Gå til innhold

Tips og råd til bygging av kasse til 10"

Ranger emnet

JungHanz

Anbefalte innlegg

Har en Sony XS-L101P5S liggende her som jeg hadde tenkt å bygge kasse til nå.

Kassen skal være så liten som mulig uten at det går ut over lydkvaliteten.

Trenger derfor tips til hvor stor kassen bør være.

Elementet er 14,4 cm dyp og 23,2cm i diameter

Har hørt at annbefalt minimum på disse elementene er 17liter, men det bør vel gå å ha den litt mindre sikkert ?

Noen som har noen tips til hvordan kasse jeg bør lage ?

Kassen skal være lukket og firkantet altså ikke noen skrå vegger for enklest mulig bygging.

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at annbefalt minimum på disse elementene er 17liter, men det bør vel gå å ha den litt mindre sikkert ?

Noen som har noen tips til hvordan kasse jeg bør lage ?

Det å forandre størrelsen på en lukket kasse betyr at du får en del trade-off's.

I ditt tillfelle hvor du vil gjøre kassen mindre betyr dette at du får mindre dypbass og "dårligere" bass pga. nedsatt evne til korrekt impulsgjengivelse.

Fordelene (hvis man kan kalle det for det) er et løft i bassen litt høyere opp i frekvens, og bassen tåler mer juling.

Nå vet jeg at Sony ikke er verdensmestere i å oppgi tekniske data på elementene sine så jeg kan ikke gi deg mer utfyllende svar enn dette.

En ting til slutt; det er ingen grunn til å ta oppgitte kassestørrelser fra en produsent for god fisk heller.

"anbefalt kassestørrelse" er ikke en fast norm.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kassen skal være lukket og firkantet altså ikke noen skrå vegger for enklest mulig bygging"

Kan ikke se at det skal være noe enklere å lage firkantet kontra en med skrå vegg.... Og hvis du lager den med skråvegg, så utnytter du jo også plassen bedre, og kan da fint ha den på 17 liter og den vil ta mindre plass enn en firkantet på 10 liter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kassen skal være lukket og firkantet altså ikke noen skrå vegger for enklest mulig bygging"

Kan ikke se at det skal være noe enklere å lage firkantet kontra en med skrå vegg.... Og hvis du lager den med skråvegg, så utnytter du jo også plassen bedre, og kan da fint ha den på 17 liter og den vil ta mindre plass enn en firkantet på 10 liter ;)

Da vil jeg høre hvordan du får en kasse på 17 liter til å ta mindre plass enn en på 10 :)

Har selv en kasse på 15,7 liter til min SS Van Gogh 10" som har utvendige mål på 30*30*24cm (høyde*bredde*dybde). Jeg kunne også redusert litt på dybden og fått en nesten flat kasse om det hadde passet meg.

Og jeg vil påstå at det er enklere å kappe material til en helt firkantet kasse enn en med skråvegg også.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regner litt på hvordan jeg skal ha kassa etter hva det er plass til.

Kassa blir 30x30x24 utvendig lik som dipper sin, men jeg bruker 22mm sponplate for det har jeg liggende her.

Får da et volum på 12,8 liter.

x-86 Audi 80 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regner litt på hvordan jeg skal ha kassa etter hva det er plass til.

Kassa blir 30x30x24 utvendig lik som dipper sin, men jeg bruker 22mm sponplate for det har jeg liggende her.

Får da et volum på 12,8 liter.

Jeg brukte 19mm. Fikk 26,2*30*20cm innvendige mål. Bommet litt på mine tidligere utvendige mål, den var 30*33,8*23,8 helt nøyaktig ;)

Ville foresten laget litt større kasse om jeg var deg, du må jo kunne øke litt på en av sidene? Kanskje 5cm på alle? :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens jeg har plass til å lage en litt større kasse ja. Skal se etter.

Brukte du noe støydemping inne i kassa feks. vatt ?

x-86 Audi 80 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider