amcars Skrevet Mai 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2006 Kjøpte en Silverado Pickup som eier forklarte at det manglet termostat. Han klarte ikke å lufte systemet og bilen koker hele tiden med termostaten montert. Har forsøkt å montere ny termostat, men da koker bilen med en gang. Lokalt motorværksted sa at de trodde radiatoren er tett og at den burde byttes. Har nå byttet radiator, men fortsatt samme problem... Har forsøkt med termostater fra 76 grader til 92 grader... Så fikk jeg høre at radiatorlokket kunne fororsake dette problemet, byttet til nytt... samme problem... Demonterte vannpumpa, denne viser seg å være helt ny. Mistenker da at tidligere eier har byttet vannpumpe, men montert en som går feil vei! Detfinnes to typer vannpumpe til denne motoren, jeg har "flatbelt" og da skal det sitte en rev. rotation pumpe på denne type motor. Hvordan finner jeg ut hvilken vei denne pumpa skal gå? Det er ikke noe merke på den. Demonterte den for å se om man kan se det på pumpebladene, men ble ikke klokere på det... Noen som kan hjelpe? http://home.no.net/amcars/htm/vannpumpe.htm Siter 1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Mai 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2006 Linken virker ikke! Skovlene på pumpa skal stå mot veien pumpa går liksom.Akkurat som når du svømmer, du krummer hånda for å få bedre tak! Dårlig forklaring sikkert :D Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcars Skrevet Mai 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2006 Nå virker linken... Siter 1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2006 Skovlene på det bildet skal vel gå mot klokka? Hvordan stemmer det med pumpa montert? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet Mai 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2006 Den pumpa er til en gammel type, dvs med kilerem. Den skal gå MED klokka slik den er avbildet. Tenk på at det er en sentrifugalpumpe, da er det lettere å se retningen. Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2006 Ok. Sorry. Lærer så lenge man lever! Jeg har forresten liggende ei "reversible" vannpumpe som har vært brukt på en Chevy 350 1992 motor. Har ikke peiling på tilstanden på den, men motoren den kommer fra har gått 140.000km. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcars Skrevet Mai 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 http://home.no.net/amcars/htm/vannpumpe.htm http://home.no.net/amcars/htm/ny-vannpumpe.htm Ny vannpumpe til min Silverado ble bestilt hos Scau's Servicesenter og den har ankommet. Den er demontert og tatt bilde av for sammenligning. Som dere ser på bildet, så er de like innvendig. Hot Rod, du sier at du har en vannpumpe liggende, kan du demontere den å ta et bilde av den på samme måte og legge det ut her? Viser det seg at den er annerledes, så kjøper jeg den for å prøve. Er nå meget rådvill og søker desperat hjelp for å få fikset problemet mitt her... Siter 1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcars Skrevet Mai 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Jeg tok med vannpumpa opp til Scau'¨s Servicesenter for å høre med Petter'n. Det er nok INGEN her i nerheten som kan mer om amerikanske biler enn Petter Skau. Han var ikke sikker på om vannpumpa var en rev. rotation vannpumpe. Blir da meget oppgitt over at en som VCE ber oss om å snurre pumpa og tenke oss om en gang til! Må si at jeg blir lite imponert over innlegg fra en hobbymekanikkere som VCE, som ikke har satt sammen en V8 på egenhånd en gang. Mitt råd til VCE: har du ikke noe fornuftig å komme med: spar innleggene dine! Siter 1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mai 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Siden jeg tydeligvis ikke får lov til å komme med forslag som henvender seg til rimelig sunn fornuft og teknisk innsikt, sletta jeg inlegget mitt. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Mai 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2006 http://home.no.net/amcars/htm/vannpumpe.htmhttp://home.no.net/amcars/htm/ny-vannpumpe.htm Ny vannpumpe til min Silverado ble bestilt hos Scau's Servicesenter og den har ankommet. Den er demontert og tatt bilde av for sammenligning. Som dere ser på bildet, så er de like innvendig. Hot Rod, du sier at du har en vannpumpe liggende, kan du demontere den å ta et bilde av den på samme måte og legge det ut her? Viser det seg at den er annerledes, så kjøper jeg den for å prøve. Er nå meget rådvill og søker desperat hjelp for å få fikset problemet mitt her... titt på denne er gammel men.. http://www.chevelles.com/forums/showthread.php?t=23640 Chevy used two different basic styles of water pumps over the years, a "short" pump and a "tall" pump which was introduced in 1969. You need to match your pulleys and accessory brackets to match whichever pump style you use so that everything works and fan belts line up. The "short" pumps can get you a few extra inches of space if you are doing an engine conversion and the available space is tight. Later models using a serpentine belt system have used a "reverse rotation" water pump. Corvettes over the years have used a slightly different style pump. GM pulleys over the years have come in different diameters. You can play with these different diameters a little to underdrive some of your accessories like the water pump or alternator. However make sure the accessories turn over fast enough to keep the engine cool and the battery charged. Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2006 http://home.no.net/amcars/htm/vannpumpe.htmhttp://home.no.net/amcars/htm/ny-vannpumpe.htm Ny vannpumpe til min Silverado ble bestilt hos Scau's Servicesenter og den har ankommet. Den er demontert og tatt bilde av for sammenligning. Som dere ser på bildet, så er de like innvendig. Hot Rod, du sier at du har en vannpumpe liggende, kan du demontere den å ta et bilde av den på samme måte og legge det ut her? Viser det seg at den er annerledes, så kjøper jeg den for å prøve. Er nå meget rådvill og søker desperat hjelp for å få fikset problemet mitt her... No problem. Har sjekket nå. Du har ei serpentine-belt reversed water pump. Banna bein. Den har lik "propell" med min. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcars Skrevet Mai 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2006 Nå er snart alt byttet ut. Feilen må ligge i motoren en plass. Skjønner ikke helt hva det kan være. Når vi setter inn en termostat, så gåt tempen opp over til det passerer det røde feltet. Lar vi bilen gå på tomgang, går tempen opp og ner hele tiden. Den trekker sammen radiatorslangene så de blir helt flate.. Aldri sett noe sånt tidligere. Dette er byttet ut: - Radiator - Radiatorlokk - Vannpumpe - Termostater med 72 - 92 grader er testet Det er testet med utstyr på et motorverksted og de bekrefter at det er ikke noen toppakning som er årsaken. Det er ikke noe olje i vannet og den bruker ikke noe vann. Bilen går som ei klokke uten termostat. Har kjørt Trondheim - Oslo uten problemer.... Er det noen som har noen forslag??? Hva kan dette være? Siter 1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Med fare for å komme med "dumme" forslag må jeg bare spørre: Siden den suger sammen slangene, tyder ikke det på at det er tett ett eller annet sted? Det må jo være vakuum og det skal det vel ikke være? Har du sjekket hvordan slangene er montert på en tilsvarende bil med tilsvarende motor? At du/forrige eier ikke har bytta om noe? Slike problemer er innmari irriterende og løsningene er ofte "dumme" ting man ikke har tenkt på. Grunnen til at en flatbelte vannpumpe går andre veien er jo rett og slett det at den står på "utsiden" av reima. I motsetning til hva mange tror går kjølevannet IKKE motsatt vei i disse motorene. V-reim pumpene står jo inne i "sirkelen" som viftereima danner. Har du frekventert noen amerikanske nettforumer'er om problemet? Jeg bruker ofte dette forumet når jeg har motor-spørsmål: http://www.thirdgen.org/techboard/ Disse typene er jo vel kjent både med serpentin systemene og v-belte systemene og aktivitetsnivået er stort. Registerer deg, lag en liten intro post, og legg så inn inn motor spørsmålet ditt på riktig under-forum. Tipper du har 8-10 svar i løpet av ett døgn. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amcars Skrevet Mai 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Takker for hjelpen så langt Hot Rod. Ingen forslag er dumme her, men spydigheter fra VCE ser jeg ikke som noen hjelp. Takker for tipset du ga meg, og jeg har nå registrert meg og lagt inn råd om hjelp. Gunnen til at jeg misstenkte vannpumpa, var at den var akkurat byttet når jeg kjøpte bilen, og det er ganske vanlig at privatpersoner bestiller en ordinær pumpe og ikke en reversiell pumpe. Denne feilen gir samme symtomer som min motor har... Vannpumpa er nå utelukket som feil, og derfor søker jeg nå etter andre forslag... Innsuget blir løftet av til helgen, for å se om det er noe som har kommet inn i motoren og blokkerer for vannet til termostaten... Igjen, takker for responsen her inne! Siter 1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frangran Skrevet Mai 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2006 Har hatt samme problem på en annen bil engang. Kan det være luft i systemet som lager vakum på oversiden av termostaten så denne ikke klarer å trekke seg ned og åpne. Borr et lite hull i termostaten så du slipper dette vakumet og problemet er løst. Så enkelt var det for meg ihvertfall. Forsøket verdt. Høres tullete ut, men det virket på bilen min... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.