Gå til innhold

Hjelp, mitt system spiller mye dårligere enn Logitec Z5500

Ranger emnet

LBjordal

Anbefalte innlegg

Er litt frustrert nå.

I forhold til logitec Z5500 spiller anlegget mitt elendig.

http://www.hardware.no/tester/lyd/to_ganger_5_1-lyd_fra_logitech/17098

(skulle beskrive hva som feiler lyden her, men fant fort ut at lyd ikkje er lett å beskrive):well

Først og fremmst manglar eg trøkk på lave frekvensar.

Skjønner at det er med montering og innstilling problemet er,

Håper ingen føler seg støtt om eg likevel oppgir kva utstyr eg har

Pioneer 9600MP

Morel Elate 9-3

Sinfoni AMPLI tude 150.2x

Alle tips er veldig velkomne, om eg ikkje presterer å få fram bedre lyd blir nok profesjonelle her på forumet kontakta for ombygging.

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir ikke bassen/lav frek. informasjonen bedre når du skrur balansen til bare et av kanalene? ellers kjører du rent 3 veis med pasiv delefilter? har du sørget for at 9" er godt tett der den er montert i døra? endre bassen karakter om du setter deg bak i baksettet? bruker du forsterkeren/spilleren som full tone og ikke "glemt" den i High Pass? osv...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka en del ting ja.

#Alle ledningar går dit dei skal. (+ til +, - til -)

#Har laga nye kasser som er tette, og bruker heile døra som kasse (høres ut som noen har glemt en flokk med skruer inni der)blah

#Skifta ut biltema signalkabel til dyreste sort på Expert

Ellers er oppsettet reint passivt ja, bruker front utgangen på spilleren og forsterkern har eg ikkje funne anna en lowpass på.

Baksete er for pyser:hide

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hhmm... merkelig... men ang baksettet så tenkte jeg på om det ble "mer bass" om du satt lengre unna elementen i døra... ;) ellers vil ikke store elemeter i dørane gi deg direkt trøkk og masse bass men et stram og "piskende" bass, selve dype toner kommer fra en dedikert subb. Elate 10 skal ha ca 25 liter i lukket kasse og den 9" trenger nok noe over 15liter vile jeg tro, så spørs om den kassen som du har laget til 9" i døra ikke er for liten ret og slett, da vil du få en nasal og grumsette bass uten noe særlig dype toner men en del mye bevegelse i menbranen -mange liter er den på? bilder! Grunnen til at jeg spør om balansen er også pga fase feil mellom elementene pga dens plasseringen og ikke nødvendighvis pga feil polarisering ifra ampen ;)

Den spilleren har også muligheter for fase kompensering mellom foran h/venstre og bak og subb. i visse tidsmessige forskyvelse kan bassen bli veldig flatt og dårlig. Pass på at den er skrud av. ellers er vel også 3 veis delefilter på den og det kan velges mellom 3 veis eller front/rear/subb og om front utgangen er i fulltone eller hp/ båndpass. -er ikke sikker om den har en brytter for "Pro" som gir 3 veis os "Standar" som gir front/rear/subb. isåfall skal du ha den i standar. ellers har du Equalizer på den og. En "Ehnancer" funksjon også (den forskjøver fasenen mellom høyre/venstre), osv, sørg som sagt for at alle innstillingene er i flatt posistion.

Generelt er jo slik at en avansert oppset med mange stillinger krever at man har litt kontrol på de min gode Lars... så personlig tror jeg at du har oversett noen parametrer. Selv har jeg kjørt et par Elate 6 som subber i daashen og 5" og diskanten som et 3 veis system og fått en del bass men dog ikke "trøkk" -dypbassen forsvinner noe når jeg "fyrer opp" 2 literen :( men det er normal da grunnstøyen ligger på rundt 30dB innvendig.

ellers prøv å flytte de vesle data høytalerne inne i bilen og bruk samme oppsett så skal du se hvor meget dårlig det spiller... noe annet enn innomhus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:respect Takk for at du tar deg til å hjelpe meg, er helt :knob: på dette.

Tok en runde ut i bilen nå, prøvde å bytte om på ledningen fra spiller til forsterker. Før hadde eg denne på Front, men nå prøvde eg å sette denne på sub utgangen. Ble en helt annen verden. Prøvde stille inn slik at mest mulig av "lydspekteret" (<--er det et ord?) kom med, men naturligvis er ikkje dette ei god løysing.

spørsmålet er: Fjerner spilleren de lave frekvensene på frontutgangen, eller "forsvinner" de bare i resten av lydbilde? Hvis det er tilfellet burde eg bruke equaliseren eller dempinga på delefiltert for å få tydligere fram dei lave frekvensane?

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Morel "brother" veit du..... men back to topic: din spiller har muligheter for å justere delfrekvensen som fornt utgangen skal levere: Full tone vil spille alle tonene ifra 20Hz opptil 20Khz. Men om du bruker et subb med egen forsterker så er det UNØDVENDIG at frontsettet skal spille frekvenser som subben skal gjengi, derfor skjærer man bort de dypeste toner -gjerne fra 20Hz opptil 100Hz og da vil i prksis frontsettet ditt BARE få spille frekvenser over 100Hz eventuelt, dette gir deg flere fordler da frontsett vil kunne disponere mer effekt til elementene og i tilleg når bass elementen til frontsettet spille "firere" da den ikke trenger å anstrenge seg med å spille dyppe toner som gir lange menbran vandringer og distorsjon i mellomtonen når lange menbram vandringer modulerer mellomtonen... andre faktorer er at de dypeste toner trenger mest effekt og ved å redusere frekvens responsen så øker du det dynamsike effekten som frontsettet skal kunne gjengi, det har litt med frekvens følsomheten som øret vår har.

front utgangen har et eget delefrekvens justering, den skal ikke ha noe begrensning i nedre frekvensen. Den skal ha eventuelt nedre frekvens på 20Hz! regner med at spilleen din har samme grensesnitt som 8600 men den går jeg ikke rundt og husker gitt -men husker fort så fort jeg ser menyen...om det er noe trost ;) - hehe... kanskje jeg skal koble opp min DEX-P99 og se åsen den var, din spiller og 8600 er basert på denne spilleren nemlig, prøvd deg litt frrem Lars, ellers kanskje noen andre husker/kan bedre enn meg. men du blar deg gjennom menyenen og så skal du komme til delefrekvensene for front, rear og subb. Når du er i front menyen kan du velge bla styrke, balance, eq og delefrek og steilheten -steilheten kan bare justeres opptil 24dB i standar modus, i "pro" har du opptil 36dB -på den så vidt jeg husker (?)

edit: send meg din msm ;) så skal jeg logge meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider