Gå til innhold

2års perioden på førerkortet?

Ranger emnet

KinG^KaoZ

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål her. Jeg tok lappen på bil den dagen jeg ble 18, og så motorsykkel 3-4 måneder etterpå (ca).

Om jeg mister lappen etter at jeg har blitt 20 (i november) må jeg da ta oppkjøring på mc på nytt? Siden jeg ikke har hatt den i 2 år? Antar at man mister både bil og mc om man blir tatt i bil?

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvetiden din vil gjelde fra da du fikk førerkort klasse B. Ergo vil du ikke måtte ta førerprøvene for klasse A på nytt, med mindre du mister den for over 6 måneder.

Mister du førerkortet, mister du det for alle klassene, uansett hva du blir tatt med. Når du skal kjøre opp igjen, må du kjøre opp med den "høyeste klassen" du har. Klasse B går foran klasse A, så for ditt vedkommende blir det altså med bil.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har hatt lappen i, f.eks 5 år, må man likevel kjøre opp på nytt hvis man mister den i mer enn 6 måneder?

Det er helt riktig.

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en arti ting er at man kan dra rett til f.eks polen og kjøre opp der og kjøre i norge med det førerkortet...tar visst rundt 14 dager å kjøre opp der.. billig er det og..

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter som jeg har forstått er det prøvetid på de forskjellige klassene! var ihvertfall det da jeg mista den..for rundt 3 år siden..

Jeg fikk ingen prøvetid da jeg tok tung kl A.

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge du mister lappen i prøvetiden må du ta både teori- og førerprøven om igjen.. basta

Er det noen som har påstått noe annet? :)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen prøvetid da jeg tok tung kl A.

jeg hadde a1 i 3 år tror jeg før jeg mistet lappen for klasse B... hadde da prøvetid for kl b og måtte kjøre oppigjen...var ferdi med tiden på a1 så den hang med fint etter 6mnd uten... spurte om detta før jeg fikk igjen lappen og forsto det slik at siden prøvetiden på a1 var ute var ikke det no problem- selvfølgelig... men hadde den ikke vært utgått tror jeg ikke jeg hadde fått igjen den uten å kjøre opp for sykkel igjen... var slik jeg forsto det ivaffal..

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister du førerkortet, mister du det for alle klassene, uansett hva du blir tatt med. Når du skal kjøre opp igjen, må du kjøre opp med den "høyeste klassen" du har. Klasse B går foran klasse A, så for ditt vedkommende blir det altså med bil.

Så vis jeg har klasse C og mister lappen i bil (B), så må jeg kjøre opp i klasse C når jeg får igjen lappen?

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde a1 i 3 år tror jeg før jeg mistet lappen for klasse B... hadde da prøvetid for kl b og måtte kjøre oppigjen...var ferdi med tiden på a1 så den hang med fint etter 6mnd uten... spurte om detta før jeg fikk igjen lappen og forsto det slik at siden prøvetiden på a1 var ute var ikke det no problem- selvfølgelig... men hadde den ikke vært utgått tror jeg ikke jeg hadde fått igjen den uten å kjøre opp for sykkel igjen... var slik jeg forsto det ivaffal..

Så lenge du kjører opp igjen med en høyere klasse, får du med deg de lavere klassene du har lappen for også. I dette tilfelle er det klasse B som "drar med seg" klasse A1 for ditt vedkommende, siden B er rangert høyere. :)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vis jeg har klasse C og mister lappen i bil (B), så må jeg kjøre opp i klasse C når jeg får igjen lappen?

Det er helt korrekt oppfattet, ja... Og da begynner det fort å bli litt dyrere å få igjen lappen.... :(

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider