Gå til innhold

Kur for startproblemer og ujevn tomgang. Trenger tips om rep. av upresis M47 kasse

Ranger emnet

ronjakob

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. :driving

Med fare for å repetere et eller flere gamle gode tips, kan jeg beskrive hva som løste mine hverdagsproblemer med min 90' 240.

Bilen har B230F & M47 - 5trinns standardkasse.

1. Startproblemer.

Bilen startet fint kald, ikke startbar halv-varm (ca. 10 min kjøring), og maaaassse kjinning varm. Byttet svinghjulsføleren (omdreiningsteller som leser av svinghjulsrotasjonen og informerer tenningen), og bilen starter som en kule.

(Uorginal føler fra Scan-Part)

2. Ujevn tomgang.

Bilen gikk ujevnt på tomgang, motoren hostet og kastet på seg. Dersom den kubbet, var det vanskelig og til tider umulig å starte den igjen før den var blitt helt kald. Byttet Lambdasonde - helt stabil tomgang.

(Uorginal sonde fra Biltema, litt feilmerkede kabelfarger i manual - ellers OK.)

3. Treg giroverføring.

Trenger tips om fix for treg girtstang. Treg å få i gir,ved girskift fra 2 til 3 er det best å la stangen hvile et millisekund i fri før man presser den i neste gir .

Ikke clutch-problem, vet det kan høres sånn ut. Noen som har hørt om skjeve gafler i kassen, evt. hvordan rep. ?

:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hra lest før om folk som blir kvitt problemer med å bytte olje.. (metallspon i oljen).

Mener jeg leste det på en side som handlet om volvo felt/o.l. dvs. gamle kjøretøy med gammel olje..

olje koagulerer også (mister smøreeffekten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bytte av olje på girboksen? 5w-40 motorolje er faktisk anbefalt på girboksene i kaldt klima som i Norge.

Legg merke til at vi befinner oss i Bergen nå! ;) Kaldt, vått klima er ikke i ordforrådet vårt.

Prøv å bytte olje ja, evt. hiv ut drittkassen! :) Min er treg mellom 1. og 2... resten går som smurt!

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider