sprekker ( feks teflon ) viskositeten synker.. noen ganger ned mot null .. Og null er nesten vann = lager havari.

 

oljer som er designet for Racing er preparert med antifriksjonsstoffer som over tid ville etset lagre.

 

Jeg kjører på oljer fra LE, den er ikke tilsatt agresive antifriksjons stoff og den beholder smøreevnen opp til ganske høye temperaturer..

 

, men Castrol lager også bra oljer..

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljen bør ikke overstige 120-125grader, da kan lagerene skjære seg pga materialet endrer størelse etter tempraturen og dermed blir det forskjell på lageret som kan fort bli skadelig. dette var noe jeg lærte på GK Mek :o

 

 

Men det du ikke lærte var at oljen kan være over 120grader i nettopp lagrene .. Selv om ojetemperaturen i resten av motoren er helt ok. ( snakker nå om litt hardkjøring som feks på bane )

 

Oljen skal kunne transporter bort denne varmen og forhindre friksjon ..

Derfor er mye av oljen i dag tilsatt addetiver og vaskestoffer.. Desse stoffene bringer noe bra, men har ofte mange bakdeler også.

Utrolig hvor mye Lurium de klarer å selge .. Og dyrt er ikke alltid det beste.

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da er altså olje-tempen min for høy, siden den på små kjøring lett kommer opp i 120grader, og likker rundt 105-112 grader ved langkjøring. Men når jeg tar ut termostaten ligger olje tempen mer normalt.

 

Er det dumt å kjøre uten temostaten til jeg får funnet ut hva som gjør at olje tempen ligger så høyt?

 

Nå tok jeg ut termostaten, da lå olja på rundt 90 grader ved kjøring, vannet lå veldig lavt. Men så fort ejg stoppet og mottoren gikk 1-3 min på tomgang, var oljen over 100 grader.

 

Noen som ander hva som kan være feil., kan oljekjøleren være sliten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår