Gå til innhold

8" vs 6,5" midbass/mellomtone.

Ranger emnet

zews^^

Anbefalte innlegg

Har sett på dette ja, er ikke så dumme priser heller :) Og jeg har hørt Hertz HSK 130 fra før og likte det jeg hørte :) Jeg vet ikke prisen på filteret da, men den kan ikke være så ille. Og det trengs ikke om jeg satser på aktiv deling.

Du kan ikke sammenligne hsk130 med dette i annet enn mellomtone området til en viss grad..

HV200 midbassen er jo av helt annet kaliber enn hsk130 og space diskanten er noe bedre enn HT25R selv om den for all del er utrolig bra.. Men jeg føler i mange tilfeller at Space diskanten er såpass råbra selv til prisen at det er verdt det å gå opp til den...

Har solgt mange sånne sett til kunder med meeeeget gode resultater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sammenligne hsk130 med dette i annet enn mellomtone området til en viss grad..

HV200 midbassen er jo av helt annet kaliber enn hsk130 og space diskanten er noe bedre enn HT25R selv om den for all del er utrolig bra.. Men jeg føler i mange tilfeller at Space diskanten er såpass råbra selv til prisen at det er verdt det å gå opp til den...

Har solgt mange sånne sett til kunder med meeeeget gode resultater...

Selvsagt blir det noe helt annet i lavere frekvenser, jeg synes rett og slett at 5,25" som midbass og mellomtone blir for "kjedelig". Hører det så altfor godt på trommene når man skrur opp litt volum synes jeg, som egentlig hører liten forskjell på slikt.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Man trenger dog ikke å bruke dog i annenhver setning, dog det kan virke imponerende på noen... Just pulling your leg, Glenn:D

He he, en liten uvane.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer mange anbefalinger her, og alle har sine styrker, og svakheter Jeg mener derimot at det er fult mulig å oppnå et ok lydbilde med elementer montert i døren. Lydbildet vil uansett trekke noe nedover om du skal utnytte fordelene med et stort midbasselement, da du fort må dele ved 400-500Hz. For meg er gjengivelsen av dynamikk og klang vesentlig viktigere enn hvor lyden kommer i fra. Det hjelper lite om du har et høyt og bredt lydbilde dersom resultatet blir at trommer høres ut som poden har stjelt mors Tupperware bokser, noe det veldig ofte gjør med mindre elementer. Det kan godt låte oppløst og definert, men mangler troverdigheten faller det sammen i mine ører.

Det handler om kompromisser, og det å velge bort ting som betyr minst for en selv.

Dette er ting jeg har eksperimentert mye med opp i gjennom, og i visse sammenhenger kommer man ikke utenom litt membranareale for å oppnå troverdighet...............i mine ører. Små elementer er kjempefint høyere i frekvens, og det finnes flere elementer som gjør en svært dugendes jobb der, man må bare ikke forvente for mye. Flere av dem spiller åpent og oppløst uten nevneverdig forvregning helt ned til 100Hz, men har du noen gang stått i nærheten av et trommesett, skjønner du hva jeg mener med hensyn til dynamikk.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra innspill her :)

Uansett, nå står valget mellom 2-veis 8" frontsett og 2-veis 6,5" frontsett som kan gi heftig trykk. Som Mr. SQ sier så må man velge bort det som betyr minst for en selv. Jeg velger skikkelig trykk foran høyt lydbilde, selv om det blir helt feil i f.eks. en EMMA konkuranse. For meg handler det om spilleglede når jeg er ute å kjører bil. Da må jeg rett og slett spille musikk og det blir litt kjedelig nå som jeg har orginalt anlegg, men at mye av lyden kommer nedenifra hører jeg, men det er ikke det som gjør at jeg er misfornøyd med det orginale anlegget. Det jeg hører best når det kommer til sånt er trommene, høres ikke troverdig ut i det heletatt. Derfor er trykk og størrelse på frontsett meget viktig for meg.

Et eventuelt 3-veis sett får jeg heller tenke på neste gang. Ser ikke bort ifra at det blir om et 1 eller 2 år. Ser ikke bort ifra at det blir en utvidelse i Passaten da ;)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra innspill her :)

Uansett, nå står valget mellom 2-veis 8" frontsett og 2-veis 6,5" frontsett som kan gi heftig trykk. Som Mr. SQ sier så må man velge bort det som betyr minst for en selv. Jeg velger skikkelig trykk foran høyt lydbilde, selv om det blir helt feil i f.eks. en EMMA konkuranse. For meg handler det om spilleglede når jeg er ute å kjører bil. Da må jeg rett og slett spille musikk og det blir litt kjedelig nå som jeg har orginalt anlegg, men at mye av lyden kommer nedenifra hører jeg, men det er ikke det som gjør at jeg er misfornøyd med det orginale anlegget. Det jeg hører best når det kommer til sånt er trommene, høres ikke troverdig ut i det heletatt. Derfor er trykk og størrelse på frontsett meget viktig for meg.

Et eventuelt 3-veis sett får jeg heller tenke på neste gang. Ser ikke bort ifra at det blir om et 1 eller 2 år. Ser ikke bort ifra at det blir en utvidelse i Passaten da ;)

Dynamikk er utrolig viktig. Musikken er fundamentert på dynamikk. Mister man denne, forsvinner også mye av gleden over musikken, syntes jeg. Folk er derimot forskjellige, og prioriterer ulikt.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider