Gå til innhold

Div spm om 190 :)


opel freak

Anbefalte innlegg

Jeg går å tenker på å kjøpe en mb 190. Har tenkt å legge ca 40k hvist jeg skal kjøpe enn seff :) . Synes at 190 er nydelige biler og at de holder seg godt for alderen. Man får vell en brukbar 190 for den prisen i rimelig god stand?

 

Spm;

 

Rust på 190, spesielle årsmodeller jeg bør styr unna? er det hjulbuer bak som bruker å få det først?

 

De minste motorene drar ikke akkurat skinnet av pølsa så derfor vil jeg gjerne ha 2.3 8v eller helst 16v seff. Noe spesielt jeg bør se etter her? lekker den olje på noen spesielle plasser? sliter ikke disse motorene med kamakslingen?

 

Utsyrs nivå, duger antispinn funksjoen på 190? går det ann å skru den av? hva er de beste setene man kan få i disse bilene originalt, er det de som er i delskinn og skinn interiøret?

 

Noe annet jeg bør være obs på, er det noen typiske feil jeg bør se etter som f.eks vannlekasje?

 

Noen som sitter på detaljert informasjon om motorene i 190 slik som ventil størrelser, f.eks flow skjema. Er det forskjell på motorene i de forskjellige utstyrs pakkene eller er det noen oppgraderinger som ble gjort på motorene før bilen ble tatt ut av produksjon kansje? Trenger generelt litt "inside" information om disse bilene :)

 

Er veldig informasjons kåt så gjerne bombander meg med linker til prosjekt tråder som omhandler 190 på diverse forum, gjerne engelsk.

 

 

Takker og bukker for alle svar :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei zoom zoom! Fornufting bilvalg du har tatt! :thumb Skal prøve å svare deg på det meste jeg! :)

Jeg går å tenker på å kjøpe en mb 190. Har tenkt å legge ca 40k hvist jeg skal kjøpe enn seff :) . Synes at 190 er nydelige biler og at de holder seg godt for alderen. Man får vell en brukbar 190 for den prisen i rimelig god stand?

Listeprisen er vel ca. 30 000 for en bil i god stand. :) For 40K får du nok en ganske strøken 190. :)

Spm;

 

Rust på 190, spesielle årsmodeller jeg bør styr unna? er det hjulbuer bak som bruker å få det først?

For øvrig så er jo de senere modellene av 190 å foretrekke. :) Som f.eks. min 1989 modell. Hva rusten angår, så har jeg sett ganske lite til rust på hjulbuer på 190, ganske lite på resten av bilen også faktisk. Men såvidt jeg vet er kanalene og jekkfestene mest utsatt... Mulig det er mer...

De minste motorene drar ikke akkurat skinnet av pølsa så derfor vil jeg gjerne ha 2.3 8v eller helst 16v seff. Noe spesielt jeg bør se etter her? lekker den olje på noen spesielle plasser? sliter ikke disse motorene med kamakslingen?

Det kan sikkert noen andre svare bedre på enn meg... :D hehe

Utsyrs nivå, duger antispinn funksjoen på 190? går det ann å skru den av? hva er de beste setene man kan få i disse bilene originalt, er det de som er i delskinn og skinn interiøret?

Jeg visste ikke engang at 190 hadde antispinn! :eek: Men det forklarer kanskje hvorfor bilen er så lett å rette opp skrens på... :P Jeg har kjørt denne bilen siden desember, aldri hatt problemer med ufrivillig spinn, og aldri hatt problemer med å få den til å spinne hvis jeg vil... :D

Noe annet jeg bør være obs på, er det noen typiske feil jeg bør se etter som f.eks vannlekasje?

Kan gi deg noen tips ut av det jeg fant på min:

-Sjekk om kjølevifta er gåen, sjekk ved å sende vifta rundt en gang med hånden. Hvis vifta spinner lett så er den gåen, hvis det er noe treghet i den er den grei. :)

-Sjekk motoren til vindusviskeren og vindusheverne (hvis bilen har el. ruter) Lytt etter ulyder hos begge, på vindusviskeren kan du få noen til å prøve å holde fast viskeren mens du kjører den, hvis viskeren gir seg lett så et motoren litt sliten...

 

Ellers det vanlige: Sjekk at sentrallås fungerer, at rutene går opp og ned uten hindring, se etter skeivslitasje på dekkene, start motor å hør om den går fint på tomgang, ta deg en prøvetur og aller helst få bilen opp på bukk å se nærmere under den før du kjøper, da får du deg værtfall ingen overaskelser.... :)

Noen som sitter på detaljert informasjon om motorene i 190 slik som ventil størrelser, f.eks flow skjema. Er det forskjell på motorene i de forskjellige utstyrs pakkene eller er det noen oppgraderinger som ble gjort på motorene før bilen ble tatt ut av produksjon kansje? Trenger generelt litt "inside" information om disse bilene :)

 

Er veldig informasjons kåt så gjerne bombander meg med linker til prosjekt tråder som omhandler 190 på diverse forum, gjerne engelsk.

 

Takker og bukker for alle svar :)

Kan bare anbefale en ting! :thumb http://www.mb190klubb.com Ingen over, ingen ved siden. :)

 

Bare hyggelig å hjelpe, håper du fant noe nyttig i mitt laaange svar og ønsker deg lykke til med kjøpet av en slik vakker bil som 190... :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er ikke nybegynner heller da men det er ikke godt og vite for andre kansje :)

 

Det og få se under bilen er vel en must faktor hvist man skal se på bil. Kansje kreve og få fremlagt NAF test på bilen hvist det ikke er lenge til den skal på eu kontroll da.

 

Har du 2 liter injection eller? fungerer den greit? hvor langt har bilen din gått?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.

jeg kjører 2.0E og funker som et fjell.

ikke noe racer men klarer å kjøre for fort:P

 

får vel ikke stort av 16v bil for 40 lapper da.

men du kan være heldig:D

 

skal du ha deg en 2.0 eller 2.3-8v kjøp nyere enn 89 de er mye penere i utseende og skal vist være litt bedre for rust:D

 

lykke til men kjøp av skikkeli bil:P

hehe

Masse mb deler selges, ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 2 liter injection eller? fungerer den greit? hvor langt har bilen din gått?

 

Zwei liter Einspritzen jah... ;) Som man sier på tysk... :D hehe Funker greit etter min smak, men har lyst på større motor senere. Må si at styringen på 190 er nesten pinlig presis og lett. :) Perfekt vinterbil. ;) hehe

 

Min har gått 237K... første eier hadde den i 10 år i Düsseldorf, og den fikk alle servicer på ett MB merkeverksted der. :) Bare gamlinger som har hatt bilen før meg, jeg har en god oversikt over bilen fra den rullet ut av fabrikk i 1989 til jeg kjøpte den desember ifjor. :) Jeg er 4. eier, 3. norske.

 

Dette er biler som ruller og går. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår