Gå til innhold

Hjelp angående montering av høytaler i dash på polo?

Ranger emnet

morevik

Anbefalte innlegg

Hmm forstår ikke helt hva som skal hvor da.. Noen som orker å lage et enkelt skjema i paint til meg eller noe? Nå har jeg skjært av litt av dashbordet for å få plass til festene til høytalerne så da skal det være klart til trekking av kablene..

Sjekka i manualen som følte med, sto svært lite om hvilke ledninger som skulle hvor, sto mer om hvordan jeg monterte pyntegrillene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Regner med at det delefilteret skal være mellom høytaleren og stereoen, men hvet ikke hvilken ledning som skal hvor..

Under de skruene så står det fra venstre

Input - og +, Midrange -, +(Through), +(Low cut), Tweeter - og +

På høytaleren er det to sett (totalt 4) metallplugger. Har funnet ut hvilke ledninger som skal på hjer, men vet ikke hvor de skal. På det ene settet med plugger er den ene pluggen merkert med rød. På det andre settet er en av pluggene større enn den andre.. (Kan det være en til høytaleren og en egen til diskanten kanskje?)

I tillegg til de to ledningene som passer til pluggene er det en ekstra ledning som ser ut som vanlige ledninger. Ingen spesiell festemulighet i noen av endene, bare metalltråder som kommer ut.

Heisan... det var et kjent sett ja. ;)

Den med forskjellig størrelse på pluggene, skal til Mid Range på delefilteret ja, ledningen fra Minus-terminalen festes til Minus på delefilteret, mens Pluss (Det ER en tynn, knapt synlig grå stripe på ledningen) fester du til +(Through) på delefilteret. Dermed får du hele bassregisteret frem til høyttaleren.

Den dagen du setter inn en subwoofer i bilen, kan du sette Pluss over på +(Low Cut). Dermed tar delefilteret også vekk dypbassen fra høyttaleren, og du kan spille høyere siden du ikke behøver å tenke så mye på maks. utslag på membranen. Om du derimot beholder (Through)-koblingen, kan subwooferen din i bagasjerommet overdøve 4"erens paniske forvrenginger ved for høy musikk, og den vil ta en altfor tidlig død.

Ledningen med en kloss på skal ganske riktig til diskant-terminalene under magneten (+ på klossen mot rødmerket terminal), og kobles til Tweeter på delefilteret med riktig pluss og minus.

Og du kan selvsagt kappe til ledningene litt så du slipper den verste spagettihaugen nede i dashbordet...

Det siste kabelsettet uten terminaler er tenkt til å koble på forsterker/spiller, men du kan også bruke de som ligger i dashbordet fra før, om du vil spare deg for litt jobb med kabeltrekking. Og du må da identifisere Pluss og Minus så du ikke får en fasefeil. (Gjør det samme med identisk fargede ledning på begge sider, så bør det bli riktig.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla folkens!

Har montert alt som du sa men likevel er det kun diskanten som fungerer. Har prøvd å bytte på det meste for å se om jeg har koblet feil men det var ingen forandring. Noen som har peiling på hva som kan være feil?

Jeg brukte original-ledningene fra anlegget og opp til delefilteret, og der var det 2 sett med ledninger, altså 4 ledninger i hver høytaler. Jeg koblet to og to sammen slik som det var fra før, kan det være grunnen til at kun diskanten fungerer? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla folkens!

Har montert alt som du sa men likevel er det kun diskanten som fungerer. Har prøvd å bytte på det meste for å se om jeg har koblet feil men det var ingen forandring. Noen som har peiling på hva som kan være feil?

Jeg brukte original-ledningene fra anlegget og opp til delefilteret, og der var det 2 sett med ledninger, altså 4 ledninger i hver høytaler. Jeg koblet to og to sammen slik som det var fra før, kan det være grunnen til at kun diskanten fungerer? :/

Det er vel ikke 2 sett inganger til delefiltre, for bi-amping/bi-wiring?

Hører slik ut, og du da har kun kobla til hipass siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm det forstod jeg ikke mye av. Kobla "Input" til stereoen, Mid - og Mid Trough til mellomtone og Tweeter + og - til diskanten. Er det enda flere hull? :)

mange delefiltre har det, og når du forklarer feilen, og hva du har gjort, så kan det høres slik ut, men det ser du veldig fort på delefiltret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan ser jeg det da? Og hva må jeg gjøre for å rette opp feilen?

Du teller kobblings kontaker. de høyttalera har jo diskant og midbass.

det er normalt 4 kobblinger, men antagli 5 grunn event dempe-krets til diskanten, men den fungerer jo.

så må du ha 2 tillkoblinger fra spiller/forsterker, men det kan være 4 på noen delefiltrer. så viss du kommer til 6 (7) skru kobblinger, så har du ikke Bi-amping/wiring. men kommer du til 8 (9) så har du bi-ampin/wiring, og da må du antagli koble spiller/forsterker til begge inganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har 7 skrukoblinger på delefilteret. Og det er totalt 4 tilkoblinger i høytaleren, 2 til mellomtone og 2 til diskanten. Diskanten fungerer, men det er ingen liv i mellomtonen.

Det er kun 2 input kontakter (pluss og minus) så det betyr vel at jeg ikke har Bi-amping/wiring. Likevel fungerer det ikke. :/

I morgen får jeg prøve å eksperimentere litt og koble ut diskanten og se om det kommer noe mer ut av lyden da evt andre ting. Gi gjerne beskjed hvis noen tror de vet hva som er galt!

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har 7 skrukoblinger på delefilteret. Og det er totalt 4 tilkoblinger i høytaleren, 2 til mellomtone og 2 til diskanten. Diskanten fungerer, men det er ingen liv i mellomtonen.

Det er kun 2 input kontakter (pluss og minus) så det betyr vel at jeg ikke har Bi-amping/wiring. Likevel fungerer det ikke. :/

I morgen får jeg prøve å eksperimentere litt og koble ut diskanten og se om det kommer noe mer ut av lyden da evt andre ting. Gi gjerne beskjed hvis noen tror de vet hva som er galt!

Takk for svar!

Har du sjekka kontaktene på mellomtonen?? Sjekk den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekka litt forskjellig idag:

Mellomtonen fungerer fint den! Men jeg trodde det bare var diskanten som fungerte fordi det var utrolig lav lyd og ingen bass what so ever.

Hva kan dette verra da? Prøvde å koble ut tweeter og da var det fortsatt lyd. Gjorde også motsatt og da var det lyd i diskant. Så det er faktisk lyd i begge, bare utrolig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekka litt forskjellig idag:

Mellomtonen fungerer fint den! Men jeg trodde det bare var diskanten som fungerte fordi det var utrolig lav lyd og ingen bass what so ever.

Hva kan dette verra da? Prøvde å koble ut tweeter og da var det fortsatt lyd. Gjorde også motsatt og da var det lyd i diskant. Så det er faktisk lyd i begge, bare utrolig dårlig.

Er det tett rundt mellomtonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider