vrtx Skrevet Mai 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2006 Er ikke så god på karosseri arbeid men driver litt på, hvilken type sparkel er best? feks. glassfibersparkel eller "vanlig" sparkel? har aldri prøvd glassfibersparkel men, synspunkter? dette er til små bulker i karosseri. mvh. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wildkin Skrevet Mai 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2006 glassfiber er grøvre enn "vanlig" sparkel som jeg da går ut ifra at man mener finsparkel. skal vel toppen ha 1-2mm med finsparkel? så kommer vel an på bulkene da :) Siter Corsa B 2l 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vrtx Skrevet Mai 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2006 så man grovsparkler med glassfibersparkel og slutter av med å ta siste finnish med finsparkel? kan man ha glassfibersparkel rett på stål eller må det en slags grunning under? Tar glassfibersparkel skade av vann etter at det er tørket? Takker for alle svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mai 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2006 Kvaliteten på sparkelen har jo litt å si.. Noen sparkler er mer ømfintlige for vann og fuktighet enn andre.. Mens andre igjen ikke gjør det.. Man bør aldri legge på mer sparkel enn 5mm uansett hvor det er på bilen. Det bør aldri være mer enn 2mm i hvert strøk. Dette for å gi sparkelen full gjennomherding. Etter sparkling bør man legge på en liten beskyttelse uansett. Jeg pleier å bruke litt spraylakk, eller zinksprayen til Biltema.. Lakk er heller ikke helt diffusjonssikker (tett for fuktgjennomtrengning), så ta på to tynne strøk.. Det er bedre enn ikkeno lakk. Sliper du ned en liten bulk, så pleier ihvertfall jeg å slipe delvis ned til stålet. Deretter varmer jeg opp stedet med varmluftpistol for å være sikker på at mest mulig fukt er ute av lakken og stålet på stedet som skal sparkles. Jeg legger deretter på et tynt strøk zinkspray, så begynner jeg å sparkle.. Jeg kan litt retteteknikk, så jeg prøver alltid å rette ut mest mulig ved hjelp av verktøyet før jeg begynner sparkling.. Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vrtx Skrevet Mai 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2006 Kvaliteten på sparkelen har jo litt å si.. Noen sparkler er mer ømfintlige for vann og fuktighet enn andre.. Mens andre igjen ikke gjør det.. Man bør aldri legge på mer sparkel enn 5mm uansett hvor det er på bilen. Det bør aldri være mer enn 2mm i hvert strøk. Dette for å gi sparkelen full gjennomherding. Etter sparkling bør man legge på en liten beskyttelse uansett. Jeg pleier å bruke litt spraylakk, eller zinksprayen til Biltema.. Lakk er heller ikke helt diffusjonssikker (tett for fuktgjennomtrengning), så ta på to tynne strøk.. Det er bedre enn ikkeno lakk. Sliper du ned en liten bulk, så pleier ihvertfall jeg å slipe delvis ned til stålet. Deretter varmer jeg opp stedet med varmluftpistol for å være sikker på at mest mulig fukt er ute av lakken og stålet på stedet som skal sparkles. Jeg legger deretter på et tynt strøk zinkspray, så begynner jeg å sparkle.. Jeg kan litt retteteknikk, så jeg prøver alltid å rette ut mest mulig ved hjelp av verktøyet før jeg begynner sparkling.. Lykke til. Takker for all hjelp, ble mye mer klokere nå faktiskt på det med sparkling. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Mai 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 Så det er lurt med beskyttelse på stålet FØR man sparkler? er det sånn? Mvh Tony Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Mai 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 Bruk produktene fra plastic padding. De har både finsparkel og glassfibersparkel av høy kvalitet. Jeg bruker nå våtsliping på sparkelen og aldri hatt noe problem med det. (sparer deg en god del pussepapir om man våtsliper sparkel) Sparkelene har en tendens til å "sette" seg i tørt pussepapir så det må byttes med en gang.. OBS: Glassfibersparkel er et jævla styr å pusse.. Til finsparkel bruker du 120 - 240pp. Til Glassfibersparkel bruker du 40 - 60pp. Så avslutter du med pussing med 600 - 800pp før du kjører på med grunning og lakk. Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vrtx Skrevet Mai 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 plastic padding har jeg aldri hørt om, eget firma som fører de eller finner jeg det stort sett overalt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R|ppeR Skrevet Mai 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 Våtsliping av sparkel er vel ikke noe spesielt heldig? Sparklet vil jo da trekke vann, eller? Siter Ford Taunus 1975 mod 2.8 Sierra 1986 mod 2,0 X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3 X-Golf Mk2 1985 mod 1,8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Mai 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2006 Du finner det faktisk på europris i både tuber og bokser.. Kjempe-sparkel! Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vrtx Skrevet Mai 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2006 BLAH! var jo på europris for en time siden, fankern at jeg ikke leste posten tidligere :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Mai 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2006 Våtsliping av sparkel er vel ikke noe spesielt heldig?Sparklet vil jo da trekke vann, eller? Går bare godt det. Har i allefall ikke opplevd noe negativt med det så lenge man lar det tørke godt før man gjør noe videre. Ville kanskje ikke våtslipt om det skulle bli noe dybde på sparkelen... Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vrtx Skrevet Mai 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 fikk høre i dag at plastic-padding var veldig slitsomt og tungt sparkel å slipe etter det var tørrt, at man må slipe når det "halv-tørt".. men jeg må prøve plasticpadding, blir vel en tur til europris i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Mai 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Har bare brukt plastic padding og det er bare tull det du har hørt :) Men lønner seg å pusse det etter ca. 15 min. Veldig lett å pusse da, men etter en dag herding er det ikke så aller verst... Dette er lettsparkel pp100 eller hva det heter. Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vw-Power Skrevet Mai 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Har hørt att glassfibersparkel er tungt å slipe! Jeg kjøpte en boks i dag å sparklet opp min fanger, men det var jo lett å slipe å jobbe med:) Siter 1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤ 1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤ 1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤ 2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤ 2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.