Gå til innhold

In-dash DVD-spillere... Sonefri?!

Ranger emnet

jonarv

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og ser på ebay.com at dvd spillerene som selges der er meget billige i USA. Men jeg vet ikke om det er noe teknisk forskjell på disse og tilsvarende vi finner i butikken her hjemme. Er pioneerspillerene sonefri? Tenker da spesielt på økonomimodellen avh 5700:

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1362

og navigasonsenheten avh p7500dvd:

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=667

Oppstår det problemer når jeg skal ordne norsk navigason på 7500-modellen?

Ser "Turbokano" selger en blaupunkt indash som ikke er sonefri. Vil jeg få samme problemet med pioneer eller alpine???

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=115880

Fint om noen sm har handla slike spillere fra ebay kan komme med tips også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DVD Spillerne til Pioneer er ikke sone frie. Kan sikkert firmware modifiseres slik at de blir det. Om det finnes noen simpel fjernkontroll hack eller lignende til AVH-5700DVD eller AVH-7500DVD vet jeg ikke.

Personlig har jeg fler USA DVD's enn Norske DVDs så for meg er det nesten bedre med en US DVD spiller.

Har du regnet på hva en 7500DVD spiller vil koste etter du har fått denne inn i landet ferdig toll\moms klarert inklusive frakt ?

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjeller på us modeller og europa modeller ja, først og fremst med tanke på sone, så finnes det ikke rds på us modellen og om det er noen flere større forskjeller er jeg ikke sikker på..

Når det gjelder navigasjon så må du jo få tak i platene med europeiske kart, koster vel ca 3000kr (Den gamle kostet 2498,-) Men den nye er på to plater og har flere kart, så vet ikke om dette har samme prisen. Og vet heller ikke om denne kan kjøres på en us-dvd spiller..

Så da har du litt å vurdere da :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Det jeg skal bruke en slik spiller til er jo mp3 spilling og brente dvd-filmer. Det er vel uansett mulig å brenne en dvdplate med f.eks 50 musikkvideoer og kjøre disse på en avh5700 us-modell?

Selve navigasonsdelen er ikke så viktig.

Det går helt fint, mest sansynlig vil du måtte mastre den nye DVD'en med DVD masting software som selv takler å regne ut hvor "Layer Break'et" skal være slik at du ungår hakk\skipps i det du bytter fra Layer 1 til Layer 2 på DVD9 platene. Eneste du bør sørge for er å fjerne RC Protection, RCE Protection eventuelt Macrovision sånn for og være helt på den sikkere siden når du mastrer DVD'en. Da vil 5700DVD spillern spille de av uten problemer.

Det er mange sære\teite lover når det kommer til DVD Mastring. Du kan feks ikke ha en video med Dolby Digital audio i samme track som en video med LPCM Audio. Du kan heller ikke ha en video Dolby Digital 2.0 audio i samme track som en video Dolby Digital 5.1 (AC3) audio eller en video med DTS Audio osv.

Du kan lage multiple tracks, noe som gjør at du kan legge videoer med forskjellig lydformat på samme disc men ikke i samme track. Lager du multiple tracks må du passe på og linke mellom trackene slik at DVD fortsetter og spille etter TRACK 1 er ferdig. Du kan heller ikke legge en video som er encoda i 16:9 (anamorphic widescreen) i samme track som en video som er encoda i 4:3 (Pan and Scan)

Mpeg2 Videoen kan heller ikke overstige max muxrate for DVD (muxrate er sammenlagt mengde data fra video\audio som ligger i mpg2 fila per sekund er det vel)

Hele denne greia her virker sikkert ganske forvirrende, men skal prøve og forklare:

TRACK på en dvd er ikke samme som TRACK på en CD, Du kan ha mange Chapters i hver track på en DVD. Chapters deriomt er samme som TRACK på CD (Dette er selvfølgelig ikke terminologisk riktig beskrevet, men forklarer det slik sånn at det blir lett og skjønne forskjellen)

Du kan heller ikke ha en PAL 720x576 (25 fps) video i samme track som en PAL 704x576 (25 fps) video. Du kan ha det på samme Disc men ikke i samme Track.

Siste problemet er at du ikke kan ha PAL Video (720x576, 25 fps) sammen med NTSC video (720x480, 29,97 fps) på samme DVD Plate.

Selfølgelig kan en "manipulere \ hacke" på DVD standaren og lure mastrings programet til og tro at alt er PAL video eller NTSC video og at alt er i samme oppløsning slik at det går og få alt mulig rart inn på 1 DVD. Noen DVD spillere går totalt amokk om du prøver dette, noen spiller av i helt vilt aspect ratio og noen spillere takler det helt fint.

Personlig har jeg ikke testet å "voldta" DVD standaren, for så å prøve og spille discen av på AVH-5700DVD spillern, men er det viktig for deg og finne det ut kan jeg alltids teste. Eneste jeg vil påpeke er at jeg er ingen mester på DVD mastring. Jeg kan basic'en men er langt fra noen spesialist, så mulig det finnes metoder hvor alle type DVD spillere vil godta en DVD plate som "voldtar" DVD standarden.

Jeg har heller ikke testet noen UDF hybrid discer, men vil anta at de ikke vil funke spesielt bra (Hybrid DVD Video kombinert med diverse mp3 filer feks er et eksempel på en slik disc)

Har testet med en plate som følger DVD standaren til pungt å prikke med multiple tracks i forskjellig lydformat, multiple chapters, med riktig layer break og den plata funka helt fint på 5700DVD spillern ihvertfall. Både prøvd med PAL og NTSC DVD. 5700DVD ga et litt bedre bilde på NTSC dvd'en enn PAL dvd'en fordi deinterlacing's rutinen i firmwaren på spillern var bedre på NTSC enn PAL, men noe anna "problem" var det ikke. Hadde alle videoene vært encoda Progressive, hadde kanskje forskjellen ikke vært synbar mellom PAL og NTSC video.

Jeg har faktisk skrevet litt om akkurat denne problem stillingen i project tråden min på denne siden:

http://www.carputer.no/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=957&postdays=0&postorder=asc&start=75

Personlig har jeg ungått hele "problemet" da jeg heller legger inn DVD'ene på Hardisk og spiller de derfra. Da slipper jeg både re-mastrings problemer og en plass begrensning på 8.4 gigabytes med MPG2 video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.... Og jeg som trodde det bare var å hive en hel haug med ulike filmformater inn på en dvd og spille i vei, hehe... Skal prøve å sette meg litt inn i dette. Har bydd på en us-modell avh 5700 nå... dem går i ny innpakning til rundt 600 dollar. Kan avtale med selger om å markere pakken som "gift" og justere verdi for å slippe skatten.

Hvilke programmer bruker du når du brenner dvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.... Og jeg som trodde det bare var å hive en hel haug med ulike filmformater inn på en dvd og spille i vei, hehe... Skal prøve å sette meg litt inn i dette. Har bydd på en us-modell avh 5700 nå... dem går i ny innpakning til rundt 600 dollar. Kan avtale med selger om å markere pakken som "gift" og justere verdi for å slippe skatten.

Hvilke programmer bruker du når du brenner dvd?

Kommer helt ann på hva en skal brenne.

Skal en brenne egene mastrede DVD'er er det simpelt å bruke TMEPG DVD Author, den har mastring, imageing og brenning i et og samme program.

Skal en lage 1:1 kopier av en orginal kan en lese av med DVD Decrypter eller FABDVD Decrypter om plata har den nye kopi beskyttelsen. Så bruker en feks Imageburn til og brenne ut om det er snakk om DVD9 plater slik at DUAL LAYER bracket blir riktig på den brente plata. Er det singel layer kan du like så godt brenne ut med DVD Decrypter.

Skal en lage en hybrid disc eller data disc så kan en bruke Nero.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak til.. US radioer stepper på andre frekvenser enn de europeiske slik at du kan risikere å ikke få inn enkelte radiokanaler. Noen har opplevd at alle radiokanaler med par-tall er utilgjengelige eller med dårlig kvalitet fordi tuneren ikke kan velge korrekt frekvens.

DVD-spillere flest takler PAL & NTSC, så du kan i de fleste tilfellene "rippe" en DVD for så å svi den ut igjen som sonefri.

Kan anbefale tyske Ebay også (http://www.ebay.de). Gode priser, stort utvalg, og europeiske produkter!

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak til.. US radioer stepper på andre frekvenser enn de europeiske slik at du kan risikere å ikke få inn enkelte radiokanaler. Noen har opplevd at alle radiokanaler med par-tall er utilgjengelige eller med dårlig kvalitet fordi tuneren ikke kan velge korrekt frekvens.

Jeg vil nå si at dette problemet nesten er lite i forhold til hva jeg mener er det store problemet med us utgaver, og det er mangel på RDS, i lille norge må man jo nesten bytte frekvenser hele tiden hvis man kjører litt.

Ser bare her jeg bor (Aust agder) at hvis jeg kjører fra lillesand til tvedestrand så kan jeg bytte på 5-6 forskjellige frekvenser på P4 (Har ikke RDS i firmabilen og det er jævli plagsomt, så har P4 lagret på nesten alle hurtigtastene fra 1 til 6, alt etter hvor jeg er i fylket)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw: Jeg får ikke noe liv i radioen på Optical out. Regner med at du kun får lyd fra radioen på Analog ut. Helt latterlig spør du meg, men er vel bare Pioneer som har laget spillern slik tipper jeg. Om det skulle gå har jeg isåfall ikke funnet ut hvordan, noe som gjør at jeg bryr meg 0 om radio biten i spillern.

Det spiller forsåvidt liten rolle for meg da jeg mest sansynlig hokker opp radio, satelitt radio og analog tv på Carputern + Digital Parabol fra Parabol systemet i kåken hjemme via internett og inn Carputern slik at jeg har samme TV kanaler i bilen som jeg har i kåken hjemme (så lenge jeg har Wlan eller 3G dekning), men må inrømme at det irriterer meg litt at den radio bliten ikke kan sendes via optisk ut.

På grunn av dette får jeg vel ikke radio uansett fra headuniten siden jeg ikke har noen planer om og legge "analoge" kabler fra spillerens utganger. Om du kan route radio signalene inn via IP-Bus systemet analogt vet jeg ikke.

Men som de andre påpeker, radioen på en US spiller blir et problem om du ikke bygger den om. Du må jo selfølgelig selv vurdere hvor viktig radio delen er for deg å bestemme deg utifra det om du forstsatt vil ha en US spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec: Godt poeng om RDS og AF, glemte det av.

deleted: Optical out er et rent digitalt utgangsformat hvor lydsporet fra en DVD-film kodet i enten AC3 eller Dolby Digital sendes ut. For å få dette over i noe brukbart trenger du en AC3 eller DD dekoder og D/A konverter.

Mange hjemmestereoforsterkere kan ta imot lyden fra DVD-spillere digitalt, enten via en koaksial forbindelse med phono-plugger i hver ende eller optisk digitalt (TOS-Link) med en fiberoptisk kabel. DVD-spilleren vil da sende lyden som enere og nuller direkte fra plate, til optisk kabel og inn i forsterkeren som da dekoder og D/A konverterer signalet og sender et analogt signal til høyttalerne.

I forbindelse med en PC er det svært gunstig å sende lyden digitalt fordi en D/A konverter inne i PCen er utsatt for ekstreme mengder støy som man unngår med å kjøre lyden digitalt. Skal dette brukes i en bil må du derimot ha en bilstereo forsterker/spiller/ekstern enhet med D/A konverter og inputs for digital lyd.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec: Godt poeng om RDS og AF, glemte det av.

deleted: Optical out er et rent digitalt utgangsformat hvor lydsporet fra en DVD-film kodet i enten AC3 eller Dolby Digital sendes ut. For å få dette over i noe brukbart trenger du en AC3 eller DD dekoder og D/A konverter.

Mange hjemmestereoforsterkere kan ta imot lyden fra DVD-spillere digitalt, enten via en koaksial forbindelse med phono-plugger i hver ende eller optisk digitalt (TOS-Link) med en fiberoptisk kabel. DVD-spilleren vil da sende lyden som enere og nuller direkte fra plate, til optisk kabel og inn i forsterkeren som da dekoder og D/A konverterer signalet og sender et analogt signal til høyttalerne.

I forbindelse med en PC er det svært gunstig å sende lyden digitalt fordi en D/A konverter inne i PCen er utsatt for ekstreme mengder støy som man unngår med å kjøre lyden digitalt. Skal dette brukes i en bil må du derimot ha en bilstereo forsterker/spiller/ekstern enhet med D/A konverter og inputs for digital lyd.

Joda, er fullstendig klar over dette. Bruker extern dekoder kombinert med spillern. desuten bruker ikke pioneer DVD spillere til BIL toslink, de bruker en sær proporitær pioneer kabel som konverter fra coaxial i conectoren på plugen for så å overføre optisk for så konverte tilbake til coaxial og mate det coaxialt inn i dekodern. Btw AC3 og Dolby Digital er det samme. DTS, LPCM, Dolby Digital 2.0 + Prologlic kan også sendes ut via Spdif.

Dette systemet til Pioneer har skaffet meg mye hodebry i projectet mitt. Det er 0 problem og ta ned radio signaler og realtime encode de til feks AC3 og sende de ut via spdif til decodern eller som en LPCM 2.0 stream, Pioneer har bare ikke giddi og lagt inn støtte for hverken A eller B.

Når det gjelder PC, spil consoller mm så kjører jeg alt via fiber optikk til extern decoder og så ut til slutt trinn i hjemmet og det skal jeg gjøre i bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider