Gå til innhold

Hjelp til oppsett av stereo

Ranger emnet

Adzam

Anbefalte innlegg

Skattepenga kjæm i juni så da må jeg spørre om noen få råd til min Mazda 323.

Har 4"Infinity Reference i front og noen dårlige 6x9 i hattehyllen, begge drives av en Pioneer spiller. Skal skaffe meg et komp-sett da 6x9ene overdøver diskanten til front da de er i knehøyde.

Hvilket oppsett vil passe best i en slik liten bil for best mulig lyd? Setter lydkvalitet høyest men må ha muligheten til å guffe opp en gang i blant.

Vil helst ikke begynne å mekke på dørene da jeg ikke har kompetanse til slikt arbeid hmmmmmmmmm

-Ser for for meg et komponent sett i front som cd spiller driver(kan jeg bruke alle kanalene på cd spiller til bare front for ekstra effekt?)

- 6x9" 8" elller 6,5" i hattehyllen.

- 10, 12" bak senere en gang når pengene strekker til.

- 4 kanals for hattehylle og eventuelt sub.

Beste har sikkert vert om jeg hadde klart å mekka noen større basser en 4" i front men ser for meg det kan bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo oppgradere ved å kun kjøpe deg en ok 4 kanals forsterker. Så kjører du frontsettet og 6x9" på den. Men du klipper av ledningen til diskanten på 6x9" og bruker de bare som "rearfill" (kun bass og mellomtone). Du kan få bra bass ut av 6x9" hvis du mater dem med litt power:) Har du plass så kan du kjøpe noen ferdigkasser for 6x9" og montere disse på undersiden av hattehylla, så får du ennå litt mer punsh i bassen. Slike kasser selger vi om du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattepenga kjæm i juni så da må jeg spørre om noen få råd til min Mazda 323.

Har 4"Infinity Reference i front og noen dårlige 6x9 i hattehyllen, begge drives av en Pioneer spiller. Skal skaffe meg et komp-sett da 6x9ene overdøver diskanten til front da de er i knehøyde.

Hvilket oppsett vil passe best i en slik liten bil for best mulig lyd? Setter lydkvalitet høyest men må ha muligheten til å guffe opp en gang i blant.

Vil helst ikke begynne å mekke på dørene da jeg ikke har kompetanse til slikt arbeid hmmmmmmmmm

-Ser for for meg et komponent sett i front som cd spiller driver(kan jeg bruke alle kanalene på cd spiller til bare front for ekstra effekt?)

- 6x9" 8" elller 6,5" i hattehyllen.

- 10, 12" bak senere en gang når pengene strekker til.

- 4 kanals for hattehylle og eventuelt sub.

Beste har sikkert vert om jeg hadde klart å mekka noen større basser en 4" i front men ser for meg det kan bli vanskelig.

Er litt usikker om hva du kan få plass til, men en kompis har en gammel 323, og i døra der, med litt justering med saga, så får vi fint inn 6,5".

Og du nevner godlyd framfor db drag.

Jeg ville kjørt alle høyttalere på forsterker.

Prøv å få til en god 6,5" komp.sett.

Og bare bass bak. om du ikke ønsker digre kasser, så kan jeg nå gi ett veldig godt tips:

denne sub til 2 795,- http://www.autocustom.no/product_info.php?cPath=24_37&products_id=362

Er litt dyr, men lager du ny hattehylle, med en veldig lav kasse under, så blir sub med kasse så og si usynlig.

Frontsett kan du prøve f. eks. til 1 795,- http://www.autocustom.no/product_info.php?cPath=24_34&products_id=354

Dem har disse helt ned til 4"

Forsterker til 2 795,- http://www.autocustom.no/product_info.php?cPath=24_32&products_id=189

+ kabel sett som vil koste ca 1 000,-

kasse lager du for noen hundre kroner i spon. + høyttaler trekk er billig på Biltema, samt terminal.

Da skulle det bli en 8 700,- eller der omkring.

Og du får en bil med meget god og fin lyd, med ganske så bra trøkk, med en sub som er helt borte, selv når du åpner bagasjen.

Earthquake Kan fortelle deg hvor flat kasse den suben kan ha, og hvor bred og lang kan han også si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg får gjort mye med dørene, grillen til venstre skjuler et hull for 4"

Frontdr.jpg

Mener jeg hørte noen som monterte i dørene men måtte flytte de til hattehyllen da de ikke fikk ned vindus heisen. Fant dette bildet(noen her på foruet?). Mye arbeid da jeg ikke har peil på glassfiber, har bare jobbet litt i mdf.

Har sett litt på Poket dørpanel I

eventueltPoket dørpanel II

men har ikke peil om de passer og hvordan man fester de.

Kan prøve å få til noe bake, lett å komme til med ledninger. Fant en fyr som hadde et Mazda prosjekt på internett en plass...

Bake.jpg

Det dekselet som sitter i dørene er dårlige greier som dirrer når jeg kjører, bake virker det som det er hult bak men dårlig plastgreier som sikkert vil ødelegge lyden, må vel inn med noe dempegreier både på dørene og bake, sikkert noen avstivere i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg får gjort mye med dørene, grillen til venstre skjuler et hull for 4"

Mener jeg hørte noen som monterte i dørene men måtte flytte de til hattehyllen da de ikke fikk ned vindus heisen. Fant dette[/url] bildet(noen her på foruet?). Mye arbeid da jeg ikke har peil på glassfiber, har bare jobbet litt i mdf.

Har sett litt på

men har ikke peil om de passer og hvordan man fester de.

Kan prøve å få til noe bake, lett å komme til med ledninger. Fant en fyr som hadde et

Det dekselet som sitter i dørene er dårlige greier som dirrer når jeg kjører, bake virker det som det er hult bak men dårlig plastgreier som sikkert vil ødelegge lyden, må vel inn med noe dempegreier både på dørene og bake, sikkert noen avstivere i tillegg.

Du har selv funnet en del gode løsninger.

Vi gjorde det enkelt, men syns din bil så noe anderledels inni, men. Sikkert bare model ulikheter.

Men du hekter av dørtrekk, og tar av den lomma.

Også bruker du den lomma som mal, lag en tynn plate som kan skrus fast i dørtrekket, men skjær hull i den, og i dørtrekket, slik at du bruker døra som kasse.

Og så skjærer du en ramme av f.eks 22mm sponplate, og så ett "lokk" om godt kan være 22mm spon også, avhengi i hvor mye du må bygge ut.

setter inn noen bilder, riktig nok mer avansert en hva som er nødvendig.

20.JPG

21.JPG

Også trekker du dem med høyttaler stoff fra Biltema der kjøper du også helt ok spray lim.

1.JPG

Dette er faktisk ganske enkelt å få til.

Alt, er bare å måle hvor mye du må bygge ut, og skjære til en plate som er så tykk. Det var hva vi gjorde i kompisen sin 323. (sorry har ingen bilder, da kamera mitt er i Filipinene)

Diskanten satte vi der 4" skulle ha sitti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan festet du slike på døren?

edit: Har egentlig ikke noen plass å jobbe på men dette ser da greit ut blah

Dem festes med skruer fra baksiden.

Slikt som dette trenger du plass til å gjøre, men en garasje med stikk kontakter duger.

Hadde du bodd nærmere så hadde jeg giddi å hjelpe deg, men Lofoten er ett godt stykke unna.

Men slik plate kan jo hvemsomhelst snekker gjøre, og det veit jeg fins der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snekra sammens et par høyttalere på 1 meter i yttergangen, så da skulle nok dette gå bra med litt tolmodighet.

Bare et litt off topic spørsmål, hørte det er bedre å bruke en 4 kanals å brokoble til 2 kanaler, en vanelig stereo på høyttalere, hørte det var noe om å utnytte strømmen i forsterkeren, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snekra sammens et par høyttalere på 1 meter i yttergangen, så da skulle nok dette gå bra med litt tolmodighet.

Bare et litt off topic spørsmål, hørte det er bedre å bruke en 4 kanals å brokoble til 2 kanaler, en vanelig stereo på høyttalere, hørte det var noe om å utnytte strømmen i forsterkeren, stemmer dette?

jeg vil mene motsatt.

Men en brokobla forsterker vil "se" 4 ohm's ellementer som 2 ohm.

men en 4 kanaler som blir 150W rms brokobla av ok kvalitet blir da ikke kraftigere en 2 kanaler på 150W av samme kvalitet, da ville jeg foretrukket 2 kanaleren, siden den kan tåle 2 ohm's ellementer og da levere kanskje 250W

Lenke til kommentar
Del på andre sider