Gå til innhold

Tikking når olje er kald

Ranger emnet


Ole-H

Anbefalte innlegg

Har en golf II gti 8v.

Kjører nå på delsyntetisk 10-40w.

Den tikker når oljen er kald.

 

Vil jeg klare å få bort tikkingen om jeg bytter til en tynnere eller tjukkere olje?

Burde vel gå ann å få bort siden den bare tikker når den er kald, eller tar jeg helt feil?

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-40 olje,der talla står for viskositeten når han er kald og varm.Det første tallet angir viskositeten ved kald olje(10=ganske tynn,0=tynnast).Det andre angir viskositeten ved varm olje,dvs at oljen blir "tjukkare" enn når den er kald for å unga at en misser oljetrykket ved varm motor ved at dedn hadde holdt seg til visko 10 under heile temp.registeret. Vil anbefale deg å prøve en 5w-40 olje.

 

Nb. W'en i 10w-40 står for winter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd Castrol GTX 5 w 50 .. Den er litt dyr , men gjør under på lydene fra de hydrauliske løfterene. Dessuten så er det en stabil olje under belastning som der ikke er tilsatt så mange vaskestoffet i.

 

TSW 10-60 på sommeren burde også gå..

 

Om en har tid til å a ojlen få arbeidstemperatur før en gir på så gjør det ikke noe om man kjører på olje med høyere viskositet.

Jeg kjører på en singelgrade 50 olje med nesten samme løfterene som du har i Golfen.

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye bruk for Xw50 eller Xw60 olje i norge om man har en motor som er noenlunde original eller moderat trimmet. Kjører man en del på bane vil det alikevel kunne gjøre en forskjell.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye bruk for Xw50 eller Xw60 olje i norge om man har en motor som er noenlunde original eller moderat trimmet. Kjører man en del på bane vil det alikevel kunne gjøre en forskjell.

 

 

Om man kjører mye på bane burde man ikke bruke multigrade olje i det hele tatt..for mye kompromiss.. he he

Og en forskjell gjør det uansett .. Noen oljer har andre egenskaper en andre ojer, selv om viskositeten er den samme.

 

Bare så det er sagt, det er ikke alltid den dyreste oljen er den beste. Den er bare best markedsført og hauset opp.

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår