Gå til innhold

V8 i Volvo 240

Ranger emnet


J-A-E

Anbefalte innlegg

240 V8 POWER: Skal dem da avkilte alle som allrede har bygd om? Og for ikke å snakke om alle med den sure dieselmotoren? Skal dem at en, må dem ta alle.

 

 

Nissan s13: alutopper utgjør bare 11 kg, alu innsug utgjør 40 kg.

 

Det er LT1-motoren som er like tung som B23, men den yter 300-380 hk originalt...

 

 

som sagt, det er bare noe jeg har hørt av far t han som dro a veien me en!

 

dessuten behøver det ikke være tilbakevirkende kraft, dersom det da viser seg å stemme..

da vil jo evt. allerede godkjente biler få en rimelig stor verdiøkning...

56 chevy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å Shit! hehe

det visste jeg ikke, men visste den var stor ja.

Hvor mye hester trur du jeg har i den da? kun RPM innsug og denne gasseren.

Har en originalgasser liggende, men tenkte jeg skulle se hvordan denne gikk først:)

 

Du har alt fra 190 til 300+ hk avhengig av hvilkne topper og grenrør du har. :D

 

Jeg skal få lagt ut noen flere bilder i prosjekttråden min i kveld, der er det bilder av et sett dårlige topper (79cc forbrenningskamre) fra 80 og 90 tallet og et sett fra rundt 1970 med høykomp og litt større ventiler (64cc fbk og 2.02"/1.6" ventiler).

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg som er litt tett i nøtta å blind men;

1:hva slags papirer trenger man for å få godkjent en v8?

2:må man vise bilen etter at en har gjort det som må gjøres for å få godkjent v8?

3:kan en få godkjent bilen for v8 selv om man har bare en 230 i den?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fram her.

 

Angående å godkjenne en 240 med V8, når den bare har en b230, så går vel deler av godkjenningen ut på å se at ting er skikkelig gjort, og det er jo vanskelig før motoren er byttet. Derfor tror eg at du ikkje får godkjent en bil uten at motoren står i.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fram her.

 

Angående å godkjenne en 240 med V8, når den bare har en b230, så går vel deler av godkjenningen ut på å se at ting er skikkelig gjort, og det er jo vanskelig før motoren er byttet. Derfor tror eg at du ikkje får godkjent en bil uten at motoren står i.

 

Helt riktig!

Poenget med godkjenning er jo at BT må se om ombyggingen er gjort skikkelig!

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner det men om alle modifikasjoner som må til er gjort så ser jo biltilsynet at det er gjort skikkelig...

kan noen som får frem siden kopiere det som eventuelt står der og legge inn i denne tråden?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner det men om alle modifikasjoner som må til er gjort så ser jo biltilsynet at det er gjort skikkelig...

kan noen som får frem siden kopiere det som eventuelt står der og legge inn i denne tråden?

.

som sakt utallige mange ganger før:

242, 244, 245, 264, 265:

Kode YV1 D1 - Motoreffekt:

Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 240/260 er 200 hk DIN (maks dreiemoment 22 kpm DIN) uten at

det er nødvendig med endringer i chassiset. Monteres det ventilerte skivebremser foran, kan det benyttes

effekter opp til 220 hk DIN (28 kpm).

 

Kode YVl D3 - Alternativ motor:

Det godkjennes montering av V8 motor eller Volvos dieselmotor D24 dersom spesifikasjonene i kode

YVI Dl oppfylles, og om følgende tillegg utføres:

- Forfjærer byttes til "dieseltype", det.nr. 1229338, eller det monteres forstilling fra varevogn med

forfjærer det.nr. 1229 337 *).

Fjærer diesel: Tråddiam. 13,5 mm - Ytterdiam. 165,5 mm - Effektive vindinger = 5,5

Fjærer varev: Tråddiam. 14,2 mm - Ytterdiam. 166,2 mm - Effektive vindinger = 5,5

- Det monteres følgende støttestag mellom torpedo og hjulhustårn:

Delenr. 1246228/1246229 (h og v)

Distansehylser for disse delenr. 1255671 (2stk)

Bolter for samme: delenr. 945444 (2stk)

- Bremsene bygges om slik:

Bremsereg. ventiler: delenr. 1228688 (2stk)

Bremsekraftforsterker (booster) 2 x 8 delenr. 1229336

(På eldre modeller må også hovedsylinderen byttes, da bremserør kommer i konflikt med hjulhustårn.)

*) Originalfjærer på 242 og 244 har tråddiam. 13,3 mm og 165,3 mm ytterdiam.

Trafikkstasjonen må kontrollere at nevnte endringer på kjøretøyet er utført.

Med ovennevnte endringer utført tillates en foraksellast som angitt under kode YV1 D5.

Maks. belastning av foraksel må ikke overskrides.

 

Kode YV1 D5 - Ombvgging fra varevogn til stasjonsvogn. biler med dieselmotor:

Volvo varevogn med diesel motor er tillatt ombygget tit stasjonsvogn når følgende forhold oppfylles:

Vektene foran samt oppbyggingen for forfjærene fjernes. Skilleveggen bak forsetene fjernes, og bakseter

monteres.

Bilen må vises på den lokale Trafikkstasjonen for endring av vognkortet.

Følgende vekter anbefales:

Egenvekt ca. 1410 kg

Foraksel-belastning 900 kg

Bakaksel-belastning 1180 kg

Totalvekt 2005 kg

Laveste belastningskode for dekk (Li) er 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår