Gå til innhold

Polering tips og bruk

Ranger emnet

Chameleon

Anbefalte innlegg

Jeg har selv konto på flere bilrekvisita da jeg har drevet med mye bil på hobbybasis.. Så jeg pleier ikke å se hva produktene koster desverre.

Skal jeg ha et produkt, og jeg kjenner produktet så får det koste det det koster. (Ikke alltid da, noen ting kan jo bli for dyre, så som Autopower f.eks.)

Lakkrens eller Paint Renovator som Autoglym kaller den, bør man ikke bruke mer enn EN gang om året.. Den er ganske kraftig..

Super Resin Polish, dvs den "vanlige" poleringen er til ALLE lakktyper. Kjempelett å smøre på, og enda lettere å ta av.. Ingen merker på gummilister og slikt heller.. Noe jeg ble gal av med Turtle før i tiden.. (Er ikke sånn nå.)

Bruk litt tid til å gni polishen inn i lakken, når du smører den på.

Da trenger du ikke gjøre det så ofte..

Prøv også Autoglym Fast Glass, eller Glass Polish.. Hvis du trodde du hadde rene ruter før... Gjør deg klar for RENE ruter ja..

Nei jeg pleier heller ikke alltid se hva ting koster, en liten uvane mener min samboer av og til :)

Da vet jeg hva jeg ser etter, takker. Glad du nevnte det emd merker på lister osv, for det har irritert meg mye tidligere...

Takker, nå skal bilen rengjøres fra felg til tak, og polers og gjøres fin til treffene framover. Gleder meg :D

Mazda RX8

Chick with attitude!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megs (meguiars) er absolutt beste du får tak i av kommersielle produkter. Skader ikke overhodet og har et bredt sortement. Eneste som er kjipt er at det er dyrt som fy utenfor usa (synes jeg). Sjekk ut http://www.meguirs.com og gå på community og forumet demses. Står utrolig mye info der og eksempler, du kan skrive inn spørsmål og få svar av profesjonelle bilpleie folk ansatt der på kort tid.

Det viktigste er å IKKE bruke svamper (de er lagd av papir), bruk mikrofiber, høykvalitet tørkeskinn (også laget av mikrofiber), bruk to bøtter ved vask (skylling i egen), bruk eget utstyr til hver enkelt produkt, ikke la bilen stå i solen når du holder på.

Ellers er det ingenting som slår en skikkelig maskin, vel og merke en maskin som IKKE roterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svamper er laget av cellulose aka papir. Papir er hardt, alt som er hardt lager riper, ergo, hvis du vil unngå bittesmå riper i lakken din unngå svamper. Det er mikrofiber samt evt sheepmitt som er tingen ved vask. Høykvalitets børster i mykt matriale som fanger opp godt smuss kan brukes nede rundt bilen.

Når det gjelder roterende maskiner. Skal man ha noen som duger så er disse som oftest livsfarlige å bruke på lakk hvis man ikke har lang erfaring med de. De brenner lakken din for ett godt ord, lager hologrammer og gir enormt mye med det engelskmenna kalles "swirls" og "cobwebs" altså sirkulære riper og edderkoppspinnformete riper. Dette ser jeg hver gang jeg er på utstillinger. Bilen min ble behandlet med teflon av profesjonelt selskap betalt av forrige eier. Da jeg gikk over lakken skikkelig nå i våres var det ikke noe problem å se merker etter selv dette profesjonelle selskapets bruk av roterende poleringsmaskiner. Poenget er også at roterende maskiner kun er nyttig om man skal holde på med heavy rubbing/polering. Har selv skaffet meg en maskin som gnikker i forskjellige retninger på samme måte som man gjør for hånd bare raskere og mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofiber kan gjøres om til å ligne på veldig mye stoff, poenget er at de har løkker og fanger opp dritt veldig effektivt inn i stoffet. Ikke er de flisete som kan forårsake riper heller i motsetning til f.ex bomull.

Mikrofiber får du jo i alt fra kluter til alcantarra til tørke og pusseskinn av forskjellige slag til vaskekluter for biler som ser rent "hårete" ut i mangel på bedre beskrivelse :)

Har kjøpt et lass slike fra megs selv hvor kantene er sydd inn for å unngå harde kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm Jeg bruker en vanlig polermaskin fra Bilextra, den roterer sakte, samtidig som den oscilerer, dvs beveger ser i små sirkelbevegelser..(side til side)

Funker fint som f.. det.. kostet bare noen hundrelapper også.. (240mm skive)

Svamp derimot kan jeg være enig i at man bør bruke minst mulig. Men, det trenger ikke å bli helt galt heller.. Bare ikke TRØKK svampen inn i lakken når man vasker.. Dypp og skyll svampen godt hele tiden.. Du SKAL ha brukt opp 8 liter vann ved å vaske en bil..

Man lar det skitne vannet renne av bilen, vri svampen lett, og dypp den så du får nytt rent vann på..

(Tenker det er mange som dypper og vrir svampen i bøtta jeg??)

En fille er bedre, men man bør ha TO bøtter, en til å skylle og vri oppi, og en med såpevann..

Bare noen enkle tips... Fra en med SORT bil, med veldig lite striper selv etter 256.000 km..

Holder du bilen ren, og vokser en gang i måneden, så rekker nesten ikke skitten å sette seg fast engang.. Da blir det mindre skader.. Lettere å vaske også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv som -ikke-medlem- så blir ikke prisen helt gal faktisk...

5240102.jpg

Men da må man som regel vente en stund på posten da.. Ikke noe gøy det da..

Samt, polering har holdbarhet, og i tillegg er den avhengig av å lagres i bra temperatur..

Stakk på nærmeste bil forretning og kjøpte meg auto glym som dere anbefalte og den var knall den! Det ble som en ny bil, stod der å skinte igår :)

Moro!

Takker folkens!

Mazda RX8

Chick with attitude!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider