deleted Skrevet Juni 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Idag har det ikke skjedd mye nytt. Eneste er at jeg har konfigurert opp og tester "The Celica T23 Carputer High-End Car Stereo Surround Project Radio" som jeg skal bruke til å å streame musikk til bilen, fra arbeids stasjonen hjemme via internet og 3G. I praksis betyr dette at jeg trenger ikke en eneste Mp3 fil på hardisken i bilen, da jeg bare kan streame alt fra audio kartoteket hjemme i lanet fra en hvilken som helst PC hjemme med internet forbindelse og winamp. Så lenge det er 3G dekning i bilen bør alt gå bra. Remote Desktop løsning sørger for at jeg lett kan bytte låter og legge nye i playlista\media kartoteket på PC'en hjemme jeg streamer fra. Radioen takler idag 32 brukere på 192 kb/s, noe som skulle være nok til at alle bilene mine skal kunne streame uten problemer pluss 29 brukere til :wink: Radioen er støttet og testet på følgende platformer: Windows Mediaplayer (PC), Winamp (PC) og Xbox Mediacenter (XBOX) :mrgreen: Støtte for Road Runner og Centrafuse er det nok også, men har ikke testet dette enda. Admin GUI For The Linux Web Radio Server: Windows Media Player Winamp Xbox Media Center: Ting ser ut til å funke greit men det gjenstår enda og teste dette med 3G. Denne testen kommer, men vil ta en liten stund enda da jeg ikke har somla meg til å skaffe meg noe internet 3G abbonomang. De som eventuelt kunne tenke seg å hjelpe meg med denne radio testen slik at det blir litt belastning på linja, vennligst send meg en PM. For de som synes jeg er gal, syk eller skada osv nå, hold dere fast. Video Stream Server kommer. Denne skal brukes til å streame DVB-S (Digitale Satelitt kanaler fra parabolen hjemme rett til bilen via Internet og 3G, demed blir alle parabolkanalene jeg har hjemme i huset tilgjenglig i bilen) :mrgreen: Siter Toyota Celica T23 (2000 Modell) Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg) Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Singh_Supreme Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 dette er noe av det råeste jeg har vært borti ass... gleder meg til å se dette ferdig.. du må ha noe som mater deg inni bilen oxo da:P hehe! Siter 2006 Bmw E91 Gangster BITCH! 1999Vw LuPo 1.4 16V(Low & Fast)-Solgt- 1999Vw Golf 1,6"one of a kind"(Show No GO projekt)-Solgt- 1994Vw Corrado G60 -Vraka- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deleted Skrevet Juni 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 dette er noe av det råeste jeg har vært borti ass... gleder meg til å se dette ferdig.. du må ha noe som mater deg inni bilen oxo da:P hehe! Hehe, egen radio kanal må en jo nesten ha, vi er jo tross alt i 2006 :disco Gleder meg selv til å bli ferdig med projectet, men er enda MYE arbeid som gjennstår. Kommer sikkert på noe mer morro underveis også som jeg ønsker å implimentere. :roll: For de som nå har motatt Linker i PM hold linken privat. Gi meg en tilbake melding så snart som mulig på hvordan dette funker hos dere. Siter Toyota Celica T23 (2000 Modell) Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg) Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Subwoofah Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Er det noe innen elektronikk du ikke kan?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deleted Skrevet Juni 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Er det noe innen elektronikk du ikke kan?:) Nå er jo elektronikk, PC, Infrastruktur og multimedia løsninger mitt fagområde. Det er jo akkurat å planlegge \ tenke ut og gjennomføre slike løsninger som dette jeg har drevet med i alle år (riktignok aldri før i en bil), både i jobb samenheng og på fritiden. Forsåvidt har vel PC biten vært mer drifts rettet i jobb sammenheng. Jeg er vel av den typen som ikke har all verdens papirer å vise til rent udannings messig. Har riktignok noen Certifiseringer, Gjennomført 3 år på allmenne og et halveis gjennomført grunnkurs i elektro, men det er jo ikke akkurat mye å skryte av. De som kontakter meg og ønsker å ansette eller engasjere meg til et project, feilsøke/teste på et protoype produkt eller designe\drifte en server løsning er hovedsaklig folk som har sett hva jeg har utrettet før for konkurenter eller andre firmaer. Derfor kan jeg stille en del krav før jeg eventuelt tar en jobb eller sier ja til å jobbe på et project, og kreve betaling der etter. Selvfølgelig er det masse ting jeg ikke kan innen Data og Elektronikk (dette er jo et stort felt hver for seg, og et enormt stort felt i kombinasjonen med hverandre og internet), men det en ikke kan går det jo ann å forske på \ lese seg til. Det meste innen disse feltene er ganske logiske greier, men du må selvfølgelig ha fantasi, tenke litt utenom "den firkanta boksen", sette deg realistiske mål og kjenne dine egene begrensninger. Det jeg har blitt fortalt da av div kompiser og arbeids kolegaer er at jeg muligens har et litt for sterkt konkurangse instinkt. Får høre ting som "Du gir deg aldri du før du får det til og har parkert alle andre. Helst skal du være flere mil forran eventuelle konkurenter før du sier deg ferdig med en jobb eller et project" Dette fikk jeg senest høre på telefon av en kompis på telefon for et par dager siden. Han synes riktignok ikke jeg er gal, men han mente at mer multimeida baserte løsninger på dette projectet nå er "overkill" da han mente at det som er gjort til nå er det ingen som engang kommer til å gidde å prøve å overgå av ren funksjonalitet og infrastruktur med tanke på bruk i en bil her i Norge. Mulig han har rett, jeg blir vel bare så lett revet med når jeg finner noe nytt og spennende å drive med på hobby basis. Egentlig ser jeg vel ikke på dette som noen konkurangse i det heletatt egentlig, det er vel mest for å utfordre meg seg å se hvor mye ustandariserte løsninger og nytenkning jeg greier å implementere inn i den bilen. Men nei, er på ingen måte utlært på noen av feltene. Det skjer jo nye ting innen begge felt hver eneste dag. Siter Toyota Celica T23 (2000 Modell) Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg) Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deleted Skrevet Juni 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Okay, da har jeg vært ute og testet med Laptop med Netcom 3G Connect. Det jeg kan si er at du er avhengig av å ha en dekkningsgrad på minimum 25% for å greie å streame i 192kb/s 44.1 khz. Tuneller osv er ikke bra, da mister du forbindelsen rimlig fort. Har kjapt klippet sammen en video her hvor jeg streamer med 3G fra Project Radio servern. I tilegg, flaks som jeg har er det selvfølgelig problemer med den lokale linja jeg sitter på akkurat nå. Uansett fikk jeg gjennomført testen, og konklusjonen er: 3G er raskt nok, men du er avhengig og ha grei dekning slik at du bruker 3G nettet og ikke plutslig blir switcha over til mobil nettet. Videoen er slurvete klippet sammen osv, men orker ikke bruke tid på å redigere den ordentlig. 3G Test Video http://celicaproject.mine.nu/Project/Div/3G_Video.mpg Lyd og billedkvalitet er selvfølgelig ikke spesielt bra, men dette er ihvertfall et bevis på at det her funker. Satser på at dekningen blir bedre jeg når jeg får en antenne utvendig på bilen. Siter Toyota Celica T23 (2000 Modell) Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg) Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freemason Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Du kødder!? Mener du att du har din egen radistasjon som streamer over nettet, din musikk hjemmefra til bilen din? Neh,dra me no baklengs inn i fuglekassa... Aner vi noe for fremtiden her... sikker på at om 5-6 år er det du gjør her ett standar oppsett feks med itunes og pioneer spillere med 3g. Sånn type samarbeid... Hehe tenk deg, du står opp mandags morgen, har dårlig tid og skal kjøre til jobb 1-2 timer unna.. Du setter et album på nedlasting -flyr ut døren og etter en halvtime på veien er nedlastingen ferdig og din egen nett-radiostasjon sender musikken rett til deg. og du har fått hørt gjennom det blodferske albumet til feks U2 eller Hellbillies.. Hehe galskap The future is calling Siter "Hvorfor kan ikke kvinner rygge?" Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618 http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deleted Skrevet Juni 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Du kødder!? Mener du att du har din egen radistasjon som streamer over nettet, din musikk hjemmefra til bilen din? Neh,dra me no baklengs inn i fuglekassa... Aner vi noe for fremtiden her... sikker på at om 5-6 år er det du gjør her ett standar oppsett feks med itunes og pioneer spillere med 3g. Sånn type samarbeid... Nei, jeg kødder ikke. men har gjort det litt bedre enn du har forestilt deg. Det jeg gjør. 1. Jeg setter på det albumet jeg vil høre hjemme hvor jeg bare har 2 mbit ut, dette er litt lite om jeg skulle kunne suplere flere brukere, i dette tilfellet max 32. 2. PC'en hjemme sender streamen til en server med 100 mbit link, denne servern kobler jeg og eventuelt andre brukere seg til for å lytte. Piontet er at 2 mbit er mer enn nok til å sende streamen ut i 192kb/s 44.1 khz 1 gang, men det er ikke nok til å sende streamen ut 32 ganger. men i det 100 mbit servern motar streamen har den null problemer med å sende den ut videre til 32 brukere uten at det blir noe båndbredde problem. Hehe tenk deg, du står opp mandags morgen, har dårlig tid og skal kjøre til jobb 1-2 timer unna.. Du setter et album på nedlasting -flyr ut døren og etter en halvtime på veien er nedlastingen ferdig og din egen nett-radiostasjon sender musikken rett til deg. og du har fått hørt gjennom det blodferske albumet til feks U2 eller Hellbillies.. Hehe galskap The future is calling Hehe, du trenger ikke sette det på før du drar hjemmenfra engang. Du bruker remote desktop og fjernstyrer PC'en din i hjemmet laster ned det du vil, setter på det du vil høre og streamer det i bilen. Prinsippet er det jo ikke no nytt ved annet enn at man bruker 3G, istedet for Wlan eller LAN. Har gjort dette mye før, her har du et eksempel: Si at du er på en fest, folka der har bare dritt musikk du ikke liker, men de har internet. Hva gjør du da? Remote desktop hjem, du fyrer opp winamp feks og legger det du har av musikk på hardisken hjemme som du vil høre på i playlista, eventuelt setter nye ting på nedlasting og så dissconecter du remote desktop. Der du er tar du winamp eller WMP og kobler deg opp mot stream servern du sender til fra hjemmet ditt. Vips.. 1 sekund senere spilles musikken du har hjemme i høyttalerne på festen. Med andre ord, alt du har tilgjenglig hjemme hos deg selv av mp3 på pc'en din er tilgjenglig via noen få taste klikk uansett hvor i verden du befinner deg så lenge du har en grei internett tilkobling tilgjenglig. Det er selvfølgelig mulig og gjøre akkurat det samme med en TV kanal fra Parabolen din, en dvd film eller musikk video du har liggende på hardisken din hjemme. Eneste som krever er mer båndbredde om du skal ha full kvalitet. Si du har 25 mbit til rådighet, det bør til å holde til å sende HDTV kilder rett til der du er. DVD vil kreve ca 15 mbit for å være på den sikkere siden. Siter Toyota Celica T23 (2000 Modell) Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg) Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Er ikke så vanskelig som det høres ut, stilig funksjon å ha i bilen. Selvom jeg ville nok gått for en harddisk basert løsning selv. Da slipper man det problemet med mangel på dekning + at det blir billigere, 3G er jo ikke gratis enda... Edit: Det man evt. kan gjøre er å sette opp en enkel webserver med et veldig enkelt grensesnitt som lar deg velge mapper (album) med sangene i og så streame de eller laste ned til bilen. Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Deleted, har no stasj til deg her, kommer du nedover snart? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deleted Skrevet Juni 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Er ikke så vanskelig som det høres ut, stilig funksjon å ha i bilen. Selvom jeg ville nok gått for en harddisk basert løsning selv. Da slipper man det problemet med mangel på dekning + at det blir billigere, 3G er jo ikke gratis enda... Edit: Det man evt. kan gjøre er å sette opp en enkel webserver med et veldig enkelt grensesnitt som lar deg velge mapper (album) med sangene i og så streame de eller laste ned til bilen. Hehe, jeg sa vel ikke at dette her var noe vansklig ? Dette her er rimlig enkelt og elementert men spørsmålet er vel heller hadde du kommet på denne ideen her? :) Selvfølgelig kan du sette opp en enkel webserver og styre winamp'en din hjemme via internet med web grensesnitt men ville da ihvertfall passord beskytta web servern og kjørt den på en annen port enn port 80 ;) 3G koster jo ikke all verden da 500 nkr mnd eller no for fri bruk. Desuten var ikke dette ment som noen "erstatning" for å ha mp3 "lokalt" i bilen. Men det er jo ikke sikkert du har alt du har på PC'en hjemme på hardisken du har i bilen, da er denne løsningen fin. En annen kuul sak ville vært kolonne kjøring med en haug med biler med carputere, da kunne du sendt til audio\video over Wlan til de andre bilene forran og bak deg :) Deleted, har no stasj til deg her, kommer du nedover snart? Nope, har enda ikke fått igjen cab'en. Ellers hadde jeg vært nede hos deg for lenge siden. :( Det har desverre vist seg vansklig å få noen til å kjøre helt ned til der du holder til de siste dagene. Får jeg ordnet skyss eller lån av bil ringer jeg deg og kommer susende. Aner vi noe for fremtiden her... sikker på at om 5-6 år er det du gjør her ett standar oppsett feks med itunes og pioneer spillere med 3g. Sånn type samarbeid...The future is calling Oh btw Freemason, det mest futuristiske med dette bilstereo projectet her spør du meg er måten du bytter og finner låtene\videoene du vil se å høre på. Er jo egentlig ikke noe hokus pokus dette her heller, men se på denne Videoen under. http://celicaproject.mine.nu/Project/Div/Voice_Command_Test.mpg Dette er fremtidens fjernkontroll spør du meg, nemmlig stemmen din :) har du lastet den ned og sett den før på http://www.carputer.no treaden min så kan du jo bare se bort ifra denne posten ;) At ikke Pioneer, Alpine, Apple (Ipod) har mekka mp3 spillere\bilstereoer som funker som min gjør på videoen her er vel heller mer underlig enn at det ikke er laget bra 3G løsninger for streaming i spillerne deres. Føler egentlig at de fleste standariserte mp3 og multimedia spillere befinner seg i steinaldern enda. Det går fremover liksom, men ikke i den hastigheten jeg ønsker og da er eneste alternativet å snikre sammen noe selv i garasjen ;) Siter Toyota Celica T23 (2000 Modell) Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg) Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Juni 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2006 At det ikke er så mye 3G ute å går enda går vel mer på at det er ELENDIG dekning, og lite vits å gjøre noe med en teknologi som ikke er rask nok, og som ingen i Norge har råd til å bygge ut. Jeg har selv gjort det du gjør, med "radio" hjemme og lytte via 3G men kvaliteten er så ræva at det er myyye bedre med mp3 i bilen, selv om jeg helst bruker orginalcd'ene... Når blir du ferdig da ? :) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deleted Skrevet Juni 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2006 At det ikke er så mye 3G ute å går enda går vel mer på at det er ELENDIG dekning, og lite vits å gjøre noe med en teknologi som ikke er rask nok, og som ingen i Norge har råd til å bygge ut. Jeg har selv gjort det du gjør, med "radio" hjemme og lytte via 3G men kvaliteten er så ræva at det er myyye bedre med mp3 i bilen, selv om jeg helst bruker orginalcd'ene... Når blir du ferdig da ? :) Bare en ting før jeg begynner, du har fått med deg at Videoen over viser et Voice Controll system, ikke 3G streamingen ? Just checking siden du begynner å snakke om ELENDIG 3G dekning ;) Vel, 3G nettet bygges vel ut hele tiden gjør det ikke ? Hvis du selv har testet å "lytte" via 3G kan jeg spørre om hva du har prøvd å lytte med? en mobil telefon eller PC'en din ? Matet du ut lyden via SPDIF eller Analoge kabler ? Btw hva mener du med "en teknologi som ikke er rask nok" ? At 3G har for dårlig båndbredde til å kunne streame musikk i akseptabel kvalitet ? Hva satt du stream servern til å streame ut i da hvis det var så elendig kvalitet iforhold til en vanlig mp3 ? 192 kb's 44.1 var det jeg testa med. Selvfølgelig kunne jeg testa med høyere bitrater som feks 320 kb's 44.1, men da ligger du vel litt for nærme hva faktisk 3G faktisk klarer ved optimale forhold. 192 kb's 44.1 \ 250 kb's 44.1 eller 320 VBR 44.1 er ikke mye dårligere enn div mp3's du finner på nett. Har du prøvd å streame fra en standard nett "radio" med 3G hvor du har en source stream på 64 kb's og 22 khz stream vil det låte elendig uansett med 3G eller gigabit lan\internet. Hvis du vil "teste" kvaliteten på min stream let me know. Hvis du fortsatt mener lyden er elendig på den, så ser jeg inget annet alternativ for deg annet enn å faktisk bruke wav filer, orinale CD's, DVD Audio plater eller SACD. Jeg derimot greier ikke å høre forskjell på en mp3 spilt lokalt av på PC'en i 192kb's 44.1 vs 192kb's 44.1 streamet på 3G. I realiteten blir vel ikke fila realtime rencoda engang hvis bitraten på orginal fila er lik det stream servern er satt til, med andre ord det blir ingen forskjell. For meg ligger dette på samme nivå som å påsta at du hører forskjell på lyden på en cd du har brent på en Sony CD-R Vs en Verbatim CD-R. Eller om du leser Mp3 fila over lanet ditt fra en annen maskin med enten WLAN, STP eller UTP kabel, eller optisk nettverks løsning. Eller at du ser forskjell på et digitalt foto du har tatt med digital kameraet ditt på en Sony Mem Stick vs Et Cosiar Minnekort. Uansett er det bare data du overfører fra A til B, så lenge du ikke får lese feil i streamen, så skal det ikke kunne bli noen forskjell. Skulle gjerne ha hørt noen av disse MP3'ene du har i bilen hvis du fortsatt mener at det blir en enorm forskjell på de og på radio streamen min. Jeg sier ikke dette for å være spydig på noen måte så ikke missforstå. Hvis det er fakta slik du påstår, har jeg gått glipp av en vesentlig utvikling på Mp3 fronten de siste månedene. :eek: Når jeg blir ferdig... hehe, den som viste det. Først må jeg jo få tak i alle delene da og det er jo ikke gjort på 1,2,3. Planen er å bli ferdig aløpet av året engang, eventuelt senest til våren neste år. Siter Toyota Celica T23 (2000 Modell) Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg) Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Juni 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2006 Hehe, jeg sa vel ikke at dette her var noe vansklig ? Dette her er rimlig enkelt og elementert men spørsmålet er vel heller hadde du kommet på denne ideen her? :) Det at det er vanskelig eller ei var egentlig ment til Freemason. Og nei, jeg hadde ikke kommet på den idéen for i mitt tilfelle ville det vært helt bortkastet, når jeg først bygger en carputer så skal jeg ha all musikken på harddisk, i allefall mesteparten av det. Selvfølgelig kan du sette opp en enkel webserver og styre winamp'en din hjemme via internet med web grensesnitt men ville da ihvertfall passord beskytta web servern og kjørt den på en annen port enn port 80 ; Er fullt klar over det ja, er jo egentlig en selvfølge å beskytte en sånn server. Har hatt noe sånt gående for bruk med PSP'n min et par måneder nå jeg. Funker meget bra :) En annen kuul sak ville vært kolonne kjøring med en haug med biler med carputere, da kunne du sendt til audio\video over Wlan til de andre bilene forran og bak deg :) Det hadde vært fett ja ;) Da snakker vi cruising med stil..hehe :D Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deleted Skrevet Juni 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2006 Det at det er vanskelig eller ei var egentlig ment til Freemason.Og nei, jeg hadde ikke kommet på den idéen for i mitt tilfelle ville det vært helt bortkastet, når jeg først bygger en carputer så skal jeg ha all musikken på harddisk, i allefall mesteparten av det. Hehe okay, da missforsto jeg litt. Trodde du hintet til at skulle ha dette til å være noe kjempevansklig å få til, noe det absolutt ikke er ;) Er fullt klar over det ja, er jo egentlig en selvfølge å beskytte en sånn server. Har hatt noe sånt gående for bruk med PSP'n min et par måneder nå jeg. Funker meget bra :) Dette må du fortelle litt mere om! Har tittet litt på PSP hacking, men mistet egentlig interessen litt. Portet de noen gang XBOX Media Center til PSP, eller ble det bare med planen ? Det hadde vært fett ja ;) Da snakker vi cruising med stil..hehe :D Hadde vært komisk ihvertfall.. det er jo somregel klar sikt når en kjører etter hverandre på samme vei så jeg inbiller meg at dette skulle funka helt fint :) Siter Toyota Celica T23 (2000 Modell) Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg) Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg