Gå til innhold

Støt fra chassiet på bilen etter kjøring

Ranger emnet

ugn

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Prøv å jorde deg selv. Man har da uttak til en god 50mm2-jordkabel nederst på ryggen :D

haha.... tror mi gode epifant vil ha "stor glede" av en 90kv kort kable som jeg har til overs.... knock

ellers er jo som nevnt av andre at varmere vær vil jo en tørrere luft innvendig og ved enkelte stoffer i sette vil gi en del statisk oppladning og når vi berører et metal del som er jordet vil kroppen ladde seg ut den veien... gjerne med spenninger over 1000volt men med veldig svak strøm styrke. Største problem ved dette er at om man skulle betjene spilleren eller andre elektroniske utstyr så vil disse bli påvirket, enten begynner den å henge seg opp eller reagere på forkjellige måtter. Det meste av dagens elektronikk er oppbygd ac CMOS kretser og disse tåler ikke spenninger høyere enn 38 volt -om jeg husker riktig- men om skadden ikke visse med engang så vil den "gnisten" brenne hull i oksid laget som isolerer de forkjellige halvledere komponenter i substrat lagene med konsekvensen at etter en tid kan oppstå feil i kretsene. Ved produksjon av disse kretsene kreves extrem høye krav til håndtering av komponentene. Eller vanlig "analoge" komponenter som består av halvledere tåler mer og radio rør tåler mye mer. Faktisk vil radio rørene de eneste som vil greie et EMP (elektro magnetisk puls) som oppstår ved et atom bombe eksplosion, alt andre elektronikk vil bli grillet og satt ut av spill... back to basic... blah :biker

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk det mest, men bare de færreste av oss har et farad bur rundt bilen eller andre elektronik regner jeg med... ;) alt metal vil få indusert spenning på flere tusen volt. mener å huske at EMP prøver ble alt av elektronikk grillet om det ikke var inne i et meget godt skjermet og jordet farad bur, merkelig nok prøver utført av de militare self.... blah eller jordings botton pluggen til epifant kanksje hjelper og? :chairshot :wonder

atombomber? nok uran eller lignende anriket og litt kraftige kinaputter er vel saken biff? blah :hammer

edit: pokker JEJ, du har fjernet siste svaret ditt....:hammer:)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha ;D Dette blir bare bedre og bedre.

Den jernstang-teorien til Zetec kan være en vinner.

Men stanga kan jo ikke være helt stiv, det vil være teit når man rygger i såfall ;D

Noen som har tips til hvor man kan få kjøpt noe slikt? Ev. til en Nissan Almera :)

Den lykkelige eier av:

Nissan Almera '97 1,6SR mitt H&R und K&N

Alpine - Kicker - Kinetik - Infinity - Audison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Å ha en ledningsstump hengene bak på bilen ser ufattelig dumt ut, men funker som bare juling. Trenger ikke å overdrive det for å få det til å funke.. :p Hehe

Har sett mange som har hatt det. Halve familien, f.eks... :)

Men til alle "raringene" - kjør på med jernstanga dere! Gleder meg til å se! ;)

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statisk elektrisitet er livsfarlig og må utbedres snarest dersom det er ett problem. Mange blow-ups på bensinstasjoner, som man tidligere trodde skyldtes røyking, skyldtes antageligvis statisk elektrisitet. En gnist ved pumpen, boom..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så teit, men likevel.

Kjøpte nye sko for en tid tilbake siden. Fikk støt fra bilen -hele- tiden. Bytta tilbake til de gamle skoa. Ikke mer støt :P

Typisk vernesko med innebygd metalsåle og jerntupp Vs. Buffalosko med 2 kg gummi mer enn vanlige sko.

Den lykkelige eier av:

Nissan Almera '97 1,6SR mitt H&R und K&N

Alpine - Kicker - Kinetik - Infinity - Audison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk vernesko med innebygd metalsåle og jerntupp Vs. Buffalosko med 2 kg gummi mer enn vanlige sko.

Må da minst være 4kgblah

Men fra spøk til sau, jeg har problemer med støt fra bilen jeg også men det var ikke slik når jeg kjøpte bilen. det har kommet i sener tid da været har blitt varmere.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. enig med deg sfh... mange "raringer her"... :spin men det var vel ikke et "jernstang" zetec hadde i tankene.... men det som "sjefs raringen" sfh linket til... :;)

hehe, snakker ikke om noen jernstang nei, men en ståltråd som sfh mest sannsynlig linket til.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider