Gå til innhold

Bilstereo: Hva skal en se etter av spesifikasjoner?

Ranger emnet

RoBoX

Anbefalte innlegg

Satt her og tenkte med meg selv at veldig mange som skal velge seg bilstereo ikke vet nøyaktig hva de skal se etter av spesifikasjoner på produktene for å finne et bra et(meg selv inkludert). Alle produsenter sier jo at sine produkter er :pray , men de spesifikasjonene som går ann å finne om produktet sier jo som regel mye om riktigheten av det de påstår. Så kan ikke dere som vet hva dere snakker om komme med litt innspill om hvilke spesifikasjoner som har noe å si for hva?

Dersom folk kommer med skikkelige innspill kan jo dette utvikle seg til en liten guide til å navigere litt rundt de forskjellige drittproduktene der ute...

Jeg tenker i første omgang for eksempel i sammenheng med subwoofere, hva betyr de forskjellige tingene under for evnen den høytaleren har for å gi god lyd under forskjellige omstendigheter? Legg gjerne til andre ting som kan gi en pekepinn på hva som skiller gode elemtenter fra dårlige.

magnetvekt

frekvensområde

følsomhet(f.eks 87 db)

størrelse på talespole

materiale som talespolen(e) er viklet rundt

impedans på spolene

resonansfrekvens

mekanisk Q faktor(Qms)

elektrisk Q faktor(Qes)

total Q faktor(Qts)

dette er jo bare litt av det som spiller inn, men fint hvis noen som kan dette svarer litt utfyllende og gjerne legger til andre ting som er viktige.

Jeg kommer til å redigere denne tråden etterhvert som folk svarer på de forskjellige tingene slik at det blir oversiktelig.

Forhåpentligvis kan vi utvide denne tråden til å omhandle komponentsett, forsterkere, cd-spillere, kondensatorer osv........... etterhvert som folk svarer.

:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig bra spørsmål, men samtidig veldig vanskelig å gi et "enkelt" svar på. Mange av parametrene er produkter av hverandre, man kan f.eks. regne ut Qts fra Qms og Qes dersom ikke Qts er oppgitt. Evt. kan man bruke samme metoden til å kontrollregne for å sjekke at parametrene stemmer om man føler det er ugler i mosen.

MEN å avgjøre hva som er best av 2 og 4-lags svingspole, kapton eller aluminiums spoleform, skum- eller gummioppheng er ikke helt gjennomførbart før man vet hva målet skal være. I noen tilfeller er det ene best, i noen tilfeller det andre. Det er bare å se på hva slags Qts-verdi som egner seg best til henholdsvis lukket og portet kasse. I tillegg virker mange parametre inn på hverandre, så det er egentlig totalen man må se på. "The Loudspeaker Cookbook" anbefales sterkt :)

Mulig jeg kan rable ned et relativt generelt svar en gang jeg ikke skal sove ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt her og tenkte med meg selv at veldig mange som skal velge seg bilstereo ikke vet nøyaktig hva de skal se etter av spesifikasjoner på produktene for å finne et bra et(meg selv inkludert). Alle produsenter sier jo at sine produkter er :pray , men de spesifikasjonene som går ann å finne om produktet sier jo som regel mye om riktigheten av det de påstår. Så kan ikke dere som vet hva dere snakker om komme med litt innspill om hvilke spesifikasjoner som har noe å si for hva?

For det første er det viktig å påpeke at spesifikasjoner ofte sier lite om produkter sin lydkvalitet, eller holdbarhet for den saks skyld. Derfor er ofte spesifikasjoner uviktige for den gjevne bruker. Spesifikasjoner sier endel om produktets funksjon og fysiske ytelser, men man bør ha en viss teoretisk bakgrunn for å tolke dette.

Jeg tenker i første omgang for eksempel i sammenheng med subwoofere, hva betyr de forskjellige tingene under for evnen den høytaleren har for å gi god lyd under forskjellige omstendigheter? Legg gjerne til andre ting som kan gi en pekepinn på hva som skiller gode elemtenter fra dårlige.

Bedømme elementer ut i fra data, krever kjennskap til hva dette betyr. Det er umulig å generalisere her. Med litt kjennskap er det fullt mulig å få et teoretisk inntrykk av elementet og dets funksjon ved hjelp av TS parametre og andre tekniske data, men igjen sier det lite om hvordan elementet låter. Mankan selvsagt sortere ut elementer som er uinteressante, og samtidig finne interessante elementer, men dette beror på en helhetsvurdering, og er ikke mulig å definere hved hjelp av en kort innlegg på et forum. Her handler det om å opparbeide seg erfaringer både teoretisk og praktisk.

Mitt råd er derfor å lære seg hva de enkelte parametrene betyr, studere konstruksjonen av ulike elementer, prøve ut etc etc. På denne måte vil man kunne få den ballast som trengs for å gjøre vurderinger, men selv da kan man bli overrasket.

Man kan derfor ikke gi en fasit på hva som er bra data og hva som er mindre bra. Det avhenger også veldig ofte av applikkasjonen hvor elementet er tiltenkt, pris etc.

Derfor finnes det kun én sikker måte å verifisere lydkvalitet på for den enkelte, nemlig å lytte.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider