Gå til innhold

Forskjellig bruksområder på sparkel?

Ranger emnet

vrtx

Anbefalte innlegg

Njo, har brukt den glassfibersparkeln litt.. Glassfibersparkel SKAL være hard den :) Litt av poenget.. Men om man gjør slik som står på boksen så går det fort å pusse den og ned. (Dvs. bruke pp40-80) Jeg bruker pp40 på den og så pusser jeg fort over med pp120 for å fjerne ripene fra 40...

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt litt av hvert av sparkel.. Plastic Padding er helt ok, selv har jeg brukt Hagmans på mine to siste prosjekter. Jeg har kun EN gang brukt glassfibersparkel, så den kan jeg ikke si så mye om. Jeg bruker som sagt litt rettehammer og mothold.. Det blir fint det..

Glassfibersparkel er bare for å fylle opp faktisk.. Den kan du slipe overflaten på etter en dag herding. Da bruker du en sånn lamellskive på vinkelsliperen. dvs sånn skive hvor sandpapiret ligger klistret 150stk i sirkel.. Bare vær forsiktig når du sliper..

Deretter finsparkler du på toppen..

En viktig ting når man skal sparkle småbulker, det er først og fremst å se hvordan bulken er.. dvs går den kun innover, eller er det noe som stikker ut også?

Deretter ser man om man trenger å lage "feste" for sparkelen.. dvs slipe litt med 40 papir FØR man sparkler, så sparkelen får godt feste.

Vask gjerne med silikonfjerner eller rødsprit også.

Sparkle stedet i flere tynne lag.. Bland bare LITT om gangen..

Når du pusser er det en VELDIG VIKTIG ting å følge med på, Det er KUN sparkelen som skal pusses ned hvis bulken er innover.

DVS Hvis lakken rundt sparkelen begynner å slipes vekk, så har du for lite sparkel på. Eller du sliper for hardt.

Når du er ferdig med å pusse skal sparkelen gå helt jevnt med lakken rundt skaden.

Lukk øynene og kjenn over bulkestedet med den motsatte hånd.. dvs venstre hvis du er høyrehendt, eller høyre hvis du er keivhendt.. Kjenn etter ujevnheter både på langs og opp og ned, og på skrå over bulken.

Stedet kan enten være helt gjennomvått, dvs du lar vann renne over stedet, eller du kan gjøre det etter at det er HELT tørt.. Midt i mellom går dårlig.

Håper disse tipsene var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikGT: mye nyttig info, takker :)

kjøpte plastic padding glassfiber sparkel i dag. skal prøve sparkelet så snart som mulig. lurer også på hvordan glassfibersparkel vil bli på plast? vil det dette av siden plastikk er noe mer bøyelig enn metall? tenker nå på framfanger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider