Gå til innhold

Problemer på 190E - katalysator, lambda ?

Ranger emnet

andrej45

Anbefalte innlegg

I går var jeg hos en kamerat. Når jeg skulle hjem, starta ikke bilen. Ettersom bensinlampa lyste, regnet jeg me den var tom.

Vi fylte på noen liter, men til ingen nytte. Sjekka luftfilteret, og der lå det flere ganske store råtne skumgummi biter på spjeldet på innsuget. Noe av dette har muligens dratt hele veien til katalysatoren og tettet denne. Skumgummien kom fra lokket på luftfilterboksen faktisk!

Bilen er en MB190E forresten, 92 mod.

Ved å trykke ned spjeldet litt, fikk vi etterhvert startet bilen. Problemet er at den vil ikke svive under ca. 2000 omdreininger. Vi kjørte den hardt en liten stund. Når vi da kom tilbake var katalysatoren helt rødglødende, og det var et sinnsykt trykk ut av potta, kom i rykk og napp, lagde faktisk et lite krater i grusen :)

Eksosen luktet også veldig bensin og var til tider helt svart.

Vi kappet opp katten, (denne var delvis brent i stykker), rev ut innmaten og sveiste igjen. Eksosen ble bedre, men samme problemene fortsatt med at den ikke starter, må rulle den i gang eller justere på spjeldet på innsuget.

Vi koblet ut lambdaen, men merket ingen forskjell. Kan denne også ha gått til helvete, og vil bilen da oppføre seg sånn?? Virker nesten som den får for mye bensin..

Noen som har peiling på hva dette kan være? Hvor sitter autochoken?

Håper noen har en anelse :)

" Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Viss lambda'en har "gått til helvete" vil hjernen(avhengig av utgave) gå i villrede angåande bensin/luftblandinga ettersom han ikkje får signal frå sonden om kor mykje oksygen der er i eksosen. Kan være en årsak. Men er du sikker på at det ikkje sitter noen rester igjen i toppen/innsuget,ved for eks ventilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm , ja det er merkelig dette her andre.. skjønner det ikke helt jeg.. når kommer du hjem? vi må ta en "roadtrip" til vigeland og sjekke om det er samme oplegget på "båten" vår, mulig du kan ta lambdasonden på den og sjekke om det funker , så har du ihvertfall bilen på veien... så får vi heller få tak i en ny lambda til den skal sjøsettes :-p hehe

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider