Gå til innhold

El. vifte i 240.

Ranger emnet


nnnneh

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kjøpt meg en el.radiatorvifte i passende størrelse fra en '93 Mitsubishi Lancer (eller var det galant?) den har ramme i stål noe som gjør tilpassningen enklere.

 

Det jeg lurer på er:

 

1. Hvor skal termobryteren monteres, før eller etter radiatoren (antar etter siden det er temperaturen på vannet ut av radiatoren som forteller om det er så lav luftstrøm at vifta må helpe til). Eller må den monteres før radiatoren for å starte med en gang motoren begynner å bli overopphetet? (temp > 92grader.) Vil helst ikke at vifta skal begynne å mase i tider og utider.

 

2. Hvilken termobryter bør jeg bruke? Finnes det en bil jeg kan plukke dette rett fra?

 

3. Kanskje jeg skulle hatt en bedre radiator også? Siden intercooleren står foran og motoren er på ca 260hk. blir jo mye varme av sånt.

 

PS: IKKE ØDELEGG DENNE TRÅDEN MED SNAKK OM NØDVENDIGHETEN AV ET RELÉ! DET ER IKKE INTERESSANT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Høyt oppe på radiatoren er vel en vanlig plassering.

 

2:rele ja,den saken er jo umulig å ikke nevne når du stiller spørsmålet slik,du får velge en som enten er beregnet for rele eller ikke avhengig av hva du har tenkt å bruke.finnes et lass med biler du kan plukke givern ifra,en kurant temp givern slår inn på er vel det som er av intresse.

 

3: "tropic" kjølern ifra 940/960 er meget kurant,men om den i heletatt går å få plass til i 240 vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det også selges slike elektronikk-kit, der du får en temp-giver som er veldig liten.. (kan monteres innimellom finner).

 

så kan du justere med "volumkontroll" hvilken temp den skal slå inn på.

jeg hadde en dialog en gang med et firma i england, som kunne skaffe ferdigloddede kit's for ca. 200kr, med temp-måler.

 

da skulle man bruke noe slags gugge og like fast innimellom radiatorfinnene.

eventuellt, har noen radiatoerer hull til tempgiver og noen mekker seg et T-rør.

 

Ang. relè, så må jeg bare si at du bør være klar over at en vanlig termostatbryter tåler under 1A og en vanlig vifte drar over 60A ved start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termobryter fra biltema (god som gull) som du monterer i et rør ut fra vannpumpa. Jord på ene polen på bryteren, den andre til releet. Så er det bare å kjøre konstant pluss inn i den andre enden av relespolen. Og en pluss som brytes av releet samt jord i karosseriet til vifta. Kan tegne opp og kanskje ta noen bilder av hvordan jeg gjorde det. Skal bytte vifte nå, sette inn en fra golf.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ikke skal m ase så mye, er det vel en god ide og ha 2 mindre vifter, en som går sakte konstant, og en som tar i et tak om det blir For varmt?

 

Hvordan kan man lage til noe slikt egentlig da? :S

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen god ide med en som går konstant, tar lenger tid før motoren når driftstemperatur da.

Gjerne aldri på vinterstid.

 

Man må jo ha en slags termostat på den også.. Var ikke det snakk om 2 stegs termostat?

 

Den kan vel styre 2 vifter, eller er det for vifte med 2 steg, et kraftig og et svakt stille liksom?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stille 0: (hele tiden) vifte AV

stille 1: (køkjøring) vifte på sakte modus

stille 2: (tungt belastet motor i sakte fart) vifte på fullt.

 

med enstegs vifte kan steg en og to kobles sammen.

 

sånn skal det vere. om vinteren skal det faktisk svært mye til for at det er behov for viften i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fixa dette.. skal prøve det ut i sommer. kjøpte en termokontakt på bilxtra (2stegs, ordinært prisa til 467kr... ;))

 

den åpner steg 1 på 91grader og dilter etter med steg to på 99grader. har prøvt meg litt frem og kan aldri i verden tro at steg 2 noen gang vil slå inn... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår