Gå til innhold

valgte jeg rett dekk??hjelpe meg..

Ranger emnet

toyofan

Anbefalte innlegg

nå har jeg bestilt meg 17x7" felger ET45 og skal kjøre med 25mm spacers rundtom, og 215-45-17 dekk der igjen! noen som vet hvordan dette blir??:thanks

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

215/45 er trakrotdekk uansett hvor brei felgen er.

205/40 holder i massevis på 7" felg.

205/40 blir vel i minste laget vel? Jeg har ikke sett etter, men jeg ser for meg at det blir en bit mer enn 5% endring av rulleomkretsen?

I så fall så må jo bla. speedometer kalibreres, og bremsene godkjennes for den endrede omkretsen (Noe du evt. må få papirer på fra bilprodusenten)

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøper etter hva som ser pent ut, ikke etter comfor.. også er det vel innafor 5% grensa uansett så

du mister wise guy:

et lite hurtigkurs i dekker...

205/40-17 har en diameter på 596 mm, en rulleomkrets på 1818 mm.

dekkets tillatte avik er +5% 1909 og -5% 1726

175-R14 dekket som er levert standard på de fleste 240er har en dia på 634 mm, rulleomkrets på 1934 mm ,+5% på 2031 og -5% på 1837.

Med andre ord så kan du ikke ha et dekk med mindre rulleomkrets enn 1837 mm. Siden 205/40-17 har 1818 så er dette for lite, og dermed ulovlig å bruke selv om 205/40-17 har en +5% på 1909.

Det dekket som er nærmest hvis du skal ha 205 er 205/50-17 som har tilnærmet samme data som originaldimensjonen... Eller 215/45-17 som heller ikke er så langt unna.

Så du gjør lurt i å ha hjula dine i orden...

Og til trådstarter ,dekkene dine er innenfor kravene om dekk ,så det går bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei mye bra svar her!:) får ivertfall riktig rulle omkrets, men vet noen om hvordan dette blir passende på en 240? utseendemessig får det bli som det blir..jeg er mer opptatt om at det ikke tar inni noe sted!

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal alt være så lovlig da.. man kjøper jo ikke dekk etter hva som er lov, men hva som er pent. blir jo ikke kriminell av denn grunn..

ja, kjøp hvilke dekk du vil.

så kan du whine til kompisene dine om du blir stoppet i teknisk og får pålegg, samt må vise bilen.

jeg har mine teorier om at mange av de historiene man hører om biltilsynet, grunner i ting som dette.. Folk som faktisk bryter reglene.

:drive2

Jeg har lyst å kunne kjøre rundt i en lovlig bil, så jeg slipper pes om jeg blir stoppet i teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde 215/45/17 på 240`n j hadde, selv syns j det ble litt for mye gummi på 17" felger (med tanke på høyden/tykkelsen på dekkene)... hvis man passer på å ha dekkene i orden, og i såfall blir stoppet i teknisk kontroll med en litt opp-pynta eldre bil og de ikke finner feil på felger/dekk, så leter de nok andre steder på bilen til de finner noe å sette feil på uansett...

Men, etter å ha slitt ut de 215/45/17 dekka, så bytta jeg til 40 profil istedet, syntes det var penere, men dette er jo opp til hver enkelt det...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider