Gå til innhold

Celica T23, Tru Technology...

Ranger emnet

deleted

Anbefalte innlegg

Hehe okay, da missforsto jeg litt. Trodde du hintet til at skulle ha dette til å være noe kjempevansklig å få til, noe det absolutt ikke er ;)

Var nok jeg som formulerte meg litt dårlig bare :)

Dette må du fortelle litt mere om! Har tittet litt på PSP hacking, men mistet egentlig interessen litt. Portet de noen gang XBOX Media Center til PSP, eller ble det bare med planen ?

Jeg har gitt opp homebrew på PSP egentlig, men tror det er mulig å få til XBOXMC på firmware 1.5. Men det finnes sånne mini-server program som lager en enkelt web basert portal som lar deg definere mapper (musikk, filmer, bilder) og som lager en helt enkel RSS-stream ut i fra de musikk mappene man legger til. Er vel firmware 2.6 som støtter RSS, mulig det finnes homebrew som lar deg bruke dette på 1.5 å. Men i allefall, man starter da opp serveren på pc'n og går inn på den via PSP'n, funker både lokalt og via nettet. Og så velger man f.eks. musikk ikonet og blar så til det man vil høre på og starter RSS-streamen.

Synd det ikke er noen som har hacket/cracket Sony's system for streaming av video til PSP enda. For da kunne man laget videostreamer fra pc'n og sett de på PSP'n. Men nå som noen har laget en "modchip" til PSP dukker det nok opp massevis av nye løsninger. Egne firmwarer osv.

Edit: Ble veldig kronglete skrevet, men har dårlig tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 379
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har gitt opp homebrew på PSP egentlig, men tror det er mulig å få til XBOXMC på firmware 1.5. Men det finnes sånne mini-server program som lager en enkelt web basert portal som lar deg definere mapper (musikk, filmer, bilder) og som lager en helt enkel RSS-stream ut i fra de musikk mappene man legger til. Er vel firmware 2.6 som støtter RSS, mulig det finnes homebrew som lar deg bruke dette på 1.5 å. Men i allefall, man starter da opp serveren på pc'n og går inn på den via PSP'n, funker både lokalt og via nettet. Og så velger man f.eks. musikk ikonet og blar så til det man vil høre på og starter RSS-streamen.

Synd det ikke er noen som har hacket/cracket Sony's system for streaming av video til PSP enda. For da kunne man laget videostreamer fra pc'n og sett de på PSP'n. Men nå som noen har laget en "modchip" til PSP dukker det nok opp massevis av nye løsninger. Egne firmwarer osv.

Edit: Ble veldig kronglete skrevet, men har dårlig tid :P

Okay, skønner at jeg er helt "ute" av PSP gamet. Gadd aldri skaffe meg PSP selv da jeg mer eller mindre har sluttet å spille spill, samt med at jeg tar aldri buss eller går noe som helst sted uten at jeg kjører bil. Dermed har jeg liten bruk for en "bærbar spillkonsoll"

Men kunne en brukt Wlan og Xbox Mediacenter på PSP'en kunne det jo vært kuult og brukt den til å streame fra PC'en i bilen. Får se om jeg orker å bruke noe tid på å se nermere på dette. Får eventuelt bli mot slutten av projectet om det skulle bli noe tid til overs.

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hetig er egentlig denne bilen fra en til ti? Spør du meg så er du laaaangt utenfor skalaen :D

Hehe, Moro at du liker projectet\bilen\ideene mine.

Har nå fått litt hjelp av kpolberg på http://www.carputer.no forumet til å teste radioen med EDGE.

Med vanlig edge-surfing (gprs) koster det mellom 8 og 12 kroner å laste startsiden til vg.no (mener jeg å ha lest i en test).

Takk til kpolberg for at du tok deg tid og ikke minst råd til dette.

Testen endte så her:

deleted: Testa for litt siden den "radioen" over EDGE, nå virka det som EDGE dekningen der jeg satt kanskje ikke var helt optimal, skal teste litt mer senere.

Problemet jeg fikk var at jeg rett og slett ikke fikk høy nok overføringshastighet og dermed fikk brudd på sendingen mens bufferen tok seg opp igjen.

EDIT: Har testa litt videre, kjappeste jeg får på hastighets tester på itavisen/hardware er 142 kbit/s. Så du må nok ned i båndbredde hvis det skal gå over EDGE.

Konklusjon: Edge duger ikke med andre ord. Desuten har jeg hatt litt problemer med linja jeg sender fra siste døgnet. Men 142kb's holder neppe, så da er Edge utelukket om en ikke skal gå ned til 128 kb's 44.1.

Har forresten sett på 2 andre alternativ. UMTS skal vistnok kunne gi optill 2 mbit. Ellers har jeg fått vite at det er noen som har kjøpt opp det gamle NMT nettet, de har rundt 50% deking av hele landet eller no, og hastigheter opptil 2.5 mbit. Problemet er at disse tilbyr max 1 gigabyte av trafikk i mnd.

Prisen på tjenesten derimot er ikke spesielt ille. Kommer tilbake til dette senere når jeg skal implementere DVB-S (digitale parabol sendinger) via streaming til bilen. Dette betyr at alle kanalene jeg får inn på Parabolen hjemme på taket kan ses i bilen med dette oppsettet i mer eller mindre realtime (vil bli en liten buffer forsinkelse på et sted mellom 5-15 sekunder, vil jeg anta) Kan selvfølgelig streame all type Video jeg har liggende på netverket hjemme på samme måten, om det er ønsklig, hvis noen lurte.

Vi får se hva det blir til. 3G er det billigste med tanke på datemenge er ubegrenset, men absolutt ikke det beste dekning og båndbredde wise.

Får sjekke litt nærmere disse løsningene på det gamle NMT nettet og UMTS.

Med 2.0 eller 2.5 mbit vil det være nok til å streame TV kanaler direkte fra parobolen hjemme i kåken til bilen i helt akseptabel kvalitet. Biledkvaliteten vil bli omtrent som å se MTV hjemme rett fra parabol, uten å scalere\linjedobble\prossesere streamen digitalt på noen måte.

Uansett når denne Video streamen når bilen, vil Carputern automatisk, de-interlacede (om nødvendig)\oppskalere både bilde og lyd\prossesere rå dataene i video streamen før den sender lyd og bilde ut til skjermer og anlegget i bilen.

Har egentlig ikke bestemt om jeg skal sende i lavere MPG2 oppløsning og kvalitet enn orginal streamen eller la servern hjemme re-encode til et windows media video format med akseptabel bitrate og oppløsning.

Akseptabel kvalitet til å være direkte til en bil (med standard internet tjenester som hvem som helst i norge kan abbonere på\tenge), for dårlig i et hjem på en stor plasma TV eller Projector.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting før jeg begynner, du har fått med deg at Videoen over viser et Voice Controll system, ikke 3G streamingen ? Just checking siden du begynner å snakke om ELENDIG 3G dekning ;)

Jeg har ikke sett videoen du snakker om, bare det du skrev.

Vel, 3G nettet bygges vel ut hele tiden gjør det ikke ? Hvis du selv har testet å "lytte" via 3G kan jeg spørre om hva du har prøvd å lytte med? en mobil telefon eller PC'en din ? Matet du ut lyden via SPDIF eller Analoge kabler ? Btw hva mener du med "en teknologi som ikke er rask nok" ? At 3G har for dårlig båndbredde til å kunne streame musikk i akseptabel kvalitet ?

Jeg kjører 3G via mobil kontorløsningen til telenor (PCMCIA, ikke via mobil)

For meg ligger dette på samme nivå som å påsta at du hører forskjell på lyden på en cd du har brent på en Sony CD-R Vs en Verbatim CD-R. Eller om du leser Mp3 fila over lanet ditt fra en annen maskin med enten WLAN, STP eller UTP kabel, eller optisk nettverks løsning. Eller at du ser forskjell på et digitalt foto du har tatt med digital kameraet ditt på en Sony Mem Stick vs Et Cosiar Minnekort. Uansett er det bare data du overfører fra A til B, så lenge du ikke får lese feil i streamen, så skal det ikke kunne bli noen forskjell.

Skulle gjerne ha hørt noen av disse MP3'ene du har i bilen hvis du fortsatt mener at det blir en enorm forskjell på de og på radio streamen min. Jeg sier ikke dette for å være spydig på noen måte så ikke missforstå. Hvis det er fakta slik du påstår, har jeg gått glipp av en vesentlig utvikling på Mp3 fronten de siste månedene. :eek:

Nei, tror du misforstod meg her, når jeg vil høre på skikkelig musikk så hører jeg på orginalcd'en, IKKE mp3, mp3 har jo en masse støy selv om de er rippet og brent i høy kvalitet.

Jeg bare stusser over ditt gode valg av komponenter og deretter ett dårlig valg av lydkilde, som er streaming over web.

Morsomt at du legger så mye tid i det, slik at folk ser åssen det kan fungere.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke er så mye 3G ute å går enda går vel mer på at det er ELENDIG dekning, og lite vits å gjøre noe med en teknologi som ikke er rask nok, og som ingen i Norge har råd til å bygge ut.

Jeg har selv gjort det du gjør, med "radio" hjemme og lytte via 3G men kvaliteten er så ræva at det er myyye bedre med mp3 i bilen, selv om jeg helst bruker orginalcd'ene...

Nei, tror du misforstod meg her, når jeg vil høre på skikkelig musikk så hører jeg på orginalcd'en, IKKE mp3, mp3 har jo en masse støy selv om de er rippet og brent i høy kvalitet.

Altså, mulig jeg missforsto men da bør du formulere deg bedre. Hvordan skal jeg ellers tolke det her:

Jeg har selv gjort det du gjør, med "radio" hjemme og lytte via 3G men kvaliteten er så ræva at det er myyye bedre med mp3 i bilen

Hva kan jeg lese ut av dette annet enn at du mener mp3'ene du spiller i bilen låter MYYYYE bedre enn Mp3 streamet over 3G ?

mp3 har jo en masse støy selv om de er rippet og brent i høy kvalitet.

Hvordan greier du å få masse støy på en digital komprimering ? Sampler du CD'ene analogt da når du leser de av CD plata ? Når du snakker om støy så regner jeg du henviser til "susing osv" som er vanlig du får hvis du driver med analog kopiering.

lite vits å gjøre noe med en teknologi som ikke er rask nok

Mener du at Mp3 i 192Kb\s 44.1, 250 kb\s 44.1 eller 320 kb\s 44.1 VBR er mye dårligere enn gjennomsnitt MP3'en du har i bilen og derfor er ikke 3G raskt nok?

Jeg kjører 3G via mobil kontorløsningen til telenor (PCMCIA, ikke via mobil)

Matet du ut lyden via SPDIF eller Analoge kabler ?

Greit nok, men du svarte ikke på alt jeg spurte om. Matet du ut lyden fra laptopen ut via SPDIF eller vanlig analog kabler ? Koblet på noen sure PC høytalere, eller koblet du lyden til et Hi-Fi Anlegg ?

Brukte du analoge kabler har jo DAC'en i lydkortet på laptopen din en del å si på lyden som kommer ut. På laptoper generelt pleier de intigrerte lydkorta å være ganske dårlige, samt med at en ofte sliter med "støy" fra Laptopens hardisk osv.

Jeg bare stusser over ditt gode valg av komponenter og deretter ett dårlig valg av lydkilde, som er streaming over web.

Hehe, tror ikke du har fått med deg hele bildet jeg. Denne Web Radio løsningen er mest for moro, for å vise at en trenger nødvendigvis ikke ha det en vil høre på i bilen i form av en cd eller en fil på en hardisk og samtidig ha helt grei kvalitet med tanke på at det er streamet MP3. ;)

Jeg skal ikke bruke CD plater eller DVD plater i bilen det heletatt annet enn til "Dummy" bruk, som jeg har nevnt tidligere. Hoved Sourcen vil være DVD VOB filer fra hardisk (et sted mellom 10 000 - 15 000 stk Promo \ Retail Musikk Videoer), Lyden på disse er stort sett 48 khz LPCM. Rock America og enkelte Retail DVD'er har muligens AC3 eller DTS lyd.

Debug_Caps_05.jpg

Debug_Caps_10.jpg

Debug_Caps_90.jpg

Debug_Caps_91.jpg

Sist jeg sjekket var 48 khz LPCM bedre enn CD som "bare" er 44.1 khz LPCM. ;) Så jeg har vel egentlig ikke valgt noen dårligere lydkilde enn det du har i bilen din så sant du ikke i hovedsak bruker DVD Audio eller SACD.

All lyden fra PC og andre kilder i bilen vil gå over Optical SPDIF, så ungår støy fra selve PC'en, Xbox'ene eller PS2'en :)

Systemet er også bygget slik at alle lyd kilder kan opppskaleres digitalt til 96 khz 16 bit, 24 bit eller 32 bit eller 32 bit float før de sendes til Deq-P6600 prosessoren. Desverre greier ikke DEQ-P6600 og ta imot 96 khz 32 bit \ 32 bit float så her vil nok flaskehalsen være i dette bilstereo bygget.

Det jeg kan si deg ihvertfall I dette systemet jeg har bygget tør jeg kunne påstå at du ikke skal kunne greie å få en stanard CD på "passtrough" (altså uten noen form for prossesering) til å kunne låte bedre (mer fyldig og varmt) enn en prossesert 320 kb\s VBR 44.1 khz Mp3 streamet med 3G, som har vært gjennom upsamping prosessen, den digitale "matrise mixern" osv.

Det tas da selvfølgelig forbehold om at CD'en er lest av DIGITALT uten jitter feil mm, og at Mp3'en er encoda med en god Mp3 encoder, som feks Lame i tilsvarende bitrate og khz som det "sendes\streames" i.

Eksempel på oppsjoner på behandling og prossesering av digitale lydkilder:

Audio_01.jpg

Audio_02.jpg

Audio_03.jpg

Audio_04.jpg

Audio_05.jpg

Audio_07.jpg

Output:

Audio_08.jpg

Eller feks:

Audio_09.jpg

ett dårlig valg av lydkilde, som er streaming over web.

Btw: kan du streame WAV filer i 44.1 khz LPCM over web (upsample og prossesere de kan du gjøre oxo enten før sending eller ved motak, slik at resultatet låter "bedre" enn orginalt, bare du har båndbredde nok og hardware som takler jobben selvfølgelig. Streaming teknologien i seg selv "ødlegger" ikke lyden, det er bare en annen måte å lese dataene på en lokalt fra en CD plate.

Morsomt at du legger så mye tid i det, slik at folk ser åssen det kan fungere.

Må jo få lov å more meg litt da synes jeg. For meg er dette årets "lille" hobby project som jeg skal prøve å legge sjela mi i. Folk som kjenner meg privat skal kunne greie å plukke ut denne bilen her å si den har du bygget, blant 100 andre bilstereo bygg, selv om de ikke har lest eller hørt noe om projectet fra før.

Personlig tror jeg ikke jeg kommer til å fortsette med lyd i bil etter dette projectet er ferdigstilt, så jeg får bruke opp alle idene jeg har eller kommer på i dette bilstereo bygget.

Huff får nesten ta kvelden, du får gi meg et mer utfyllende svar imorgen Zetec. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med http://www.styling-tech.no og har fått informasjon om at Veilside Kitet mitt er estimert å lande på flyplassen idag.

Om dette er tilfelle eller ei gjenstår å se. S. E. Nordmark hos styling-tech virker mer intresert nå å følge meg opp. Jeg håper dette gir resultater.

Kontaktet også http://www.streetdesign.no idag for opdatering på dempe\senke settet mm. Tar kontakt med de igjen imorgen for å få vite endlig status.

Needless to say, har det ikke skjedd så mye spenende idag.

Har så vidt testet litt Video Streaming i lanet her hjemme, i alt fra uten noen form for konvertering til lave bitrates. Så lenge TS Streamen (Transport Stream, dvs MPG2 stream med TS header) streamen jeg får fra parabol er progressive får jeg brukbar kvalitet på lave bitrates.

Ved interlaced Mpg2 er historien en helt annen. Derfor ser jeg ingen annen mulighet enn å de-interlace MPG2 streamen før jeg broadcaster den.

Håper som nevnt tidligere at jeg snart får de bil relaterte delene silk at det kan bli litt fysisk fremgang på projectet igjen.

Zetec: Posten over er ikke ment for å starte noen krangel, jeg bare ønsker å vite at vi diskuterer samme ting og at du skjønner hva jeg prøver å forklare med at det er så godt som uvesentlig hvordan "media" dataene ligger på når en snakker om 0'er og 1'nere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har det vært en trivlig dag for projectet.

http://www.steetdesign.no ringte meg tidligere idag og ga meg den gledlige nyheten at Carbon panseret mitt, LSD Dørene, Headlight Covers og Speil var ankommet.

Jeg har nå vært å hentet ut varene og her har dere bilder av "morroa"

Headlight Covers, LSD Doors, Speil.

All_Parts.JPG

Carbon Panser (Pakker ikke dette ut, da jeg skal frakte det videre, bilder kommer senere)

Carbon_Hood_01.JPG

Carbon_Hood_02.JPG

LSD Doors:

Lambo_Doors_01.jpg

Lambo_Doors_02.jpg

Lambo_Doors_03.jpg

Lambo_Doors_04.jpg

New Mirrors:

Mirrors_01.jpg

Mirrors_02.jpg

Mirrors_03.jpg

Jeg må også takke http://www.streetdesign.no for meget god service og rask levering. Dette gikk jo utrolig raskt og smertefritt unna.

Nå venter jeg egentlig kun på Veilside kitet fra http://www.styling-tech.no,'>http://www.styling-tech.no, så fort dette kommer begynner jeg med test montering og tilpassing av styling delene. Jeg har vært i kontakt med http://www.styling-tech.no idag også, og det ser ut som Veilside kit'et mitt vil ankomme landet aløpet av uka ifølge S. E. Nordmark hos http://www.styling-tech.no

Må bare inrømme at jeg er rimlig gira på og komme igang nå, så vi får håpe at Kit'et faktisk dukker opp aløpet av uka.

Stay tuned for more updates !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså jeg står på shell på sofiemyr og går forbi ett par rånere og de drev og pratet om den råe celicaen med alt mulig dill dall som er mer verdt en selve bilen.. hehe det var kULT!

2006 Bmw E91 Gangster BITCH!

1999Vw LuPo 1.4 16V(Low & Fast)-Solgt-

1999Vw Golf 1,6"one of a kind"(Show No GO projekt)-Solgt-

1994Vw Corrado G60 -Vraka-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså jeg står på shell på sofiemyr og går forbi ett par rånere og de drev og pratet om den råe celicaen med alt mulig dill dall som er mer verdt en selve bilen.. hehe det var kULT!

LOL, vet ikke helt hva jeg skal si til det der. Info om Projectet sprer seg vist runt i lille Norge. Må nesten le litt egentlig da dette skulle egentlig være mitt "lille" hobby project som jeg skulle be om råd og hjelp til på http://www.Carputer.no

Men skjønte vel egentlig etter noen laget den treaden under her at løpet var kjørt :

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111758&highlight=carputer

Singh Supreme, jeg ser du holder til på Kolbotn så du kommer nok muligens til å ville se denne "råe celicaen" kjørende i nærmiljøet ditt når bilen er ferdig, da regnskapskontoret\regskapsførern min holder til i distriktet der ute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singh Supreme, jeg ser du holder til på Kolbotn så du kommer nok muligens til å ville se denne "råe celicaen" kjørende i nærmiljøet ditt når bilen er ferdig, da regnskapskontoret\regskapsførern min holder til i distriktet der ute ;)

Stikk innom Ås en tur og da vel :-D Er ikke såååååååååååååå langt unna m'm

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider