Gå til innhold

Trenger hjelp og tips!

Ranger emnet

Jonasei

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe anlegg til bilen min. Og det er ikke å legge skjul på et jeg er ganske nybegynner innenfor bilstereo faget.

Så derfor lurte jeg på om noen kunne forklare meg litt hvordan forsterkere fungerer og litt om hva som er viktig å prioritere.

Hittil har jeg funnet noe som jeg tenker på å kjøpe:

Bass: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=932061%20&cart_id=

Høytalere:

http://www.perel-import.com/index.php?page=shop&category=45

Navn: 2005 Boschmann DX-4.2ALT

http://www.perel-import.com/index.php?page=shop&category=6

Navn: 2003 Boschmann PR-6988NGR

Spiller: Har jeg ikke tenkt på enda så hvis dere har noen tips på noen bra spillere er det bare å komme med dem. Helst i prisklassen 1000kr-2000kr

Forsterker:

http://www.perel-import.com/index.php?page=shop&category=22

Navn: 2003 Boschmann PCH-999ATX

Men her kommer spørsmålet er dette en gunstig forsterker til hva jeg har listet opp ovenfor ? Jeg har hørt noe om at man kan kjøre noen høytalere på spilleren er dette lurt? eller burde man kjøre alt på forsterkeren hvis den kan tåle det ?

Hvis noen kan hjelpe meg med dette hadde det vært strålende.

Og hvis noen vet noe om det jeg har listet evnt. pluss eller minus så bare sifra :)

På forhånd takk

Leste noen sticky posts hehe:

Hovedproblemet mitt er forsterker valget, hvilket forsterker som passer best til det jeg skal kjøre på den.

Jeg har en gammel men utrolig pent brukt Toyota Camry 86'.

Med temmelig stort bagasjerom.

2x 4' Høytallere i forann

og noe som jeg tror skal være 2x 6*9 bak :P

Og jeg hører på techno/trance for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting fra før så jeg trenger egentlig "alt"

Jeg er ganske sikker på at jeg skal ha det som er listet ovenfor, men spørsmålet er om det er et godt valg, da tenker jeg på om forsterkeren holder og lignende.

Og sånn jeg ligger ann nå havner jeg vel på 7000kr-8000kr +- Og jeg skal prøve å holde den rammen sånn nogenlunde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du vil ha Zachry så anbefaler jeg og handle inn BX-P12 element og bygge eller kjøpe en kasse selv, denne alene spiller MYE bedre en B212. forsterker så ville jeg også valgt Zachry fremfor boschmann i og med at det er Zachry elementer, http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=932085%20&cart_id= Zachry forsterkerene yter sitt:)

og når du kjører budsjett så ville kansje denne spilleren passet ganske bra: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=932704%20&cart_id=

og om du skal drive frontsett på forsterkeren også så kansje http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=932086%20&cart_id= hadde vært noe, men den kan vel bli litt forsterk for ett frontsett :o

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med følgende:

Alpine CDE-9848RB til NOK 1 995.00 hos eltek ?

Peerless Definition 5" komponentsett, pris pr. par NOK 1 498.00 (legg på 100,- for 6" varianten)

Peerless Resolution 12" bass, 4ohm, pris pr. stk NOK 1 348.00

SAGA USC9975 - 2x75 Watt RMS Bilforsterker NOK 898.00

Da er vi oppe på 5793.

Så går det jo å trikse å mikse litt med det som står i lista =)

Jeg har personlig Peerless bassen, og jeg syns den spiller imponerende vs pris, får ett rimelig heavy trykk i corollaen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm dette er vanskelig heh, men som du sier Codegen, er det viktig med likt merke på alt? får man bedre effekt ?

Neptyr ja den lista virka ganske fristende skal se nermere på den :).

Men det andre "problemet". Grunnen til at jeg velger Boschman er fordi de har en "pakke løsning" på Perel Import som jeg håper på å få trikset litt med ved å bytte ut bass elementet i pakken i en bedre forsterker.

Så forsterkere og høytalere foran og bak følger da med for en pris 4000,- +-

Derfor har jeg foreløpig valgt boschmann forsterker og høytalere.

Er det veldig dumt å mikse forksjellige merker på bass og forsterker?

Også er det et eller annet med den Zachry B-212 som tiltrekker meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm dette er vanskelig heh, men som du sier Codegen, er det viktig med likt merke på alt? får man bedre effekt ?

Neptyr ja den lista virka ganske fristende skal se nermere på den :).

Men det andre "problemet". Grunnen til at jeg velger Boschman er fordi de har en "pakke løsning" på Perel Import som jeg håper på å få trikset litt med ved å bytte ut bass elementet i pakken i en bedre forsterker.

Så forsterkere og høytalere foran og bak følger da med for en pris 4000,- +-

Derfor har jeg foreløpig valgt boschmann forsterker og høytalere.

Er det veldig dumt å mikse forksjellige merker på bass og forsterker?

Også er det et eller annet med den Zachry B-212 som tiltrekker meg :P

nei, man får ikke bedre effekt nei, snakker av egen erfaring nå, og jeg vet at Zachry forsterkerene virklig driver subene vanvidt:p

hehe, joda, B212`en er ganske fin ja, det skal jeg ikke nekte på, bruttern har den, og jeg syntes den spilte enormt dårligt, og bare etter noen dager tok BEGGE elementene plutslig kvelden helt uten grunn, dermed liker jeg ikke den saken dær. men så er ljudia ganske kjekk og ha med og gjøre så de gidde bare nye elementer, ikke helt samme som de som sto i men, det var bedre lyd av de elementene han fikk og det var aller billigste typen 12"element du får kjøpt løst av Zachry, så det sier jo også litt om kvaliteten da. og med de nye 12" elementene så er jo ikke akuratt kasse helt perfekt får de heller.

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med følgende:

Alpine CDE-9848RB til NOK 1 995.00 hos eltek ?

Peerless Definition 5" komponentsett, pris pr. par NOK 1 498.00 (legg på 100,- for 6" varianten)

Peerless Resolution 12" bass, 4ohm, pris pr. stk NOK 1 348.00

SAGA USC9975 - 2x75 Watt RMS Bilforsterker NOK 898.00

Da er vi oppe på 5793.

Så går det jo å trikse å mikse litt med det som står i lista =)

Jeg har personlig Peerless bassen, og jeg syns den spiller imponerende vs pris, får ett rimelig heavy trykk i corollaen min :)

En bør velge dynaBel BF0804 - 4x80 Watt RMS Bilforsterker

NOK 1 998.00

framfor Saga til de høyttalera som er nevnt.

Og spare igjen på spiller kjøp Pioneer DEH-30MP [Nyhet] Kr1490,-

http://strommen-bilradio.no/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nød og nød, det frontsettet jeg lista opp, trenger ikke ett kraftverk for å drives..

Så jeg tenkte at spilleren ble kraftig nok :)

Jeg har akkurat det frontsette, og fikk ikke noe særlig saker ut av det, før jeg kobla på en kraftig forsterker, blei voldsomt mye fyldigere i lyden, og mye bedre mellotone og diskant. (nå har jeg riktig nok overdrivet så det holder på forsterker, gir dem 175W RMS)

Men de 10W som spiller leverer er ikke nok, når en kjører med sub.

Er egentlig ikke nok ellers heller, men som nød løsning, ok det kommer lyd fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det frontsette, og fikk ikke noe særlig saker ut av det, før jeg kobla på en kraftig forsterker, blei voldsomt mye fyldigere i lyden, og mye bedre mellotone og diskant. (nå har jeg riktig nok overdrivet så det holder på forsterker, gir dem 175W RMS)

Men de 10W som spiller leverer er ikke nok, når en kjører med sub.

Er egentlig ikke nok ellers heller, men som nød løsning, ok det kommer lyd fra dem.

Oki, trodde ikke dme var så strømhunrige =)

Jeg har vurdert ett slik sett selv, får vel handle en amp i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipsene :)

Men 2 rett-fram-spørsmål:

Vil den forsterkeren jeg har listet opp ovenfor holde til høytalerne og bassen?

Og hvor bra er de tingene jeg har listet opp i forhold til pris? (det koster ca 7000kr-8000kr)

Den vill holde til 4" og 6X9"

du trenger en forsterker til sub kassa også.

Men for 8000,- så kan du få bedre lyd (det vil si, den basskassa du har linka til, spiller høyt)

Så jeg ville kjøpt kun frontsett da helst 6" gjerne en god coax, og en forsterker til dem og subb.

ser att sub kasse har 2 X 4ohm det blir jo 2 eller 8 ohm (eller du kjøper en kraftig 2 kanaler til den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider