Gå til innhold

Rustgaranti Golf 4

Ranger emnet

DarkFame

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meg hvordan rustgarantien hos VW fungerer?

Etter hva jeg har funnet ut på nettet er det 12 års rustgaranti på VW.

Min Golf 4 er 99 mod. og jeg har fått litt rust rundt sprekken ved håndtaket til bagasjerommet. Er dette vanlig på Golf 4? Får jeg dekket dette av rustgarantien?

Det var når jeg vasket bilen jeg oppdaget at lakken satt litt løst nær sprekken og til min store overraskelse var det (overflate)rust under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som heter Lakkgaranti, ofte inntil 3 år, og noe som heter Gjennomrustsgaranti, som er 12 år. Bare vent til den ruster igjennom, så får du den dekket ;)

Siden dette ikke var ett veldig konstruktivt svar:

Mercedes kjører 30 års gjennomrustgaranti. De har i det siste hatt mange problemer med SL og E-klasse. En nabo fant litt rust på sin 98 C-klasse, og fikk byttet dører, kanaler, etc. Alt ble gjort for å unngå gjennomrusting. Det varierer veldig, men det er mulig Volkswagen vil dekke dette på Gjennomrustsgarantien, slik at de slipper å dekke mer senere.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust garantien gjelder nok bare om det ikke er kommet fra en ytre påvirkning. ( ikke skader i lakken )

I prinsippet; ja.

Det kommer vel også an på hvem du møter, og hvilken tilstand selskapet er i.

Dersom de ikke ofte er plaget av rust, undersøker de nøyere, og finner ut at det ikke er deres feil. Men slike som Mercedes, med en gang de ser en liten rustflekk bytter de delen..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle ser det ihvertfall ut som det har skjedd naturlig. Når du spyler bilen og dermed forsvinner et lite flak av lakken og rust kommer til syne. Det er ganske tydelig at det er en svakhet rundt dette håndtaket grunnet sprekken rundt håndtaket som gjør at vann og smuts legger seg veldig lett inni der.

Et vanlig lite hakk i lakken vil jo ikke gjøre at det ruster, da VW galvaniserer karosseriet. Men mens det legger seg vann og smuts inn i en sprekk som tørker sent vil nok dette utfordre både lakk og galvanisering vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle ser det ihvertfall ut som det har skjedd naturlig. Når du spyler bilen og dermed forsvinner et lite flak av lakken og rust kommer til syne. Det er ganske tydelig at det er en svakhet rundt dette håndtaket grunnet sprekken rundt håndtaket som gjør at vann og smuts legger seg veldig lett inni der.

Et vanlig lite hakk i lakken vil jo ikke gjøre at det ruster, da VW galvaniserer karosseriet. Men mens det legger seg vann og smuts inn i en sprekk som tørker sent vil nok dette utfordre både lakk og galvanisering vil jeg tro.

Galvanisering skal du ikke stole alt for mye på.. Åpne sår kan ruste på biler, akkurat som åpne sår kan få infeksjoner hos mennesker..

Ta bilen til VW, de vil trolig utbedre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider