Gå til innhold

CSB vannpumpe

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Kjøpte en Silverado Pickup som eier forklarte at det manglet termostat. Han klarte ikke å lufte systemet og bilen koker hele tiden med termostaten montert.

 

Har forsøkt å montere ny termostat, men da koker bilen med en gang. Lokalt motorværksted sa at de trodde radiatoren er tett og at den burde byttes.

 

Har nå byttet radiator, men fortsatt samme problem... Har forsøkt med termostater fra 76 grader til 92 grader...

 

Så fikk jeg høre at radiatorlokket kunne fororsake dette problemet, byttet til nytt... samme problem...

 

Demonterte vannpumpa, denne viser seg å være helt ny. Mistenker da at tidligere eier har byttet vannpumpe, men montert en som går feil vei! Detfinnes to typer vannpumpe til denne motoren, jeg har "flatbelt" og da skal det sitte en rev. rotation pumpe på denne type motor.

 

 

Hvordan finner jeg ut hvilken vei denne pumpa skal gå? Det er ikke noe merke på den. Demonterte den for å se om man kan se det på pumpebladene, men ble ikke klokere på det...

 

Noen som kan hjelpe?

http://home.no.net/amcars/htm/vannpumpe.htm

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://home.no.net/amcars/htm/vannpumpe.htm

http://home.no.net/amcars/htm/ny-vannpumpe.htm

 

Ny vannpumpe til min Silverado ble bestilt hos Scau's Servicesenter og den har ankommet. Den er demontert og tatt bilde av for sammenligning. Som dere ser på bildet, så er de like innvendig.

 

Hot Rod, du sier at du har en vannpumpe liggende, kan du demontere den å ta et bilde av den på samme måte og legge det ut her? Viser det seg at den er annerledes, så kjøper jeg den for å prøve.

 

Er nå meget rådvill og søker desperat hjelp for å få fikset problemet mitt her...

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med vannpumpa opp til Scau'¨s Servicesenter for å høre med Petter'n. Det er nok INGEN her i nerheten som kan mer om amerikanske biler enn Petter Skau. Han var ikke sikker på om vannpumpa var en rev. rotation vannpumpe.

 

Blir da meget oppgitt over at en som VCE ber oss om å snurre pumpa og tenke oss om en gang til! Må si at jeg blir lite imponert over innlegg fra en hobbymekanikkere som VCE, som ikke har satt sammen en V8 på egenhånd en gang. Mitt råd til VCE: har du ikke noe fornuftig å komme med: spar innleggene dine!

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://home.no.net/amcars/htm/vannpumpe.htm

http://home.no.net/amcars/htm/ny-vannpumpe.htm

 

Ny vannpumpe til min Silverado ble bestilt hos Scau's Servicesenter og den har ankommet. Den er demontert og tatt bilde av for sammenligning. Som dere ser på bildet, så er de like innvendig.

 

Hot Rod, du sier at du har en vannpumpe liggende, kan du demontere den å ta et bilde av den på samme måte og legge det ut her? Viser det seg at den er annerledes, så kjøper jeg den for å prøve.

 

Er nå meget rådvill og søker desperat hjelp for å få fikset problemet mitt her...

titt på denne er gammel men..

http://www.chevelles.com/forums/showthread.php?t=23640

Chevy used two different basic styles of water pumps over the years, a "short" pump and a "tall" pump which was introduced in 1969. You need to match your pulleys and accessory brackets to match whichever pump style you use so that everything works and fan belts line up. The "short" pumps can get you a few extra inches of space if you are doing an engine conversion and the available space is tight. Later models using a serpentine belt system have used a "reverse rotation" water pump. Corvettes over the years have used a slightly different style pump. GM pulleys over the years have come in different diameters. You can play with these different diameters a little to underdrive some of your accessories like the water pump or alternator. However make sure the accessories turn over fast enough to keep the engine cool and the battery charged.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://home.no.net/amcars/htm/vannpumpe.htm

http://home.no.net/amcars/htm/ny-vannpumpe.htm

 

Ny vannpumpe til min Silverado ble bestilt hos Scau's Servicesenter og den har ankommet. Den er demontert og tatt bilde av for sammenligning. Som dere ser på bildet, så er de like innvendig.

 

Hot Rod, du sier at du har en vannpumpe liggende, kan du demontere den å ta et bilde av den på samme måte og legge det ut her? Viser det seg at den er annerledes, så kjøper jeg den for å prøve.

 

Er nå meget rådvill og søker desperat hjelp for å få fikset problemet mitt her...

 

No problem. Har sjekket nå.

Du har ei serpentine-belt reversed water pump. Banna bein. Den har lik "propell" med min.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er snart alt byttet ut. Feilen må ligge i motoren en plass. Skjønner ikke helt hva det kan være. Når vi setter inn en termostat, så gåt tempen opp over til det passerer det røde feltet. Lar vi bilen gå på tomgang, går tempen opp og ner hele tiden. Den trekker sammen radiatorslangene så de blir helt flate.. Aldri sett noe sånt tidligere.

 

Dette er byttet ut:

 

- Radiator

- Radiatorlokk

- Vannpumpe

- Termostater med 72 - 92 grader er testet

 

Det er testet med utstyr på et motorverksted og de bekrefter at det er ikke noen toppakning som er årsaken. Det er ikke noe olje i vannet og den bruker ikke noe vann.

 

Bilen går som ei klokke uten termostat. Har kjørt Trondheim - Oslo uten problemer....

 

Er det noen som har noen forslag???

Hva kan dette være?

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å komme med "dumme" forslag må jeg bare spørre: Siden den suger sammen slangene, tyder ikke det på at det er tett ett eller annet sted? Det må jo være vakuum og det skal det vel ikke være?

Har du sjekket hvordan slangene er montert på en tilsvarende bil med tilsvarende motor? At du/forrige eier ikke har bytta om noe?

Slike problemer er innmari irriterende og løsningene er ofte "dumme" ting man ikke har tenkt på.

 

Grunnen til at en flatbelte vannpumpe går andre veien er jo rett og slett det at den står på "utsiden" av reima. I motsetning til hva mange tror går kjølevannet IKKE motsatt vei i disse motorene.

V-reim pumpene står jo inne i "sirkelen" som viftereima danner.

 

Har du frekventert noen amerikanske nettforumer'er om problemet?

Jeg bruker ofte dette forumet når jeg har motor-spørsmål:

http://www.thirdgen.org/techboard/

Disse typene er jo vel kjent både med serpentin systemene og v-belte systemene og aktivitetsnivået er stort.

Registerer deg, lag en liten intro post, og legg så inn inn motor spørsmålet ditt på riktig under-forum. Tipper du har 8-10 svar i løpet av ett døgn.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen så langt Hot Rod. Ingen forslag er dumme her, men spydigheter fra VCE ser jeg ikke som noen hjelp.

 

Takker for tipset du ga meg, og jeg har nå registrert meg og lagt inn råd om hjelp. Gunnen til at jeg misstenkte vannpumpa, var at den var akkurat byttet når jeg kjøpte bilen, og det er ganske vanlig at privatpersoner bestiller en ordinær pumpe og ikke en reversiell pumpe. Denne feilen gir samme symtomer som min motor har... Vannpumpa er nå utelukket som feil, og derfor søker jeg nå etter andre forslag...

 

Innsuget blir løftet av til helgen, for å se om det er noe som har kommet inn i motoren og blokkerer for vannet til termostaten...

 

Igjen, takker for responsen her inne!

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem på en annen bil engang. Kan det være luft i systemet som lager vakum på oversiden av termostaten så denne ikke klarer å trekke seg ned og åpne. Borr et lite hull i termostaten så du slipper dette vakumet og problemet er løst. Så enkelt var det for meg ihvertfall. Forsøket verdt. Høres tullete ut, men det virket på bilen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår