Gå til innhold

Kamaksler til motorer med turbo.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Kamaksler til motorer med turbo.

 

 

 

Eg har holdt på med turbo motorer noen år nå, men dette med kamaksler er av

Og til en nøtt å få til.

Det er dette med overlapp og nockvinkel som eg ikke helt forstår sammenhengen av.

Eg håper her er noen som enkelt kan forklare.

 

Eg har den erfaringen at en for kvass kamaksel på en turbomotor med en liten turbin

byr på trøbbel.. null vakum og plunder .

Men en kam med moderat durasjon og nockvinkel på ca 115-120 grader fungerer meget bra.

Også er det dette med overlapp på en turbokam hva med det. 8 grader 30 grader?

Og hvordan regner man ut nockvinkel?

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Haaken sier, dette har MYE å gjøre på motoren... En N/A Volvo B23 med 10.5:1 i comp kan ha ca 20 grader overlapp, mens en N/A Cevy 350 med 8.5:1 i comp har -7 grader overlapp.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"en N/A Cevy 350 med 8.5:1 i comp har -7 grader overlapp."

 

Hvor i all verden har du fått det fra?

---------------------------

 

"Og hvordan regner man ut nockvinkel?"

 

Med nockvinkel antar jeg at du mener LCA - Lobe Centerline Angle.

Trekk en senterlinje gjennom intaks og eksoskammen (loben). Vinkelen mellom disse linjene er LCA. Denne vinkelen bestemmer størrelsen på overlappstriangelen. Hvis dette hørtes helt tåkete ut, er det en grei artikkel om det her: http://hotrod.com/techarticles/18218/

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var tatt av en tilfeldig camaksel levert i en 350... ser ikke her i hvilken årgang/bil, men...

 

kompresjon på 8.5:1 er den mest vanlige i truck-motorer med smog-system.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår