Gå til innhold

Larsen-Racing`s™ -84 Volvo 240 Turbo

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg og måtte opp med en prosjekt-tråd nå, etter å ha vert her en stund... Så jeg bjyner med litt bilder og info til de som ikke er så aktive på Volvo forumet. Bilen er for øvrig stort sett bruksbil.

 

Bilen er altså en 1984 240 Turbo. Orginalt levert med B21A, så byttet til B21AT og bygget om med litt turbo stæsj. Bilen kjøpte jeg i mai 2004 med den B21AT'en i med noen enkle mods.

Den bestod da av: 530 topp, B21ET innmat, VX-kam, T3 turbo, intercooler, moddet gul-kork gasser (byttet dyser og filt nåla), elektronisk tenning med moddet fordeler, forsterket sachs trykkplate 440nm, elektronisk bensinsystem, 3" eksos. Denne motoren funket utmerket, men jeg mente det var litt kjedelig med gasser.

Så jeg kjøpte da en 84 760 turbo som motoren ble plukket ut, overhalt og sleppt nedi 240en. Dette var en handling som jeg sent skulle glemme, først ville ikke driten starte, så ville den aldri gå skikkeli, da brukte den 3-4 liter på mila, så ble det datasprut.

 

Har angret meg i hjel på at jeg solgte den AT'motoren. Den gikk helt klokke reint og det var ikke noe tull med den etter jeg fikk den til å gå skikkeli. Ble solgt for 6500 med clutchen..Tragisk!

 

Så nå sitter det en B23ET med 405 topp, A kam, smidde stempler, smidd veiv, m-råder, T3 trim 50 turbo og med Autronic SM4 med MSD tenningsanlegg.

 

Motoren ble bremset til 234.8 hk og 411.5 nm.

 

PA120072.jpg

 

PA120070.jpg

 

P7290119small.jpg

 

P8080001.jpg

 

P7180081.jpg

 

P7180084.jpg

 

P7200088.jpg

 

P7200090.jpg

 

P7200092.jpg

 

P7280100.jpg

 

P7280106.jpg

 

P8100005.jpg

 

P8160021.jpg

 

P8160024.jpg

 

Sprut02.jpg

 

Sprut07.jpg

 

43073bdc.jpg

 

85adb545.jpg

 

P5110038.jpg

 

P5110041.jpg

 

P5120045.jpg

 

P5120046.jpg

 

P5120047.jpg

 

P5130049.jpg

 

P5130051.jpg

 

P5130052.jpg

 

P5130054.jpg

 

skann0004.jpg

 

skann0003.jpg

 

skann0002.jpg

 

skann0001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg syns at dette er meget bra.

Har et lignende oppset selv.

Meget kjørbart!!!

400NM fra ca 2300rpm til 3600rpm..

tenk å ligge i 70 i 4 gir, bare å gi gass, og det drar som en V8! Deilig

Har prøvd mye rart men de er dette oppsettet som eg trives best med.

Det er nå en liten turbo T3 mest sannsynlig AR48 med en T3 trim 50 kompressor. den leverer nokk ikke så mye mer en 240hk..

Mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk greia til å gå i gårkveld. Skrudde så faen uten stopp fra halv 2 til halv 9 i kveld.. Resultatet er: Lekker litt vann, lader lite, lekker litt olje, jordfeil som får sikring nr. 13 til å gå, slurer litt på clutchen.

 

Ellers så er ting forholdsvis OK.. Draget er helt sinssykt i forhold til AT'en. Kjører med 0.56 i trykk nå. Skal være noe rundt 170hk og 260nm..

 

 

P5140035.jpg

 

P5140036.jpg

 

P5140037.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan moddet du fordeleren til å tåle trykk?

 

Fordeleren til hva??

 

Maxis: Stoppet ved 234hk fordi turboen leverer ikke mere enn til 250. Eksosmanifoilen fløder dårlig og eksosen står i kø for å komme ut. Du ser jo på det ene papiret så har du MAP og EBP, måla er i PSi..men du ser hvor mye trykk det er på eksosen der. Dessuten stoppa dysene og, de har nå 4.5 bar i grunntrykk. Dessuten har jeg ikke skikkelig girkasse, clutch eller intercooler til noe mere enda. Så jeg kommer til å trille på 0.5 foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår