Gå til innhold

Batteri.. igjen

Ranger emnet

spurv

Anbefalte innlegg

Jeg spiller aldri musikk i bilen når den er avslått (så si), bruker bare anlegget når jeg kjører rundt så si. Men hvor viktig er det da med et godt batteri ? ligger nå ann til å å svi av rundt 3000kr på et Kinetik batteri, som virker veldig solid.

Bilen min har 2 forsterkere. Lanzar OPTI2000D, og en kommende RF power 5002 forsterker (sistnevnte skal dra et 6.5" frontset ifra infinity...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømreserver har veldig mye å si. Kan jo ta et fint eksempel hos en kompis som slet med store spenningshopp når han spilte musikk:

Han hadde 50kv kabler, gode jordingspunkt og alt var i tipp topp stand. Kondensator var også installert. Han kjøpte da et lite gelebatteri som han koblet opp. Dermed forsvant alle tegn til spenningshopp. Målte før og etter med et slikt voltmeter fra Torshov og etter så rørte nåla seg såvidt.

Dette er da en fremstilling av hva som skjedde og er vel ikke noen fasit i den forstand. Men en god pekepinn lell!

Kjøp Kinetik du, det skal jeg og ;)

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet.. bestiller mitt 24.mai :D... men litt usikker på om HC2000 passer i batteribrønnen i Passaten.. men er jo GOD plass der.. satser på det :).. 99modell.

Bare det ikke blir for høyt med polene så. Har målt selv i min bil og Optima yellow top på 75Ah ble for høyt, 55Ah gikk akkurat i høyden.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke noe annet enn et batteri i god form ;)

Vanlig Maxxima eller Optima gjør jobben bra nok.

Det du virkelig bør tenke på (om noe), er om dynamoen gir nok strøm.

Men det merker du etter at anlegget er installert.

I stedet for det nevnte batteriet ville jeg ha spandert halvparten på hver av batteri og dynamo. (Biltema-batterier er faktisk også meget bra i forhold til pris)

Du nevner ikke at du har symptomer på at du trenger mer strøm...

Så hvorfor trenger du nytt batteri?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig går det så det suser her.. men det batteriet jeg har er litt gammelt, samt det plutselig nekter å reagere.. skjedd 2 ganger iløpet av et år. Og da med samme temp i lufta.. samt meget fuktig vær :D. Men er litt enig i det du sier..

Har jo ikke noe problemer med anlegget når jeg kjører etc, tenker mest på at bilen skal starte jeg.. Kanskje Maxxima er kurrant nok ? liksom halve prisen.. Det batteriet jeg har nå har ikke noe spessielt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig går det så det suser her.. men det batteriet jeg har er litt gammelt, samt det plutselig nekter å reagere.. skjedd 2 ganger iløpet av et år. Og da med samme temp i lufta.. samt meget fuktig vær :D. Men er litt enig i det du sier..

Har jo ikke noe problemer med anlegget når jeg kjører etc, tenker mest på at bilen skal starte jeg.. Kanskje Maxxima er kurrant nok ? liksom halve prisen.. Det batteriet jeg har nå har ikke noe spessielt navn.

Bilen starter så lenge du ikke tømmer batteriet...

Maxxima er et bra alternativ om du først skal bytte.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

økonomisk høres det veldig lurt ut også :D. 1500kr for et maxxima ca ?!

Mener at 2000 er veiledende, men det er vel ingen her i landet som betaler veiledende lenger så :D

Fikk selv tilbud på Optima Yellow Top 55Ah til 1400,- + mva. Altså 1750,- og det er vel nesten samme batteriet.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinetik er ikke noe dumt valg venter selv på 2 Kinetik HC2400, og har ett nytt maxxima batteri stående her, som er brukt i 2 dager om noen skulle være intr. i det for 1000kr. (excide maxxima 900)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg sjekka orginal batteriet som sitter i:

BxHxL = 23x21x18

Kinetik

BxHxL = 30x22x16,25

da blir det nok "bare" i bredda vi sliter litt, men jeg har titta nedi der, og skal nok greie å trykke det nedi.. Men er fortsatt litt usikker, dette er mye penger for et batteri :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at 2000 er veiledende, men det er vel ingen her i landet som betaler veiledende lenger så :D

Fikk selv tilbud på Optima Yellow Top 55Ah til 1400,- + mva. Altså 1750,- og det er vel nesten samme batteriet.

Desverre blir det feil å sammenligne Optima gul og Maxima.. Jeg holder en knapp på Stinger/ Oddesy. kommer aldri til å bruke noe annet i min(e) biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider