Gå til innhold

How to: Bruk av løftebukk.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe.. ånei, jeg har stålkontroll på "labba" mine jeg vett :D

 

--

 

Den typen løftebukker på bilde er jo genialt. Tar lite plass, kommer til på hele bilen, og kommer til alt under... Man kan jo "feile" på firesøyler og smøregrav og da.......

Det nærmeste en "mishap" jeg har vært var når en bil var jekka opp i fronten med vanlig garasjejekk også begynte jekken å trille.. Kom ikke lange biten før den stoppa igjen, men man føler seg ikke særlig høy i hatten likevel :D

 

Noe lignende skjedde når jeg og noen kamerater skulle få E21'n hjem. Bilen var på sommerdekk men det gikk helt fint, taua og greier. Men bakken opp til huset er å jævlig bratt så det gikk ikke å taue bilen opp der. Det var snøete / slaps i bakken og umulig å komme opp med vinterdekk.

Så skulle vi skifte, fikk trilla garasjejekken fra biltema ned og satt under bilen.

Det ingen så var at mutteren som festa det ene hjulet hadde trilla av i ferden ned bakken, så det gikk så det måtte gå. Jekken mista hjulet og holdt bilen skjevt. Så begynte den å skli på isen nedover og trommelen (hadde skrudd av bakhjulet) hadde en jevn fart ned mot bakken. Klarte akkurat i siste liten å stoppe jekken og holde bilen nok oppe til å få på hjulet og sette jekken beint igjen. Da var 1 vinterhjul på. Fikk ringt til en nabo som vi fikk låne gårdsrommet til å skifte hjul.

De tørre og sprekkete "pigg"hjula greide det akkurat opp bakken med 1 dødt sylinder.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt spørsmål er .... hvorfor var den helt splitter nye Civicen på bukk i førsteomgang?

*da da da dam!*

 

Alle nye biler blir heiset opp før de blir levert ut til kunder. For å sjekke transportskader/fabrikasjonsfeil og motering av eventuelt ekstrautsyr (Hengerfeste og ryggesensor er saker som sjelden er montert på fabrikk).

 

Dette er definitivt et mareritt for enhver mekaniker ja. Har aldri hatt noen biler som har falt helt ned, men jeg har hatt en gammel Chevy Suburban på to søyler som skle av labbene pga. nyolja chassi. Rimelig skremmende når 2.5 tonn bil detter av bukkene skal jeg si dere. Heldigvis var verkstedet satt opp med to porter og bukker rett innenfor portene, så subben stoppa i porten før den datt ned. Hadde det vært sommer og portene hadde stått på vidt gap hadde saken vært en helt annen. Hadde nok ikke sittet her nå hvis det var tilfellet.

Ingen andre skader på subben enn at stigtrinnene ble litt bøyd fordi armene til løftebukken lente seg på dem. Og rørene til varmeapparatet bak ble revet over, men de var opprusta og koblet ut allerede, så det var egentlig ikke så farlig.

Porten til verkstedet har en liten bulk ca. 2 meter over bakken og matchende skrapemerke ned til rundt 20-30cm fra bakken etter senking av bilen. Jeg og sjefen kom ett skritt nærmere hjertsvikt da...

 

Selv om den bukken var en 5 tonns bukk har jeg ALDRI løftet en sånn amerikansk lastebil på to søyleren etter det. Jeg har flere ganger blånektet hvis det var eneste ledige bukken og en slik trengte løfting. "Ikke faen om jeg løfter den bilen på den bukken!" Sjefern var overraskende forståelsesfull da gitt. Kanskje fordi han sto under bilen sammen med meg da den første datt ned. :D

 

Men, ALLTID sjekk om alle labbene er på plass før man løfter opp bilen. Bør si seg selv egentlig. Bare for ordens skyld vil jeg påpeke at subben sto ordentlig på, men nyolja rammevanger og gummiklosser på labbene blir sinnsykt glatt. Verdt å tenke over.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår