Gå til innhold

Dumpventil

Ranger emnet

Viking_Mo

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan jeg skal få den berømte DUDUDUDUDU lyden i steden for PYSJ..hva må til? er det en dumpventil med to fjærer? hvordan funker det, vil si jeg er blank på det.

Og hvor mange forskjellige lyder kan man få av en dumpventil?

kanskje en teit tråd, men må vite det.

Viking_Mo for http://www.latskap.net & Støytn Drifters.

Privat : 96 Volvo 850 T5

Jobb : 08 Volvo XC 70 Taxi ver.

Garasjen: 91 Volvo 245 230FT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men veit ikke om jeg er heilt på vill spor..

Men kan hende en sekvensiell dumpventil, eller en kvitterdump kan hjelpe deg med å få den tju tju lyden...

Ride it like you Stole it

[-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil)

[x] -82 Sierra 2.0 Coupe

[-] -82 Matra Murena 2.2 S

[x] -88 Sierra 2.0 Sedan

[x] -76 Kadett C 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men veit ikke om jeg er heilt på vill spor..

Men kan hende en sekvensiell dumpventil, eller en kvitterdump kan hjelpe deg med å få den tju tju lyden...

Den type dumpventil, hvor får jeg tak i det?

Viking_Mo for http://www.latskap.net & Støytn Drifters.

Privat : 96 Volvo 850 T5

Jobb : 08 Volvo XC 70 Taxi ver.

Garasjen: 91 Volvo 245 230FT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En wastegate lager ingen form for lyd! Det trådstarter tenker på kalles turbostall. Innsugsluften slår tilbake på turboens "skovler" og lager lyd.

Lyden får du ved å ha tett rør mellom turbo og innsug. Det krever også litt turbotrykk hvis lyden skal være hørbar

hææ.... ?

Noen av Rallybilene (wrc ) kjører med resirkulær dump, det er ikke noe hokuspokus annet en at luften blir dumpet inn igjen fremfor skovlene på turboen for at den skal spinne ved girskift etc . Omtrent slik de fleste Audaer og Forder gjør orginalt. Selfølgelig er det de som slipper lufta i friluft også. Alt ettersom..

Wastegate dumpen kjører de og ofte i friluft , og det høres jo godt.... VELDIG GODT. La forresten merke til at denne var hydraulisk på enkelte WRC biler.

Men en litt stram fjær og rikelig trykk får man en slik lyd.... Som forøvrig er helt greit på en rally bil... En gatebil som puster og peser seg gjennom sentrumsgatene så en skulle tro den hadde kols derimot, det er noe av det teiteste jeg ser. De blåser jo på uansett, og er monteret der ene og alene for lyden sin del.

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aahh...jeg tror jeg griner. Enda en tråd om hvordan få kvitrelyd, fylt av innlegg fra folk som vet litt, men er ikke sikker.

Men anyways så hadde det vert kjekt å fått klarhet i hvilke type dumper som gir den og den lyden.

Ut ifra det jeg ser så må man betale litt for dumpen visst man ikke er ute etter den vanlige slappe pussh-lyden.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider