Gå til innhold

Hjelp til oppradering av anlegg i 855 R

Ranger emnet

Sharp

Anbefalte innlegg

Bilen har i dag Volvo sitt Premium Sound System.

SC-801 big-front radio/kasset med 6-platers CD-veksler i bagasjerommet.

3-44%20Volvo%20SC%20801%20von%201995.jpg

Det er i alt 8 høytalere, men så vidt jeg har funnet ut kun 4 x 25 W forsterker i spilleren.

Syns anlegget gir ganske klar og fin lyd som fyller bilen, men savner en del bass og litt volum. I tillegg høres den ene høytaleren i bakdøra sprengt ut, så den må uansett byttes.

Følgende tre steg har jeg kommet frem til:

1. Sette inn en aktiv sub jeg har og bare beholde resten. Det krever da at spilleren har AUX-utgang. Noen som vet?

2. Få inn en kraftigere forsterker i tillegg til å drive de 8 høytalerene. Men hvor jeg kan plassere den og hvordan det kobles til den eksisterende spilleren må jeg da finne ut.

3. Bytte ut alt og kjøpe nytt! Finnes det høytalere som passer i dashbordet og D-stolpen?

Tips og forslag ønskes! Målet er å få "god" lyd i bilen uten at det syns for mye.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

Den originale forsterkeren sitter bak den spilleren du har idag.

Den står montert med en brakett som er ganske enkel på komme til.

Bare røsk ut spilleren så skal du se hvor den sitter.

Det er ganske lenge siden jeg "oppgraderte" i min 850R, men jeg minnes at det var ganske enkelt å få den ut.

Satte inn en pioneer dvd spiller og monterte en sub i tillegg.Funker for meg.

lunaTIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut spilleren og det var ikke noe forsterker bak der. Den kan ikke være mye stor om den skal få plass der. Vil jeg merke mye forskjell fra de 4x25 W i spilleren til 4x40 W i forsterkeren?

Er det slik at jeg må lodde en DIN -> RCA-plugg selv eller får en kjøpt ferdig?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rota rundt litt mer bak radioen i dag, og da fant jeg en DIN-plugg som ikke var koblet til, samt ekstra sett av ISO-pluggene, både han og hun.

Kobla det til, og med ett ble lyden MYE bedre :)

Det må vel bety jeg har en forsterker ett eller annet sted i bilen. Ledningene så ut til å gå mot rattstammen, kanskje den ligger under der ett sted?

Det jeg nå trenger er en måte å koble til SUB sammtidig som jeg har ekstern forsterker...

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider