Gå til innhold

Nye krav for å ta førerkort

Ranger emnet


ZtilongZ

Anbefalte innlegg

«En gang lappen - alltid lappen» er historie. Snart må du fornye førerkortet hvert tiende år.

1147066418659_865.jpg

 

Det krever reglene for det nye felles europeiske førerkortet. Fordi Norge er EØS-medlem gjelder reglene også i Norge fra senest 2012.

 

Sammen med rådgiver Dagfinn Mo i Vegdirektoratet, loser VG deg gjennom de viktigste endringene.

 

GYLDIGHET

Dagens norske ordning med førerkort som er gyldige til 100-årsdagen, forsvinner.

 

De nye reglene krever at du fornyer bil- og motorsykkelførerkort hvert tiende år. Har du førerkort på buss, lastebil, minibuss eller lett lastebil, krever de nye EU-regler at du fornyer førerkortet hvert femte år. Du må også gjennomgå en medisinsk sjekk. Øvrige bilister og motorsyklister skal ikke gjennomgå en tilsvarende medisinsk undersøkelse etter direktivet. Det er ennå ikke avklart hvordan fornyelsen skal skje i praksis.

 

STØRRELSE

De 110 forskjellige typene førerkort som finnes i EU i dag, skal erstattes av en felles type. Senest i 2012 skal alle landene utstede disse førerkortene.

 

De nye kortene er på størrelse med et kredittkort. I Norge har vi hatt dem siden 1998, men fortsatt finnes svært mange av de store gamle førerkortene i omløp. Disse må byttes ut, men EU anslår at det skal skje i en tidsperiode på inntil 26 år...

 

FELLES REGISTER

Førerkortregistrene i Europa samordnes via et elektronisk nettverk for å stanse såkalt førerkortturisme - at de som mister førerkortet i hjemlandet ikke lenger skal kunne reise til et annet land og få utstedt førerkort på nytt.

 

MINNEBRIKKE

Det er opp til hvert enkelt EØS-land å avgjøre om de vil utstyre de nye førerkortene med en minnebrikke. Dette kan blant annet brukes til å lagre visuell informasjon. Norske myndigheter har ennå ikke tatt stilling til om de vil ta i bruk en slik brikke.

 

MOTORSYKKEL

Aldersgrensen for å ta førerkortet på tung motorsykkel heves fra 21 til 24 år for dem som ikke tidligere har tatt sertifikatet på lett eller mellomtung motorsykkel. EU vektlegger dermed enda sterkere prinsippet om såkalt «gradvis tilgang». Det innføres også en egen internasjonal mopedførerkort-klasse (AM).

 

STØRRE CAMPINGVOGN

For bilister med førerkort klasse B blir det i fremtiden mulig å kjøre med tyngre tilhenger. I dagens system finnes et unntak som gjør at bilister med klasse B-førerkort får kjøre tilhengere og campingvogner med en vekt på over 750 kilo (som ellers krever klasse BE-førerkort) dersom den samlede totalvekten av tilhenger og bil ikke overskrider 3500 kilo. Denne grensen økes nå til 4250 kilo.

 

Skal du kjøre med klasse B-førerkort og totalvekten er mellom 3500 og 4250 kilo, må du gjennomføre et kurs og/eller en test med denne bilen og tilhengeren.

 

SENSOR-KRAV

Reglene for hva som kreves av sensorene av førerkortprøver, skjerpes og gjøres mer detaljerte. Med visse mellomrom må sensorene avlegge praktiske kjøreprøver for å vise at de holder kunnskapen ved like.

 

Kilde: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115678

Regner med at dette ikke har tilbakevirkende kraft?

FMW - Foreningen Mot Wonderbaum

Prosjekt: VW Golf 2 1991 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Såpass.... Ganske volsomme planer de innfører her ja.

 

Drøyt at vi akkurat er ferdig med å innføre helt nye regler for ALL føreropplæringen da, også står nye endringer på døra bare noen få år etterpå...

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alt var negativt jeg, utenom det med 100 års dagen.. Det bør gå etter helse, ikke alder.

 

Men uansett, 24 år på motorsykkel, oppdatere lappen hvert 10 år?

Nei, syns det er kjempe dumt.

Da MÅ ihvertfall den oppdateringen hvert 10 år være gratis.

Sviddgummi.no

1999 BMW E46 318i 

1999 Nissan 200sx S14a Racing Edition

1983 Golf MK1 Gti Cabriolet 112hk

x 1988 VW Golf MK1 GTi Cabriolet

x 1991 VW Golf MK1 GTI

x 1983 VW Golf MK1 1.6 Cabriolet

x 1977 VW Polo MK1 0.9

x 1982 Ford Taunus Bravo

x 1991 Nissan 200sx s13

x 1991 Honda Accord 2.0 CB3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du skal flytte til sverige for å unngå EU-regler?? lykke til.. sverige er jo IKKE medlem av EU..

 

Billigare å bu i Sverige, det har no eg høyrt. Det er so mykje mikk makk med disse politikarane at eg vurdere å flytte til Sverige når eg er gammal nok.

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan du vedde på at det gjør...

om å gjøre å skvise mest mulig penger ut av oss vanlige folk..:web

Golf 2 91 mod sommerbilen (G60 konvertering på gang)

Mercedes 123 300 TDT Prosjekt-bruksbil http://www.bilforumet.no/bilmerker/mercedes-benz/e-klasse-w123-w124-w210-w211-w212/283271-min-mercedes-300-tdt.html

x anntal golf 2'ere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fornyelse av sertifikat ved en liten oppkjøring hvert 10. år kan være en god ting. Er altfor mange som har glemt altfor mye av trafikkreglene. Hvis denne regelen klarer å få bort endel av de med hatten lengst ned over øynene gjør det meg ingen ting at jeg må fornye lappen. De som ikke når som helst kan ta med en sensor og vise at de kan kjøre bil har ingen ting i trafikken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare rør, det skulle heller være at man fikk kontrollert seg hos lege når man rundet 50-60 års alderen. Fornyelse hvert 10'ende år er skandale, og for hver sertifikat gruppe. Dette er nok ett påfunn for å trakkaserer borgerene, og tjene inn penger.

 

Greit med at dem som har lastebil sertifikat må inn til sjekk hvert 10'nde år, men vanlig førerkort klasser. Nei!

 

:puke

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norge blir mer og mer en politi stat.. hørte noe på radion i dag om att dem vurderer og beslaglegge bilene til rå kjørere.. BESLAGLEGGE.. :deng :deng

 

Jepp, fint.. Bare de verste. Syns du ærlig talt folk som blir tatt i 140 i 70-sonen hører hjemme på veien? Det gjelder å være lur ;)

Forresten, førerkortreglene har ingenting med Norge å gjøre. Blir så irritert når det også er potitregjerinens feil. Det er faktisk EUs feil.. Dessverre, men sant. Ingen liker biler :(

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår