Gå til innhold

GM gir opp H1!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

står på VG.no i dag!

 

GM gir opp dollarmonster

General Motors stopper produksjonen av monsterbilen Hummer H1.

 

Den kan ikke sies å være et dollarglis, til det er den for rå(stygg), men tittelen dollarmonster fortjener den, Hummer H1.

 

Bilen har enorme dimensjoner, den veier langt over to tonn, er nesten fem meter lang, to meter høy og over to meter bred. Og den bruker over to liter bensin på milen.

 

Og i USA starter prisen på oppunder en million kroner.

 

Militært kjøretøy

 

Bilen er en sivil modell av en av det amerikanske forsvarets mest allsidige biler, og ble satt i produksjon av General Motors i 2000.

 

Det er fristende å koble beslutningen om å kutte ut produksjonen av Hummer H1til de høye olje- og bensinprisene.

 

Gjennom det siste året har bensinprisene i USA mer en doblet seg.

 

Men General Motors avviser at stansen i produksjonen av Hummer H1 kommer som en følge av bensinprisene.

 

- Dette er mer et uttrykk for hvor vi ønsker å ta Hummer-merket videre. Hummer H1s gener vil leve videre i de andre modellene, sier direktør for Hummer Martin Walsh i GM til magasinet Forbes.

 

Mindre modeller

 

Walsh sier kjøperne av H1 ikke er spesielt opptatt av bensinprisene, ettersom denne bilen gjerne er den tredje eller fjerde de eier. Den er nærmest som et leketøy for de rike å regne.

 

Blant eierne av Hummer H1 er blant annet Arnold Schwarzenegger.

 

Walsh sier selskapet nå vil sette ressursene inn på å utvikle de mindre, men mer vidtfavnende, bilene i Hummer-serien.

 

Siden 2000 har nemlig GM lansert to mindre utgaver av monsterbilen; H2 og H3.

 

Disse modellene selges også i Norge.

 

 

U_S_AUTOS__Hummer___400601d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden lest flere feil i en artikkel! Ingen mål eller vekter stemmer! Bilene kom ikke i 2000, de kom vel nesten 10 år før om jeg husker rett.Hummer H1 bruker diesel ikke bensin!(Hvis man ser borti fra noen få biler med 454.De aller,aller fleste har 6.5TD eller 6.6 Duramax på de siste)

Dessuten koster de fra 129 000dollar altså under 800000 kr ikke over millionen som artikkelen skriver.

 

Mange hevder at H2 bare er en Tahoe.Det stemmer ikke.Motor og gear er vel faktisk det eneste som er likt. Det er ennen fordelingskasse, akslinger, bremser, hjuloppheng, alt i karosseri og interiør.Ikke lik ramme heller.Ikke særlig lik en Tahoe spør du meg.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden lest flere feil i en artikkel! Ingen mål eller vekter stemmer! Bilene kom ikke i 2000, de kom vel nesten 10 år før om jeg husker rett.Hummer H1 bruker diesel ikke bensin!(Hvis man ser borti fra noen få biler med 454.De aller,aller fleste har 6.5TD.Vet ikke hva motor de har brukt de siste årene)

 

Mange hevder at H2 bare er en Tahoe.Det stemmer faktisk ikke.Motor og gear er vel faktisk det eneste som er likt. Det er ennen fordelingskasse, akslinger, bremser, hjuloppheng, alt i karosseri og interiør.Ikke lik ramme heller.Ikke særlig lik en Tahoe spør du meg.

syns det var rart med 2000 jeg å. husker h1 fra jeg var bitte liten da...

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hevder at H2 bare er en Tahoe.Det stemmer faktisk ikke.Motor og gear er vel faktisk det eneste som er likt. Det er ennen fordelingskasse, akslinger, bremser, hjuloppheng, alt i karosseri og interiør.Ikke lik ramme heller.Ikke særlig lik en Tahoe spør du meg.

 

Vil også si jeg begynner å blir passe drittlei av den H2-Tahoe samligningen.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H2 er bygd på samme understell som Tahoe, Enkelt og greit. Billigere for GM er det også å gjøre det slik.

 

H1 har jo ingenting med GM modellene og gjøre. HMMV (Militærkoden) ble jo bygd av American Motor som ble kjøpt opp av GM. Den opprinnelige utgaven er jo ikke pansret heller, men det blir de av O'Hare eller hva firmaet heter. Selv om H1 går på diesel er den glad i suppe. Alt amerikanerene har av militært kjøretøy er glad i suppe. Bare se på tanksen deres. Slurper som faen. Er ikke uten grunn at britene og tyskerne kjører stempelmotorer enda.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår