Gå til innhold

Støt fra chassiet på bilen etter kjøring

Ranger emnet

ugn

Anbefalte innlegg

Jeg har også dette problemet med at jeg får støt når jeg tar på chassiet på bilen, men dette gjelder bare etter kjøring, og når det er sol og varmt i været.. Når det regner, merker jeg ikke dette i det hele tatt.. :P Er det noen som vet om en hjemmemekk-løsning på dette?

fest en liten avisolert kabel fra chassi og la den henge nedtil bakken, så burde du være kvitt problemet.

men som sakt, denne kabelen vil jo sliter etter hvert, så gjør den lett tilgjengelig så du kan bytte den ut med gjevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 years later...
  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når noen stiller et saklig spørsmål så er det ikke nødvendig å få tullesvar fra folk som ikke har noe annet å gjøre eller ikke har noe kunnskap om spøsmålet.

jeg har også samme problem. Når jeg går ut av bilen etter å ha starte den får jeg støt. I tillegg banker motoren (feiltenner hele tiden ved miste pådrag.) Går også dårlig på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det seriøse svaret er at det er snakk om statisk elektrisitet.

Det elektriske i bilen har ingen potensiale mot jord, altså null jorpotensiale, derfor kan man være rimelig sikker på at det ikke har noe med det elektriske i bilen å gjøre, 12V er for lav spenning til at man merker noe i kroppen, den indre resistansen i kroppen er for høy.

Statisk elektrisitet kan komme av en elektrisk oppladning av deg via forskjellige stoff i seter og klær, eller sko/sokker mot gulvteppe, for eksempel.

Dette fikses lettest ved å ta i metallet på døra og holde der mens du går ut av bilen. Da er du jordet mot bilens chassis, og elektrisiten lades ut når du setter beinet i bakken, uten at du merker det.

Dette blir også mye verre med varmt og/eller tørt vær.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider