Gå til innhold

Hz? (hertz) noen som har peiling på det?

Ranger emnet

-Rønningen-

Anbefalte innlegg

forskjellen på HZ på strøm nettet er ikke så farlig.

men dette gjelder bare de delene som går på likestrøm som er tatt ut etter en likeretter. åssen det går med de komponentene som går på veksel. er jeg ikke helt sikker på,

er på tynn is her. en stund siden jeg drev med el-nik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet ditt hører mest til hjemme hifi da i en bil er det DC spenning. Men for å svare på det du lurte: i gamle dager brukte man 50Hz frekvensen som er i nettet til å synkronere bildeskift frekvensen til bildet og farge demodulering siden dette trenge en veldig stabil frekvens generator og da ble de billigst å bruke den som allrde fantes i veggen da den frekvens messig er veldig stabil. seinere ble switch mode power supplyene bedre og mer effektive og høy integrering av flere kretser i en samme pakke gjørde disse viktige synkroniserings frekvensene mer stabile og presisse. -grunnen til at en 100Hz tv har mer stabil bilde er bla dobbelt så mange ganger det samme bilde fletes imellom de "vanlige"-

En Puls Bred Modulert strømsforsyning har en egen frekvens generator som styres av kontrol ic og den er ikke avhengi av en extern fast frekvens -slik 50 eller 60Hz- derfor kan også disse PWM fungere like bra mellom en nett spenning på 110volt og opptil 280voltAC uavhengi om frekvens er 50 eller 60Hz.

Den andre varianten er jo vanlig transformator som redusere feks 240volt AC ned til +- 50volt AC og deretter blir dobbelt likerettet som gir en 100Hz DC rippel spenning, her gjør kondensatorene jobben sin: fyller opp de små mellomromene som er mellom sinus toppene og da får man en glatt og NESTEN jevnt DC spenning. Om nett frekvensen er på 60Hz vil som regel ikke ha noe bettydning som helst da de fleste brolikerettere er overdimensjonerte ellers ville de gått varme siden høyere frekvens vil gi korte mellomrom der kondensatorene skal fylles opp men spenningen på den positive bølgen er på vei opp og igjen skal kondisene gi fra seg strøm når sinus bølgen er på vei ned, -DERFOR har jeg sagt utalige ganger "lite nytte" av kondis i bilstereo sammenheng og dynamo, som har en høyere og varierenden frekvens. og som sagt da måtte brolikereterne tålt mye mer strøm... rent teoretisk så burde man få jevnere og mer strøm reserver om nett frekvensen er 60Hz enn ved 50Hz pga mellomromene i rippel spenningen er som sagt tettere.

vel, tror jeg har glemt et par detaljer til men sånt generelt er det slik dette er og fungerer i praksis, vil du ha mer detaljer info så anbefaler faglitteratur om strømsforyninger. En liten detalje: i en hjemme forsterker med vanlig transformator -ringkjerne også- så vil såkalte utglatnings kondesatorene være i serie med høytalerne dine, dvs si disse er en del av lydkjeden og derfor er en så lav indre motstand som mulig en fordell rent lydmessig, ellers er store kondensatorene en del dårlig på høyefrekvenser så "kuren" er å avkoble disse med høykvalitets kondesatorer... markant mer oppløsning i toppen...;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at en 100Hz tv har mer stabil bilde er bla dobbelt så mange ganger det samme bilde fletes imellom de "vanlige"-

Og dette er også grunnen til at billige 100Hz-TV'er har ræva bilde, hvertfall for et par år tilbake :D Bildet må komprimeres og lagres i et minne for å kunne vises to ganger, og da flashminne er (var) veldig dyrt, ble komprimeringen høy og man mistet detaljer, fikk kornete bilde, tregt bilde, dårlig lyd-/bilde-sync m.m. Skikkelig crap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp spr mitt hører hjemme på hifi men er vel ikke hifi tråd her og tenkte jeg likeså godt kunne spøre her, da det finnes noen elektro guruer her også!

ja jeg er klar over at det er 50Hz i et vanlig nett! men som sagt problemet er! jeg har et aggregat som kan gi mellom 50 og 60Hz... poenget mitt er at vis jeg ruser opp aggregatet litt til vil det gi mer effekt men også mer Hz! så vil forsterkeren min tåle for eks 70Hz?

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er også grunnen til at billige 100Hz-TV'er har ræva bilde, hvertfall for et par år tilbake :D Bildet må komprimeres og lagres i et minne for å kunne vises to ganger, og da flashminne er (var) veldig dyrt, ble komprimeringen høy og man mistet detaljer, fikk kornete bilde, tregt bilde, dårlig lyd-/bilde-sync m.m. Skikkelig crap :)

Erm.. Er vel linjedoblerne i disse billig TV'ene som er "ræva", teknologien i seg selv er det ikke noe galt med. Du får gode linje dobblere \ quaduplere fra feks faroudja idag. Disse er vel mest vanlig i bruk kombinert med video projectorer, store VGA\DVI kapabele skjermer med høy oppløsning.

Som regel kan disse "tv'ene" linje dobble, RF, Composite og Rgb signaler. Analog Tv \ standard DVB-S i seg selv er i utgangspungtet dårlig. vanlig Tv'er i seg selv er egentlig latterlig dårlige, det har jo i realiteten ikke skjedd en dritt med selve bunn teknologien pga at alt skal være tilbake kompatibelt. TV2 feks sender fortsatt interlaced 720x576 i lavere bitrate enn DVD på feks satelitt. Hadde TV2 feks sendt i 1280x720p hadde vanlige TV'er ikke greid og takle signalet uten at en hadde hatt en dekoder som hadde downsamplet til feks 720x576 interlaced.

DVD også for den saks skyld er egentlig ganske ræva. DVD har generelt for lav oppløsning, ofte er det interlaced mpg video på DVD plata i enten 720x480, 29,97 fps eller 720x576, 25 fps PAL. Samenlign med pc'en din feks. mest sansynlig kjører du 1024x768 progressive i 60htz eller høyere.

Generelt trenger selve tv singalet en "face lift" ting går jo fremover nå men det går sakte. Bluray og HD-DVD kommer jo etterhvert til og erstatte dagens DVD standard og HDTV signaler via DVB-S er allerede tilgjenglig i norge på noen få kanaler. Sammenligner du bildet fra hvem som helst av disse kildene med optimalt matriale vil vanlig tv se LATTERLIG ut iforhold uansett hvor bra TV du har (snakker da om standard CRT TV'er som kun takler interlaced signaler i standard tv oppløsninger eller 100 htz tv'er for den saks skyld)

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... skulle ikke nevnte 100Hz.... men da snakker jeg om antall ganger ved bruk av 50Hz nett frekvens. ellers enig med BomBox og deleted.

ang aggregatet ditt så ser jeg ikke noe problemer ved det som sagt. Eneste du vil merke at forsterkeren blir noe varmere enn ellers. lydmesig skal fungere bra, noe annet kanskje er at det kan oppstå litt bruming fra trafon men det er ikke skaddelig.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... skulle ikke nevnte 100Hz.... men da snakker jeg om antall ganger ved bruk av 50Hz nett frekvens. ellers enig med BomBox og deleted.

ang aggregatet ditt så ser jeg ikke noe problemer ved det som sagt. Eneste du vil merke at forsterkeren blir noe varmere enn ellers. lydmesig skal fungere bra, noe annet kanskje er at det kan oppstå litt bruming fra trafon men det er ikke skaddelig.

ja det med varme har jeg funni ut! begynnte å ryke i går! men men.. tror jeg går tilbake til vanlig innstilling og på 50Hz.. lyd bidle ble også litt andreledes da svingningene blir for mange! men takker for alle svar!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider