Gå til innhold

Mk2 flatt batteri


willpower

Anbefalte innlegg

Hei har en mk2 97. har ikke hatt den så lenge.

 

Det jeg lurer på er om det elektriske er helt på tryne. Varmesetene virket ikke når jeg kjøpte bilen. skiftet sikring og da funket de, men denne røk etter kort tid. Noen ganger lyser tom for bensin lyset og speedometeret viser 0 i fart (varer i ca.5 sekunder), men plutselig spretter det opp i det farten er og alt normalt igjen. Ser ikke ut som det har noe å si for driften av bilen. Helt til i går. Da hadde jeg ikke brukt bilen på 1 uke og.... flatt batteri.

 

Målte det til 2,5volt. Fikk liv i den med startkabler og funker som bare det igjen. Men jeg har nå en mistanke om at det er en sammenheng med disse rare elektronikk feilene som kan tappe batteriet kanskje?

 

Noen som har noen gode tips for å finne feilen? :thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks ikke dødt, brukte start kabler og så ladet med en biltur. Men kan vedde på at det er flatt igjen etter en uke uten lading (kjøring).

 

Tror også det er noe som du er inne på meino, overledning til jord...?

 

Men hvor skal jeg begynne for å finne ut det? :P Det må jo være pluss til en av kursene som ligger til chassiset på bilen da? Måle i skiringsboksen i motorrommet ta ut alle sikringene og sjekke om det er kontakt på noen av + med chassiset?. Mener jeg hørte at det er noen sikringer som KUN må fjernes av Ford aut. verksted..? Er det en sikringsboks under rattet også???

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du er inne på noe der. har ikke noen tips til feilsøking da?

 

er det et sted leningene kansje kan smelte samme eller bli sliasje på dem, som f.eks gjennomføringer som er utsatt? Men er litt usikker på om det kanskje er varme i setene som lager problemene. Den sikringen ryker nemlig hele tiden og er jo på 30A. Så hvis det er noe der så klarer det vel lett å tappe batteriet.

 

Men lampen for tom bensein lyser fremdeles av og til (sjelden.) Skal la være å sette i sikringen til varmesetene igjen og måle batteriet med jevne mellomrom og se om det er tegn til noe som er gale.

 

Jeg skriver mer hvis jeg finner ut noe av målingene. Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner jo i helt feil ende, sjekk væske nivået på batteriet ditt. Jeg hadde det samme problemet med MC'n, viste seg at alle cellene var under minimum nivået. Jeg etterfylte med destilert vann og ladet det så opp, har ikke hatt problemer siden.

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja viceguy, er mulig det er noe også... Fylte faktiskt på 0,5 liter batterivann den dagen etter å ha brukt startkabler. Men her forleden så var batteriet nede i 11.39 volt og da hadde jeg ikke brukt bilen på 2 dager... Så jeg tror det er noe som tapper det litt.

 

Er det mulig å få kjøpt en overgang til bærbar pc til denne bilen for å lese service koder? Kan jo være det går ann å se noe i et diagnose program, hvis det finnes ett slikt program da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av minuspolen og koble et amperemeter mellom ledningen og batteripolen. Har du utslag napper du en og en sikring til det blir borte. Da vet du i hvilken krets problemet ligger. Bare husk at klokke og ev.radiominne tar litt strøm

 

Men jeg tror problemet er batteriet

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ViceGuy er nok inne på noe fornuftig. Dersom du målte batteriet til 2,5V, så er jo det helt tomt. Sjekke væskenivå på cellene, skal stå 3-5 mm over platene. Husk å bruke destillert vann. Etter dette må du sette ladeapparat på batteriet til det er oppladet, tar vel ca. 1 døgn, til du har oppnådd syrevekt på 1,28.

Starte med startkabler og deretter kjøre en tur lader ikke batteriet nok. Selv en enkel sommerstart krever ca 20 Km kjøring for å erstatte den strømmen du har brukt. Batteri som ikke er skikkelig ladet, vil heller ikke holde på strømmen. Dersom du ikke oppnår syrevekt på 1,28 så er batteriet defekt.

I Haynes står det flere tips til feilsøking på det elektriske anlegget.

Syrevekt kan du få målt på de fleste bensinstasjoner.

Ladespenning fra dynamo ved ca. 2000RPM bør være omkring 14,5V.

Håper dette kan hjelpe deg videre.

99 Mondeo Ghia 2.0 Sedan

84 Granada 2.3L jubileum (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår