Gå til innhold

bilkjøp: Calibra eller ikke..?

Ranger emnet

rl1

Anbefalte innlegg

Trenger ikke være rævkjørte selvom de koster under 70000kr.

Prisen på Calibra har falt kraftig det siste året.

Toppen har vist lett for å sprekke, hvis man ikke har hatt god nok vedlikehold av motoren. Og fordelerkassa til 4-hjulstrekkerne, er heller ikke noe å skryte av.

Ellers må du se etter rust i kanalene og hjulbuene.

Det er vel omtrent det jeg vet.

Bortsett fra en litt rusten hjulbue bak, så er jeg fornøyd med min 16v. Og motoren er kjempefin den, etter 180000km.

BRENN !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren i calibra`n er vel noe av det beste på bilen,men sjekk vilken topp det er som står på den. (16v)

Ellers er vel rust et problem på de, sjekk dette GRUNDIG før du kjøper, fordelingskassa til Opel er noe dritt viss det er en awd bør den brukes med tanke på dette er porselen.

Du får kjøpt forsterka sånne fra Martin Schanke.

ellers er firhjulssystemet VELDIG ømfintlig for forskjellig dekkdimensjon (får spenn i drivverket).

Med en Calibra får du mye bil for penga viss du har sjekka ut det over og funnet det bra, så er det løp og kjøp.

men prøv å kom deg opp til en turbo cal. MYE mer moro;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt 2 Calibra'er (2.0i 16v, C20XE, 150hk), og kan ikke si annet enn at det har vært en kjempebil og hatt.. eneste problemet med dem, som er spesielt, er nemlig rust!.

Motorene er kjempebra faktisk (UNNGÅ de nyere EcoTec motorene som kom fra 94-95, de er ikke så bra). Toppene kan sprekke, dersom det er Opel topper - Coscast topp er et must (produsert av cosworth). Men uansett så er det sjeldent det skjer.

Ellers vær obs på at Calibra har blitt en ungdoms-bil, ergo ungdomskjørt og dessuten er det få ungdommer som har bilen på service så ofte som de skal det. Er mange dårlige eksemplarer ute på markedet pga. dårlig vedlikehold!

Jeg skal selge min nå, for 70.000kr - det er en '91 16V som er i topp stand, og helt rustfri, nylakkert for 10mnd. siden.. annonsen kan du se her:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=273358

motoren har gått 238.000km dog, som mange synes er langt, men disse motorene ruller lett 400.000km uten problemer dersom de blir bra tatt vare på!

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett bare småproblemer, og vanlige slitasjeskader på disse bilene.

Største problemet er nok rust, og steinsprut. (Kanskje fartsgrensene her i landet er til pga steinsprut...)

Motoren min har gått 210.000km aldri hatt problemer med den. Har bare skiftet tennplugger 2ganger på 5år. Kjørt 80.000km med den selv. Olje bytter jeg hver høst. Bruker da bare den beste olja jeg kommer over. Noe jeg mener er viktig å bruke.

Nå vurderer jeg å skifte litt pakninger, da motoren svetter litt langs bunnpanna.

Også må jeg ta rust i venstre hjulbuer... Helt vanlig.

Knallbra bruksbil... Kommer nok til å ha den noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

At toppane sprekk er ikkje so mykje å bekymre seg for som folk skal ha det til. Kosta 1500 + porto å sende den til vidar haugene i valdress å det kostar 3000 å fikse det viss du kjem med bilen. Treng ikkje å ta av toppen då ein gong. Tek ca 4 tima og då får du rens av kjølesystemet i samme selngen. Calibra er gode bila! men ville heller vurdert vectra 2000 som er i bunn å grunn samme bil. Eg synest dei e finare og dei har betre seter og betre plass. He hatt ein og har kjøpt min andre..

Gromscona POWER!

No: Opel Ascona B 2,2i

Eks: 1x Opel Kadett B 1,1 - 1x Opel Ascona B 4dørs - 4x Opel Ascona C 1,6-2,0i - 1x Opel Vectra 2000 16v - 1x Opel Rekord E2 2.0s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...