Gå til innhold

hvor mye strøm gjennom 1.5kvmm kabel?

Ranger emnet


Mark1

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt 4mm2 ledninger til mine 1000metringer iallefall.

Prøv å bytt ut originale ledningsnett til hovedlyktene med ett lysforsterkersett fra f.eks biltema på bilen din, så ser du fordelen med å bruke 4 isteden for 1,5 eller 2,5 som er originalt.

Får MYE bedre lys av å bare gå opp med tverrsnittet på ledningene.

 

Apropo strømmen til viftene det var snakk om her, holder det nok med 2,5, men 4 er nok det beste. Men hvorfor dra jordingen tilbake til batteriet?

Kan du ikke jorde den rett i chassiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Strømmen blir jo ikke lik.

Et eksempel:

230v*2A=460w

12v*2A=24w

 

Skjønner? For å få samme ant watt ut av 12v, så må du levere mer ampere. Altså, U=P/I

 

 

Har dere sett høyspentledninger? Der det går flere hundre tusen volt igjennom? Ikke tykke sakene, men mye volt og lite ampere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, det stemmer... men strømføringsevnen til en kabel forandrer seg ikke om spenningen er 12 eller 230V...

altså.... det du sier her oyove er helt på jordet, det er spenniga som "gir fart" på strømmen(ampere). vi har ohm's lov som sier at "I"="P"som deles med "U".

I=ampere, P=WATT, og U=spenning. så det er wattstyrken som ikke endrer med spenninga. f.eks 10A i 10Volt er 100W mens 10A i 230V=2300W osv.

 

når det gjelder spennigstap er motstanden pr meter for kobber 0,0175 ohm for en 1mm2 kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen blir jo ikke lik.

Et eksempel:

230v*2A=460w

12v*2A=24w

 

Skjønner? For å få samme ant watt ut av 12v, så må du levere mer ampere. Altså, U=P/I

 

 

Har dere sett høyspentledninger? Der det går flere hundre tusen volt igjennom? Ikke tykke sakene, men mye volt og lite ampere...

litt overdrevent med flere hundra tusen da... går som regel 70 000 volt igjennom dem.

 

statisk elektrisitet som du lader opp når du sitter og gnur i bilsetet under kjøring. og kjenner en liten gnist mellom fingeren og chassiset når du går ut av bilen. kan faktsik være på opp til 100 000 volt med er uskadelig for oss siden det kun ligger strømmer på så små som 0,00003A.

 

du kan også gjøre forsøket med og ta på ei nylonskjorte, gå inn på et rom, skru av lyset og dra av deg skjorta over hodet hurtig, da vil du kunne se gnister som kan måles i micro-ampere. men fortsatt ligger på ca 5000 volt.

kan også si det sånn at det er ikke spenninga som kan drepe oss, det er strømmen. men samtidig, du kjenner ikke strømmen før den når ca 50 volt. pga at spenninga(volt). er det som setter fart på strømmen.(ampere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote:

Originally Posted by oyove

joda, det stemmer... men strømføringsevnen til en kabel forandrer seg ikke om spenningen er 12 eller 230V...

 

altså.... det du sier her oyove er helt på jordet, det er spenniga som "gir fart" på strømmen(ampere). vi har ohm's lov som sier at "I"="P"som deles med "U".

I=ampere, P=WATT, og U=spenning. så det er wattstyrken som ikke endrer med spenninga. f.eks 10A i 10Volt er 100W mens 10A i 230V=2300W osv.

 

når det gjelder spennigstap er motstanden pr meter for kobber 0,0175 ohm for en 1mm2 kabel.

 

Det oyove sier her, høres helt riktig ut for meg. Om en kabel har en strømføringsevne på f.eks. 10A, så spiller det ingen rolle om det er 12V eller 230V system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er effekten (watt) man kjører gjennom kabelen som bestemmer tversnittet.

mange tror det er strømmen (Ampere). det er feil.

men ved lav spent anlegg må jo strømmen opp for å oppnå samme effekt. Så en 4 mm2 kabel er nok det bste.

Mercedes slk 230 kompressor

focal,2x audiosound, cadence 15" the beast,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 1,5 PVC isolert kobberkabel tåler 22amp etter min tabell.. men det er 2 belastede ledere.. men strømføringsevnen går ned til flere kabler det er.. (har eksamen i morgen)

bare lurer litt på hvordan tabell du kikker i da..

 

NEK400?

neppe..

 

hva er egentlig vitsen med og drive og kjase om dette? det koster gutten 15 kr ekstra om han går opp til 4mm kabel i stedet for 2,5mm kabel. og det har da de fleste råd til.

 

MEN jeg kan også pressisere AT strømmførings evnen er lik samma hvilken volt styrke du har MEN med lavere volt vill SPENNINGSFALLET bli kraftigere og det er derfor vi legger bak sånne dræber kabler til forsterkerene til subbene, for at den skal få nok spenning pga SPENNINGSFALLET.

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er effekten (watt) man kjører gjennom kabelen som bestemmer tversnittet.

mange tror det er strømmen (Ampere). det er feil.

men ved lav spent anlegg må jo strømmen opp for å oppnå samme effekt. Så en 4 mm2 kabel er nok det beste.

Er nåkk strømmen du.. går VK2 automatikkmekaniker nå.. i hele år har vi drivet med kabeldimensjonering.. si at man skal ha en varmovn på 1 kilowatt.. i 230v 1fas går det 4,3A og på 12V går det 83A.. vil du bruke samme kabel der? se på høyspent.. ser setter de opp spenningen for å få ned strømmen for å klare å ha så tynne ledninger som de har.. men men.. til bake til topic.. legg heller tykkere enn for tynt.. koster ikke så mye å gå opp ett hakk

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er att 1,5 mm2 kabel i bil kun skal brukes til styring av releer og lignende. Strømføringsevnen i kabelen blir veldig liten når den f.eks ligger i ett varmt motorrom. Å det siste vi ønsker er vel egentlig en kabelbrann.

Iallefall når bilen virker som den skal :-)

Dessuten slipper man å ødelegge utstyr som får for lav spenning også pga spenningsfallet i kablene. Dette er faktisk mye viktigere enn folk flest tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt overdrevent med flere hundra tusen da... går som regel 70 000 volt igjennom dem.

 

statisk elektrisitet som du lader opp når du sitter og gnur i bilsetet under kjøring. og kjenner en liten gnist mellom fingeren og chassiset når du går ut av bilen. kan faktsik være på opp til 100 000 volt med er uskadelig for oss siden det kun ligger strømmer på så små som 0,00003A.

 

du kan også gjøre forsøket med og ta på ei nylonskjorte, gå inn på et rom, skru av lyset og dra av deg skjorta over hodet hurtig, da vil du kunne se gnister som kan måles i micro-ampere. men fortsatt ligger på ca 5000 volt.

kan også si det sånn at det er ikke spenninga som kan drepe oss, det er strømmen. men samtidig, du kjenner ikke strømmen før den når ca 50 volt. pga at spenninga(volt). er det som setter fart på strømmen.(ampere)

 

Kan nevne at samkjøringsnettet har spenningsnivå 320-400kV og eldre deler er 132kV.

70kV blir ikke brukt noen sted i høyspenningsnett, det nærmeste der vil bli 66kV.

 

Det som oyve sier er helt korrekt. 10A er 10A uansett om det er 230V eller 12V.

 

Trådstarter: Når du bare skal ha noen meter kabel, blir det ikke noe stort økonomisk tap å gå opp ett par hakk i tversnitt.

Det er bedre å bruke 50 kr ekstra på kabel enn å bruke x antall tusen på ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med at ampere er ampere men strømføringsevne som dere prater om her er for kabel med 2 eller 3 ledere, hva er strømføringsevne på en enkel leder?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kabler har sin fast strømførings evne, og ikke effektføringsevne. spenningsfallet avgjøres av belastningen og dimensjonen på kabelen samt lengde og varme. jo høyere spenning jo mindre belastning. høyeretversnitt mindre motstand. etter de nye forskriftene dere snakker om skal en 1,5mm2 kabel sikkres med 10A sikkring og 2,5 med 16A så lenge det ikke er gummikabel som sikkres ett hakk over.

 

er også folk som legger kabler paralelle for å få høyere tversnitt. men husk strømmen drar den enkleste veien og hvis du har en 1mm2 ledning paralellt med 2,5mm2 ledning så drepes 2,5 ledningen først siden minst motstand. ved paralellt så må ledningene være lik.

 

En radiator vifte bruker vel i underkant av 10A på 12V.

O-<8--¤<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår