Gå til innhold

hvor mye strøm gjennom 1.5kvmm kabel?

Ranger emnet

Mark1

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Meg bekjent er det dårlig med både 3fas, trekanter og stjernekobling i gamle Forder. Mulig jeg har gått glipp av noe på bilfronten siste åra?

En gang ble det jo laget 48V bilstereo for å møte kommende krav pga det enorme strømforbruket i moderne biler..

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kabler har sin fast strømførings evne, og ikke effektføringsevne. spenningsfallet avgjøres av belastningen og dimensjonen på kabelen samt lengde og varme. jo høyere spenning jo mindre belastning. høyeretversnitt mindre motstand. etter de nye forskriftene dere snakker om skal en 1,5mm2 kabel sikkres med 10A sikkring og 2,5 med 16A så lenge det ikke er gummikabel som sikkres ett hakk over.

er også folk som legger kabler paralelle for å få høyere tversnitt. men husk strømmen drar den enkleste veien og hvis du har en 1mm2 ledning paralellt med 2,5mm2 ledning så drepes 2,5 ledningen først siden minst motstand. ved paralellt så må ledningene være lik.

En radiator vifte bruker vel i underkant av 10A på 12V.

ja kabler har fast strømføringsevne men brukes 2 leder pr, pfsp, pfxp i bilen? i biler brukes enledere og det som du/dere prater om er strømføringsevne for to ledere som ligger helt inntil hverandre så varmen i lederene vil påvirke strømføringsevnen... derfor lurer jeg på om det er noen som vet hva strømføringsevnen er for enleder f.eks rk kabel (pvc isolert)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite forslag:

5A, 7,5A 8A 10A min 1,5mm2

15A, 16A min 2,5mm2

20A min 4mm2

25A min 6mm2

30A min 10mm2

Dette er bare et forslag som virker fornuftig for meg (har gitt f... i å vurdere strømføringsevne)... noen som er enig eller uenig?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,75 mm² 10 m: 9A - artno 35-3833

1,5 mm² 10 m: 15A - artno 35-3863

2,5 mm² 10 m: 18A - artno 35-3883

4 mm² 5 m: 26A - artno 35-3903

6 mm² 5 m: 34A - artno 35-3923

Her spec fra Biltema sine RKUB kabler. Skal det belastes med 9A lengre enn 10 meter, så bruker man seff 1,5 mm². Enklere blir det ikke.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider