Gå til innhold

bynte å bruke olje etter verksted runde

Ranger emnet


volvo240gl_1986

Anbefalte innlegg

hei, jeg åverhalte gasseren på min b230a og sente bilen inn på verksted for justering av gasseren etterpå, og den bruker minimalt med bensin ca 0,7/mil og da er det råning... men så bynte den å bruke noen inni h..... med olje,

 

er det noe som har gått i stykker eller er det bare å justere på mere bensin igjenn? takker for svar

 

for å justere på mere er det en skru som er under gasseren?

hvilken vei skall den for å få mer bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljeforbruk og bensin skal ikke ha noen sammenheng etter det jeg vet... hmm...ingen utvendige lekkasjer da? Bruker bilen mye olje, så få en kompis til å sjekke om det ryker blått av eksosen når du gasser, slakker av og criuser... og for all del sjekk Kjølesystem for olje-rester.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljeforbruk og bensin skal ikke ha noen sammenheng etter det jeg vet... hmm...ingen utvendige lekkasjer da? Bruker bilen mye olje, så få en kompis til å sjekke om det ryker blått av eksosen når du gasser, slakker av og criuser... og for all del sjekk Kjølesystem for olje-rester.

 

den bruker MYE ja, ca 1,5 olje på 2 bensintanker

 

jeg har ikke sett noen lekasjer enda, men har ikke sjekket så grundig eller..

men det er så rart att det sjedde rett etter justering av gasser og tenning, så ventilene eller noe tar ikke skade av for lite bensin?

eller noe med att jeg kjører med 95 blyfri som jeg har jort ett hallår..

og hvis det ryker blått er det topp pakning da eller?

 

har ikke så mye peiling på bil att det gjør noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt litt, og syns teorien min kan virke litt logisk.

 

Du sier du har justert tenning og Forgasser, right? Mulig tenninga er justert helt på trynet galt, så du har kjørt eksosventilene varme, som igjen har brennt gummipakningen rundt ventilene... da kan motoren fort begynne å bruke olje, men da skal du også kunne SE det på eksosen. blå røyk..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt litt, og syns teorien min kan virke litt logisk.

 

Du sier du har justert tenning og Forgasser, right? Mulig tenninga er justert helt på trynet galt, så du har kjørt eksosventilene varme, som igjen har brennt gummipakningen rundt ventilene... da kan motoren fort begynne å bruke olje, men da skal du også kunne SE det på eksosen. blå røyk..

 

de på verkstedet justerte tenninga til 5grader tror jeg det var...

mye arbeid å bytte disse gummipakningene da? pris på pakninger å det jeg trenger?

 

det blir litt spørsmål når jeg ikke kan så mye, så takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de på verkstedet justerte tenninga til 5grader tror jeg det var...

mye arbeid å bytte disse gummipakningene da? pris på pakninger å det jeg trenger?

 

det blir litt spørsmål når jeg ikke kan så mye, så takker for svar

 

det å bytte de pakningene er litt jobb ja... som oftest må toppen av. Noen verksteder klarer å sette trykkluft i sylinderen, og få byttet det meste uten å ta av toppen, men trur ikke du klarer dette hjemme i garagen, da er det bedre å ta av toppen, bytte toppaking og slikt.

 

Husker ikke hva tenninga Skal være på A-motoren på 98-oktan, kan se om jeg finner det ut. (Bilen skal egentlig kjøre på 98-oktan om du ikke bytter nål i forgasseren..)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å bytte ventiltetninger uten å ta av toppen. Har du en kompressor kan du kjøpe en liten dimp på biltema til å skru ned i tennplugghølet for å trykksette sylinderen og holde ventilen på plass. Regn dog med å lage litt spesialverktøy for andre deler av jobben.

 

Men som andre her sier; sjekk fargen på eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva tenninga Skal være på A-motoren på 98-oktan, kan se om jeg finner det ut. (Bilen skal egentlig kjøre på 98-oktan om du ikke bytter nål i forgasseren..)

Nåla har ingenting med oktan tallet å gjøre. Nåla må byttes på enkelte motorer dersom du skal benytte deg av blyfri bensin (uten bly-erstatning), for at nåla ikke skal oksydere og ikke fungere riktig.

Det er tenning/komp som avgjør hvilket oktantall man kan/skal kjøre på.

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår