Gå til innhold

Volvo 240 B230F - > D24 (Diesel)

Ranger emnet


ronjakob

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

D24.altså D6 med turbo går faktisk ikke så gale,har kjørt D24 i 240 med litt mer ladetrykk og kjøler,og den gikk faktisk like bra om ikke litt bedre enn en 240glt jeg hadde før med B23E motor.. D24 skal ha 115hk orginalt,og da uten kjøler og begrenset med ladetrykk.

 

men ja,D6 uten turbo går skremmende dårlig!!

 

hvorfor bytte fra B230F til D24? ærlig talt. diesel'n går strengt tatt ikke noe særlig billigere og så går den jo vanvittig dårlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skiller man mellom en D6 og en D24 både på papiret og i praksis? Og hva sitter i hvilke modeller hvilke år? Det jeg har liggende er en sekserdiesel fra en tidlig 80talls 245. Med M45 kasse og uten turbo..

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter meg bak locked.

hvorfor montere så gammel dieselmotor?

 

greit nok, før i tiden var differanse i pris på bensin og diesel mye, men nå har den jevnet seg ut... det er jo snakk om 1kr differanse elns. per liter.

 

videre, vil jo en f eller ft motor gjerne bruke ca. samme bensinmengde som en dieselmotor fra tidlig 80-tall, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter meg bak locked.

hvorfor montere så gammel dieselmotor?

 

greit nok, før i tiden var differanse i pris på bensin og diesel mye, men nå har den jevnet seg ut... det er jo snakk om 1kr differanse elns. per liter.

 

videre, vil jo en f eller ft motor gjerne bruke ca. samme bensinmengde som en dieselmotor fra tidlig 80-tall, vel?

kan kansje spare noen få kroner. men det er mye arbeid å skifte. D6 er også en mye dårligere motor en B230. toppene ryker ofte.

 

 

Hvordan skiller man mellom en D6 og en D24 både på papiret og i praksis? Og hva sitter i hvilke modeller hvilke år? Det jeg har liggende er en sekserdiesel fra en tidlig 80talls 245. Med M45 kasse og uten turbo..

D24: Volvo 240. 2.4 diesel uten turbo 82hk.

D24T: Volvo 740. 2.4 turbodiesel 115hk.

D24T: Volvo 940. 2.4 turbodiesel (intercooler) 122hk. (muligens denne het D24TIC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D6: Volvo 240. 2.4 diesel uten turbo 82hk.

D24: Volvo 740. 2.4 turbodiesel 115hk.

D24: Volvo 940. 2.4 turbodiesel (intercooler) 122hk.

 

Hm...

 

Betegnelsen D24 forekommer også i teknisk informasjon om 240-serien fra begynnelsen av 80-tallet. 82-hesteren skal også finnes i 740. Det er mulig turbo-versjonene heter D24T eller noe slikt. "D6" er så vidt jeg vet ingen egentlig motorbetegnelse, men bare noe som sto på bagasjelokket - slik som det brukes "D5" i dag...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

 

Betegnelsen D24 forekommer også i teknisk informasjon om 240-serien fra begynnelsen av 80-tallet. 82-hesteren skal også finnes i 740. Det er mulig turbo-versjonene heter D24T eller noe slikt. "D6" er så vidt jeg vet ingen egentlig motorbetegnelse, men bare noe som sto på bagasjelokket - slik som det brukes "D5" i dag...

rettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well, ombygningsprosjektet er tuftet litt på at det hadde vært gøy å prøve ...

Litt urovekkende med så mange som har dårlige erfaringer med Volvo/VW-sekseren. Ombygningssett til MB300TDT for at den skal passe, hvor får man tak i det ? Kan si hva man vil om MB, men de lager gode motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

kjøper du MB 300td-motor driter du på draget, for det er sugemotor(om617), det du skal ha er 300tdt(om617a, eller motornr. som begynner med om617.952)

 

Videre må du ha manuell kasse(4-trinns fra 300 SUGEdiesel), så må du ha svinghjul fra den.. noen har hatt trøbbel med vibrasjoner med denne oppskriften, men det skal nok gå bra bare du har tunga rett i munnen.

 

En kompis har ombygd d6->"d24"..eller bare ettermontert turbo på d6'n da, har originale pumpa som er justert opp bare, originale dyser osv. med sportsfilter, 3" eksos og 0.88 i ladetrykk. Den går bedre enn 740 med innsprut..testet mot hverandre.. så det er en grei og billig mulighet, om du ikke heller går for en komplett d24 da..

 

videre bør/må du bruke motorvarmer, ikke kjøre den hardt på kald motor, da holder dem;) og vær OBS på tempen!

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ett lite problem med bunnpanne om du skal putte MB-motor i volvo da, volvo har såvidt jeg vet baksump, mens MB har den idiotiske framsumpen, og bygge om til baksump vil si at du ikke har plass til oljepumpa, så da må det skjæres i traversen og motor langt fram.

MB har gode motorer, emn skulle jeg putta en i en annen bil måtte det vel blitt OM603 eller 606, altså R6 med 12/24V.

 

Ellers så fikk jeg ei anna oppskrift på lett løsning på dieselmotor i RWD-bil, kasse fra sprinter, og motor fra VAG, tipset gikk på 2.5 TDI R5-motoren, da den var en av de bedre, og denne burde jo også passe på D24-clutchhuset.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår