Gå til innhold

Om bilkapring og å vente på rødt

Ranger emnet

Venter du på...  

33 stemmer

1. 1. Venter du på...

• Rødt?
      2
    • Gult?
      16
    • Grønt?
      16

Anbefalte innlegg

Følgende er sakset fra Aftenposten.

"Forsøk på bilkapring i Smestad- krysset

Et ektepar fra Oslo slapp med skrekken da en ukjent mann forsøkte å kapre bilen deres i Smestad-krysset i Oslo natt til i går. Kripos frykter flere forsøk i løpet av sommeren.

Ventet på rødt. Forsøket på kapring skjedde ved 01.30-tiden. Mens ekteparet som var på vei hjem i en stor Range Rover, ventet på rødt lys, rev en ukjent mann opp venstre bakdør og ropte med bred østfolddialekt: "Jeg kaprær denne bilen".

- Han trodde øyensynlig min kone som kjørte, var alene, opplyser kvinnens ektemann som satt i forsetet. Vedkommende som er i 50-årene og bor i Oslo, ønsker ikke å stå frem med navn. Han opplyser at hans kone var iført hvit jakke mens hans selv hadde mørke klær, og var derfor kanskje ikke så synlig.

- Vi hadde i minuttene før hendelsen lagt merke til at en BMW fulgte etter oss ned Ankerveien til Smestadkrysset. Da bilen ble forsøkt kapret, hadde denne og en annen bil kjørt nesten opp på siden av oss, dvs. de sto i dødvinkelen, sier ektemannen.

- Overfallsmannen ble forbauset da jeg svarte ham. I samme øyeblikk ga min kone gass, kjørte midt ut i krysset og begynte å tute for å påkalle oppmerksomhet. Hun stanset, fordi hun ikke var sikker på om mannen hadde fulgt med i bilen vår. Ikke før hadde min kone begynt å tute, før begge bilene forsvant i retning av Sinsenkrysset. Det satt tre voksne karer i en av de to bilene som forsvant.

Frykter flere

Kripos har tidligere uttalt at man frykter flere tilfeller av bilkapring i Norge i sommer. Så sent som 12. juni ble en bil som på kveldstid stanset for rødt lys i Økernveien i Oslo, kapret av en mann bevæpnet med pistol. En far, hans sønn og en kamerat av sønnen, ble truet til å gi fra seg bilen som forsvant.

Ifølge politiet skjer kapring av dyre biler blant annet fordi kriminelle er avhengig av originalnøkkel for å få bilen med seg. Særlig eksklusive biler er både problematiske å bryte seg inn i, og å få startet uten originalnøkkel. Bilkapringer er vanlige i utlandet. I et land som Belgia registrerer man rundt 2000 bilkapringer i året, mens det var 45 tilfeller i Sverige i fjor."

Mens artikkelen gjelder et forsøk på bilkapring, noe som i og for seg er ille nok, var nok det som fanget min oppmerksomhet mest at de ventet på rødt lys.

Hvis en stopper for å vente på rødt lys, hva gjør en da når det blir grønt? Venter på at det skal bli rødt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider