Gå til innhold

Anbefaling av sveisemaske ønskes.

Ranger emnet

ss242

Anbefalte innlegg

Alle maske funker på sin måte. Hvis du skal kjøpe må du se på hvilket behov du har.

Noen masker kommer med flexview system slik at du kan bruke den som slipemaske ved å løfte opp fronten og er beskyttet med klar plast bak

Noen masker har lite sensorer slik at hvis du sveiser på trange plasser eller med lite strøm så får du blinke problematikken

Noen masker går det å bygge ut til friskluft

Noen masker har solcelle i tillegg som sparer deg mye batteri

Noen masker kan du justere veldig lav styrke som er bra til tig

Noen masker kan justeres på alle mulige innstillinger

Jeg har kjøpt inn en del masker til sveisere på jobben. De prøvde mange men kom frem til at Speedglass sitt system var mest flekisbelt. Med dette koster mye for en privatperson. komplett maske kommer på over 12.000

hvis du skal bedrive veldig enkel sveising så klarer du deg med en billig maske. Det er slik at du får det du betaler for. Det er en ting som er viktig å se etter når du kjøper. Kassetter tåler lite riper så finn deg en maske som kassetten er trukket litt inn i masken. Mange masker er formet slik at du skarper opp kassetten hvis du legger ifra deg den opp ned.

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket me en kompis som jobber som sveiser, di har kjøpt inn nye masker til 3000,- pr stykk.

Den var det solcelle og justering på.

jeg tenkte å kjøpe den på biltema men jeg har ikke sett den i katalogen. så jeg lurer på om den er utgått:(

1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤

1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤

1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en esab blende maske, det var den billigste de hadde og jeg ga 1000,- for den.

Husker ikke hvor jeg bestillte fra, bare søk på esab så finner du sikker en forhandler.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket me en kompis som jobber som sveiser, di har kjøpt inn nye masker til 3000,- pr stykk.

Den var det solcelle og justering på.

jeg tenkte å kjøpe den på biltema men jeg har ikke sett den i katalogen. så jeg lurer på om den er utgått:(

Pris kommer helt an på hvilken modell man velger. Topp modellen som vi valgte kan man justere alle parametere som styrke,sensivitet,lukketid,forsinkelse blending opp og ned o.s.v. Bare den kassetten koster rundt 2500, Så kommer Flexview luken på ett par tusen, så kommer masken, så kommer luftbelte, så kommer halstettninger så da løper pengene fort.

Men de fleste som driver hobby bruk trenger ikke alle de "smarte" løsningene som de som har masken på 8-12 timer hver dag.

Eneste som er sikkert er at hvis man skal bruke TIG så funker ikke de billige maskene like godt. Ofte så sveiser man på liten styrke slik at maskene driver å blender opp og ned alt etter hvor hender er og hodeplassering

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ESAB EyeTech 10-11 som går på solcellepanel. Har klart å smelte hull i glasset, som heldigvis er utskiftbart. Blendekassetten er trukket inn som RealAce sier, og det er forhøyninger i støpen slik at det ytre glasset heller ikke blir oppripet. Det eneste jeg ikke liker med den er at den har lett for å blende når jeg jobber på trange steder, og selv ei 60W lyspære kan få den til å slå ut med "riktig" vinkel. Med en 150-500W blir det enda verre. Må planlegge og flytte litt rundt på meg selv og lampa. Det er jo kopete.

Biltema sin maske fraråder jeg pga kun batteridrift. Den har manuell av/på, så glemmer du å skru av blir det dyrt. Kan hende oppladbare batterier funker? Spørs litt på hva spenningsfall den takler. Men vet det finnes 1.5V oppladbare, og Hähnel har kommet med 1.25V. Alle monner drar.

Hatt min i 4(?) år og betalte kr990+mva for den på en såkalt kampanje hos http://www.hatec.no

Nå vurderer jeg imidlertid en råere maske for bl.a alu-sveis med autogen. Å kjøpe løse kassetter med f.eks DIN 5-13 styrke er relativt dyrt. Sendte mail til esab og ble tipset om denne: Har ikke fått pris på den enda.

> Hei - Dette er sansynligvis en EyeTech 10-11 mono sveisemaske.

> Masken utviklet for elektrisk buesveising, og er ikke beregnet på

autogen.

>

> Din maske er beregnet for å sveise aluminium-Tig <110amp. og

aluminium-Mig

> <200amp.

> Beskyttelsesglass, se vedlagte deleliste.

Det er vel best med en heldekkende maske for eksempel Albatross med et

passende sveiseglass.

Du kan se foto og beskrivelse av masken på hjemmesiden vår

http://www.esab.no/

og du kan se den fysisk hos din nærmeste ESAB-forhandler.

http://www.esab.no/

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sveist masse på hobbybasis de siste 6 årene og brukt Biltemas selvblendende maske.

Den ser litt svak og billig ut, men har holdt bra for meg. Har reparet den der hvor "pannebåndet" er festet i selve maska, men ellers har den funket helt fint til mitt bruk. Batteriene holder lenge. Ikke noe problem. Jeg bruker oppladebare.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider