Gå til innhold

Elektrisk feil med bilstereo

Ranger emnet

Kim Johansen

Anbefalte innlegg

Etter at jeg har fått med ny cd-spiller så slår forsterkeren seg over på protect.

cd-spilleren er en VDO og forsterkeren en boss.

Det er sånn at hvis bilen har stått over 5 min. så funker den, men om jeg skrur av cd spilleren og skrur den på like etterpå så slår forsterkeren seg av.

*har målt 10V på remote

*byttet tilbake til gamle cd-spiller, da fungerer det som det skal.

*målt at remote trekker 14mA på nye og gamle spillerene

* Har prøvd med ledning rett fra batt til forsterker. Da står den seff på hele tiden.

* dratt en ny remoteledning fra cd-spiller til forsterker. Samme problem.

* testa uten signalkabler. fortasatt på protect.!

Jeg bruker den orginale tilkoblingen, der er remote klippet over for å skjøte inn remote til forsterker. Hva gjør den som går videre inn i bilen..?

men synes det er rart hvis den slår seg på protect pga volten, skulle tro at hvis ikke spenningen var høy nok at den da bare ikke ville slå deg på.

Noen som har vært borti dette eller har en fin løsning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg ville ha gjort er å koblet et rele til remote, og ifra releet til rem inngangen på forsterkeren. da får du i allefall høyere spenning. om den fungerer på den gamle spilleren, og om du starter forsterkeren manuelt med en kabel fra batteriet, misstenker jeg at spenningen på rem utgangen rett og slett er for lav bare.

men syntes også det hørtes litt rart ut, for som du sier så burde den ikek skrudd seg på i det heletatt, eller skrudd seg helt på. ikke sånn halvveis. men noen forsterkere er vel kanskje litt spesielle anntar jeg.

men et rele burde i allefall fungere, og det er en billig og enkel løsning.

edit: jeg bor også i moss, så jeg kan godt hjelpe deg om du trenger hjelp med noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en bryter og et rele blir vel i og for seg det samme da. bare at med et rele slipper han å tenke på å måtte skru den av og på selv. :)

jeg skal ikke ha noen bryter nei..! men synes det er rart siden jeg har målt 10.6V på remote på den gamle spilleren og der fungerer det fint!

Et rele ville sikkert fungert fint, men håper å slippe. Det blir rele om en uke hvis det ikke er løst da..

siden det fungerte fint med 10.6V og den nye spilleren gå 10V så koblet jeg et 1.5v batt i serie og fikk da 11.5V. fortsatt et prob...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke ha noen bryter nei..! men synes det er rart siden jeg har målt 10.6V på remote på den gamle spilleren og der fungerer det fint!

Et rele ville sikkert fungert fint, men håper å slippe. Det blir rele om en uke hvis det ikke er løst da..

siden det fungerte fint med 10.6V og den nye spilleren gå 10V så koblet jeg et 1.5v batt i serie og fikk da 11.5V. fortsatt et prob...

Hva har du røyka, får ikke det ved å seriekoble bilbatteriet med ett 1,5 voltsbatteri, du får da en potensiell brannkilde.

Dessuten så åsse kan du påstå at spilleren trekker 14 mA av remoten, er forsterkeren som trekker, og spilleren skal takle mere enn det.

Sjekk jordinga på forsterkeren først.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du røyka, får ikke det ved å seriekoble bilbatteriet med ett 1,5 voltsbatteri, du får da en potensiell brannkilde.

Dessuten så åsse kan du påstå at spilleren trekker 14 mA av remoten, er forsterkeren som trekker, og spilleren skal takle mere enn det.

Sjekk jordinga på forsterkeren først.

har nok ikke røyka noe som helst, og får nok 11.5v når man setter på et batteri på remote. vet jo at det er forsterker som trekker strøm. nøyaktig 14mA og tviler sterkt på at batteriet spreger da..

må gå ann å være litt primitiv i feilsøkningsmetodene.

foreslår også at du leser tråden ordentig før du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler egentlig litt på at det er jordingen til forsterkeren ettersom det fungerer å koble en kabel direkte fra batteri til rem, og den starter som normalt da.

tror heller det er ett eller annet feil med remoten fra spilleren, men nøyaktig hva er vanskelig å si, ettersom du måler riktig spenning.

tror det er noe som skjer når jeg stenger av cdspilleren. kanskje volten peaker litt da..

siden det er jo ikke noe problem å skru den på når den har stått litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På så korte kabler det sansynligvis er snakk om hadde ikke jeg vært redd(ordentlig koblet seff), men jeg vet på pioneerspilleren min så sitter det 0,5 A sikring på remoten.

Det skader iallefall ikke med sikring der.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider