Gå til innhold

8" vs 6,5" midbass/mellomtone.

Ranger emnet


zews^^

Anbefalte innlegg

Skal etterhvert kjøpe et frontsett og demping til bilen min. Jeg har en Passat 99 modell og har derfor orginalt 6,5" mellomtone element nede og diskant lenger oppe i døra. Har sett litt rundt om og fant 6,5" adapter og 8" adapter til min bil.

 

Det jeg da lurer på er om et 8" 2veis sett vil klare jobben bedre enn et 6,5" sett. Skjønner at det kommer til å spille dypere og gi mer trykk, men finnes det noen merkbare negative sider med dette? Jeg er ihvertfall meget glad i mye trykk fra frontsettet og viss 8" funker bra hadde det vært knallbra :D Kunne fått meget lav delefrekvens på frontsettet da. Men kanskje en god 6,5" spiller bedre med nesten like mye trykk også? Skal selvsagt dempe døra godt så jeg ikke skal få problemer med risting og skrangling.

 

Hadde tenkte å legge ca. 3 lapper i frontsettet og har derfor sett litt på Hertz Space K8L.1 til 3300,- Men siden jeg vurderer aktiv deling av hele anlegget kunne jeg også kjøpt elementer løst selvsagt. Får se litt med tiden hva jeg kommer fram til her.

 

Men jeg vil gjerne ha en diskusjon på fordeler og ulemper på 6,5" vs 8" 2 veis frontsett :) Dere kan også komme med forslag til elementer i denne prisklassen.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal etterhvert kjøpe et frontsett og demping til bilen min. Jeg har en Passat 99 modell og har derfor orginalt 6,5" mellomtone element nede og diskant lenger oppe i døra. Har sett litt rundt om og fant 6,5" adapter og 8" adapter til min bil.

 

Det jeg da lurer på er om et 8" 2veis sett vil klare jobben bedre enn et 6,5" sett. Skjønner at det kommer til å spille dypere og gi mer trykk, men finnes det noen merkbare negative sider med dette? Jeg er ihvertfall meget glad i mye trykk fra frontsettet og viss 8" funker bra hadde det vært knallbra :D Kunne fått meget lav delefrekvens på frontsettet da. Men kanskje en god 6,5" spiller bedre med nesten like mye trykk også? Skal selvsagt dempe døra godt så jeg ikke skal få problemer med risting og skrangling.

 

Hadde tenkte å legge ca. 3 lapper i frontsettet og har derfor sett litt på Hertz Space K8L.1 til 3300,- Men siden jeg vurderer aktiv deling av hele anlegget kunne jeg også kjøpt elementer løst selvsagt. Får se litt med tiden hva jeg kommer fram til her.

 

Men jeg vil gjerne ha en diskusjon på fordeler og ulemper på 6,5" vs 8" 2 veis frontsett :) Dere kan også komme med forslag til elementer i denne prisklassen.

 

Et godt 8" element, er overlegent et tilsvarende 6,5" rent lydmessig. Det er dog mange 8" som ikke egner seg for mellomtonebruk. Grunnen til at 8" ofte er mer overlegen, er klang. Du får en mye mer troverdig klang og dynamikk fra et godt 8" element, særlig fra 500Hz og nedover, i mine ører. Særlig trommer og piano løftes ofte opp til nye høyder når man benytter større elementer av høy klasse. Helt i toppen av elementets virkeområde, kan man dog i noen sammenhenger miste litt definisjon, men det er ikke alltid tilfellet, og i mange tilfeller verd det rent dynamikkmessig.

 

Dette er dog ingen 100% generell regel, og det stiller svært store krav til elementet. Det er dog slik at det finnes svært mye informasjon under 500Hz som mindre elementer ikke bestandig klarer å gjengi på en like troverdig måte.

 

Selv er jeg i startfasen med et prosjekt med akkurat det settet du nevner her, eller muligens den noe dyrere slektningen Space K8.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord mener du at Space K8L.1 kommer til å spille bedre enn Space K6L.1 i min bil?

 

Og Space K8L.1 er vel sett du vil anbefale meg? :) Siden du vurderer samme sett selv også.

 

K6L spiller fantastisk til prisen, men K8L spiller med mer trøkk og dynamikken i nedre arbeidsområde kommer bedre frem.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for f.eks 3,5" mellomtone og diskant montert i a-stolpene og 6-8" midbass i dørene, da vi du hvertfall få lydbilde opp der det bør være (godt over knehøyde) :)

 

 

PS: Man trenger dog ikke å bruke dog i annenhver setning, dog det kan virke imponerende på noen... Just pulling your leg, Glenn:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for f.eks 3,5" mellomtone og diskant montert i a-stolpene og 6-8" midbass i dørene, da vi du hvertfall få lydbilde opp der det bør være (godt over knehøyde) :)

 

At det hadde vært bedre er det vel liten tvil om. Men jeg har aldri bygd et skikkelig anlegg før, og såpass store modifikasjoner på en så ny og dyr bil er noe jeg for all del vil unngå. Jeg vet at dette dessverre kommer til å ga utover lydbilde, men dette må jeg bare akseptere er jeg redd. Har ikke planer om å bruke altfor mye penger (rundt 20 000 totalt) og vil helst gjøre alt selv bortsett fra eventuell innstilling av aktiv deling da.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg støtter Earthquake her.

3-veis med coax oppå dashen og midbass i døra er kanon.

Det finnes mye bra coaxer på markedet.

Kanskje du får klemt ned en 4"?

 

Mvh

Pål

hmm,da var det et meget godt råd jeg fikk av jalla her på forumet da:thanks

jeg også var usikker på som var best.

da jeg skal bruke orion komponentsett,men etter tips fra jalla,så blir det kun midbassen jeg bruker fra orion settet,kommer ikke til å bruke diskantene.

så kommer jeg til bestille Morel Integra Ovation 4. 4" 2-way hybrid. fra morel,så fort det kommer noen penger på bok.

disse høytalerne skulle vist være knallbra ifølge jalla:) ,har jo lest mye av det han har skrevet,så ser jo at han kan sakene sine,så da måtte jeg høre på han

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for f.eks 3,5" mellomtone og diskant montert i a-stolpene og 6-8" midbass i dørene, da vi du hvertfall få lydbilde opp der det bør være (godt over knehøyde) :)

 

 

Hei

Du behøver ikke å modefisere så mye, i værste fall så må du kjøpe nye deksler til A-stolpen. Du kan lage det sånn som jeg har det, eller noe lignende. http://s5.photobucket.com/albums/y166/GalantV6/Prosjekt%202/?action=view&current=96f225d4.jpg

 

http://s5.photobucket.com/albums/y166/GalantV6/Prosjekt%202/?action=view&current=9343347e.jpg

 

Eneste som er med denne formen er at du ikke får trekt med vinyl.

Det er 4" som sitter på A-stolpen.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Man trenger dog ikke å bruke dog i annenhver setning, dog det kan virke imponerende på noen... Just pulling your leg, Glenn:D

 

LOL, bra flere har latt merke til det der :D Jeg drar litt i beinet jeg og, da! Hehe.

 

Når det gjelder saken her, syns jeg også at dersom man skal ha så lav deling i front, er 3-veis kit en "nødvendighet"... Når midbassen skal slå langt, f.eks. 50-60Hz, sier det seg selv (og som Glenn påpeker) at den vil slite litt med definisjonen i øvre frekvensområde! Hvertfall slik jeg tenker. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke værre enn å ringe Norsk bildelsenter å kjøpe deg ett sett med a-stolpe deksler ekstra, så har du noe å støpe på. Det kan umulig koste mange kronene. Tar du en telefon til unge dynamiske Anders så kan han helt sikkert trekke panelene i vinyl for deg. Det er bedre å spare litt penger ved å kjøpe billigere komponenter og heller legge litt ekstra i montering og demping, kontra å kjøpe dyre høyttalere og montere de i orginalhullene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke værre enn å ringe Norsk bildelsenter å kjøpe deg ett sett med a-stolpe deksler ekstra, så har du noe å støpe på. Det kan umulig koste mange kronene. Tar du en telefon til unge dynamiske Anders så kan han helt sikkert trekke panelene i vinyl for deg. Det er bedre å spare litt penger ved å kjøpe billigere komponenter og heller legge litt ekstra i montering og demping, kontra å kjøpe dyre høyttalere og montere de i orginalhullene:)

 

Det hadde selvsagt vært en bedre løsning. Sitter og funderer litt her nå. Hertz har en 3" mellomtone som kan være aktuell sammen med diskant i a-stolpe og 8" i døra. Kan ihvertfall ikke tenke meg en 4" i a-stolpe da jeg synes det er stygt som f :D

 

Hmm.. Kan faktisk få til aktiv deling alikevel også om jeg kjører lavpass på f.eks. 250 hz på subutgang og bruker høypassfilteret som ligger i utgangen på min LRx 1.400 og lavpassfilteret til sub. For 3 veis-sett med delefilter, 3" og 8" har ikke jeg sett enda. Da måtte det isåfall bli med 6,5" midbass.

 

Men viss jeg går for dette trenger jeg 2 kanaler til + en god del mer materialer så jeg er stygt redd at det fyker 2000++ mer i front da. Ikke lett når budsjettet er for stramt fra før.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hertz har en utrolig kjekk løsning på løskomponenter, der du kan komponere ditt eget sett...

 

Har omtrent alle løskomponentene til Hertz...

 

Et oppsett jeg anbefaler er :

HV200 (8" midbass)

HL70 (3" mellomtone)

Space 1 (diskant) evnt HT25R

3W.10 (3 veis delefilter)

 

BTW, HV200 spiller utrolig bra! her er det mye kontroll, dynamikk og kraft..

Skal selv bruke denne i bilen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være konge oppsettet!!!

 

Frontsett: 3-veis med 8" midbass 3" mellomtone og 1" diskant

http://www.bgaudio.no/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=52

 

Sub: 12" rå sub

http://www.bgaudio.no/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Itemid=79

 

Forsterker: Monoblokk + 4kanaler + 2kanaler

Monoblokk:

http://www.bgaudio.no/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=51

4kanal:

http://www.bgaudio.no/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=51

2kanal:

http://www.bgaudio.no/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=51

 

Kjører monoblokka på sub såklart, 4kanaler på midbass og mellomtone og 2kanaleren på diskant.

Så må du ha en spiller som deler aktivt. Er vel avhengig av å ha en med 4linjeutganger som kan dele aktivt og som har tidskomp.

 

Da kommer du jo på 37.000, men dog, ett heftig oppsett. Du må vel ut med en del for cdspilleren som skal takle dette også.

 

Dette må vel være drømmeoppsett. Må vel også ha ett par 1farads kondiser og ett nytt batteri eller to.

 

Marius

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hertz har en utrolig kjekk løsning på løskomponenter, der du kan komponere ditt eget sett...

 

Har omtrent alle løskomponentene til Hertz...

 

Et oppsett jeg anbefaler er :

HV200 (8" midbass)

HL70 (3" mellomtone)

Space 1 (diskant) evnt HT25R

3W.10 (3 veis delefilter)

 

BTW, HV200 spiller utrolig bra! her er det mye kontroll, dynamikk og kraft..

Skal selv bruke denne i bilen min...

 

Har sett på dette ja, er ikke så dumme priser heller :) Og jeg har hørt Hertz HSK 130 fra før og likte det jeg hørte :) Jeg vet ikke prisen på filteret da, men den kan ikke være så ille. Og det trengs ikke om jeg satser på aktiv deling.

 

marjusen: Ja det blir mitt budsjett x2 før spiller, demping, kabler og annet materiell. Jeg skal prøve å begrense meg til ca. 20 000,- totalt. Og jeg har allerede svidd av 8000 på spiller, sub og forsterker, henholdsvis Pioneer DEH-P960MP, Soundstream Van Gogh 10" og Audison LRx1.400 :) Da står jeg igjen med 12 000,- til demping, kabler, materiell, frontsett og forsterker til dette.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår