Gå til innhold

1.8 16V -> 2.0 16V ombygging

Ranger emnet

TG1

Anbefalte innlegg

Heysann!

har fått litt ulyder i motor'n min....så jeg lurer på om det er vanskelig å bygge om fra 1.8 GTI 16V (mk2 motor) til 2.0 GTI 16V (mk3 motor)?

gidder liksom ikke å koste på all verden i reparasjoner av motoren jeg har...

(dette er i en GTI 16V mk2)....

er det vanskelig å få kjørecomputer og instrumentpanel (digifiz) til å fungere?

fant på Norsk Bildelsenter sine sider:

"Golf 2/Corrado  93 mod. 2,0 16V 150 HK komplett med ledningsnett, motorstyring, etc. for evt. ombygging, 63 000 km."

plug'n'play? :-)

/Tomas G

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du faktisk bør gjøre(for enkelhets skyld, er og beholde eksisterende ledningsnett og innsprut system....

her er det jeg har funnet ut ang ombygging til 2.0(jeg har planer jeg også)

det er to alternativer hva angår motor...

9A og ABF(?ihvertfall den fra golf 3 gti 16v).

9A finnes i passater, corradoer og noen audier.. fordelen med 9A er at den passer 100% rett inn. Bruk toppen komplett(med fordeler, følere osv) fra din 1.8 da denne visstnok er noe bedre. Bruke hele innsugsmanifold med dyser osv.. alt annet løst utenpå motorn flyttes over... Funker visstnok supert, og gir deg mye mer drag. Da 9A motoren egentlig er en slapp motor, så bør du bruke feks KR kamakslene mot denne motoren. det gir deg gode 150 hester..

ABF skal være en bedre motor. men den har ulempa at den faktisk er høyere enn 9A. fakta.. den er ca 1,5cm høyere, noe som gjør at den passer litt dårlig mot eksosmanifold osv. Det kreves heller ikke her at du bruker ledningsnett og innsprut fra denne motoren(blir sikkert bedre, men mye mer styr)..

sikkert mye greier jeg har glemt her, men det er en start..

jo, hvis du beholder innsprut og kabelmatte sånnsom den er så vet du jo at all elektronikk funker..

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jau..er vel helt klart enklest å beholde det eksisterende ledningsnettet...har lite erfaring med skruing av motor å sånn,så det er kanskje like greit å gjøre det så enkelt som mulig :)

åssen blir det med girkassen da? passer den jeg har? og,vil den tåle de ekstra hestene? (hvor mange hk er det forresten i 9A motoren?)

"passer 100% rett inn" høres bra ut ;)

"bruk toppen komplett"...hmm...jeg tror det er fra toppen det er ulyder på motoren min nå,så det er ikke sikkert det går...vet ikke hva som er galt ennå da,men... er ihvertfall lyder á la en blanding av -klonk klank- og -klikk klakk-.....;) høres ut som det kommer fra rundt omkring toppen....

enn motorstyringa? må ikke den byttes? 9A motoren godtar vel ikke PL-motorstyringen...eller?

/Tomas G

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9A med standard kammer gir ikke mer enn ca130.. bruk kr kammer og toppen fra den du har (portene på toppen fra 1.8 gir mer på høyt turtalldet er samme blokka(ca), så alt som sitte utenpå motorn din nå(girkasse osv) passer rett på..

9A godtar elektronikken du har nå.. ihvertfall ved bytte av toppen, da du beholder dine orginale følere og fordeler osv..

mye jobb da...

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki... jeg får se hva som er galt med motoren min først nå,da.... dersom det blir dyrt å reparere (like dyrt som å skifte motor),så kjøper jeg heller en annen motor å setter i....sannsynligvis en 9A motor,isåfall...

håper egentlig jeg slipper å bytte motor...har ikke all verden med penger...;) har heller mer lyst til å lakke bilen enn å koste på ny motor.... :)

men,takker for svarene :)

/Tomas G

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk bare på at de fleste 9A motorer er av samme årgang, og kan derfor være i tilsvarende stand(finn en med LAV km stand) eller beregn noe renovering..løftere og ventiltettinger minimum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... :( fikk beskjed fra verkstedet: reparasjon = dyrt..... så,da må det vel bli "ny" motor da.... snakket med Norsk Bildelsenter idag, og de anbefalte helt klart å sette i samme type motor...det ville fort bli veldig dyrt å sette inn noe annet,mente han jeg snakka med....

de ville ha 8000,- + 1400,- i frakt for en PL motor uten innspruten og motorstyringa... 109000 km...syntes egentlig det var litt i meste laget jeg,men...

har litt lyst på 2.0 16V også...men,blir det dyrt å få montert det,asså? 9A eller ABF(?)...gidder ikke å montere selv (har ikke tid,plass eller kunnskaper til det)....

noen som har noen tanker om dette? ble litt fortvila nå,med motorhavari,og sånn.... :(

CorollaGT : forrige bilen min var en japse... Celica GT '87... genial bil :) angrer på at jeg solgte den... ;)

/Tomas G

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mer genialt når du har familie som jobber på Toyota Norge.

:D

Lykke til med bilen, de på bildelsenteret er litt dyre enkelte dager.

Bor i Lier så vet hvem noe av de er.....( Etter stress mekking/lakkering/motering på Golf MK1 til kameraten min)

Hva med å importere motor fra Danmark? Er visst noen bra huggerier der nede.

My Corolla GT is just 2 fst 4 U!

VW Golf '90

Toyota Corolla GT '86 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by greenrallye

http://www.bruktbildeler.com

samling av huggerier i norge. Der finner du nok motor. Norsk bildelesenter er dyrt.

joda...har søkt gjennom databasen der nå... fant en KR-motor på Orkanger (7-8 mil herfra) som kanskje kan være aktuell...skal ringe å høre i mårra...

er ikke no hokus-pokus å få KR-motoren til å fungere,vel? får vel fremdeles 139hk selv med innspruten og styringa til PL'en...? er vel bare kammene som er forskjellige på disse to motorene....med tanke på hestekrefter,ihvertfall....?

kommer isåfall til å bruke bare selve "motoren" (alt utenom motorstyring,innsprøytinga og ledningsnettet).. så da bør det vel egentlig bare være plug'n'pray.....?

/Tomas G

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by tomgr

hmm... :( fikk beskjed fra verkstedet: reparasjon = dyrt..... så,da må det vel bli "ny" motor da....

noen som har noen tanker om dette? ble litt fortvila nå,med motorhavari,og sånn.... :(

/Tomas G

Hva var galt med den orginale motoren? Hva ble dommen fra verkstedet?

Mvh.

Ole Morten

'99 Audi A4 1.8TQ

x '91 Golf 16v turbo

Nytt Prosjekt: '87 Golf syncro 2.0 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ole Morten

Hva var galt med den orginale motoren? Hva ble dommen fra verkstedet?

skeiv veivaksling + at det lå myyyye metallspon i bunnpanna (=full renovering av motoren)... så det ble like "billig" å kjøpe en hel motor å sette i....

har ENDELIG fått bilen til å gå igjen nå... ble en KR motor (1.8 liter 139hk)... betalte 6700kr for den...

den forb**** hallgiver-saken har vært litt trøblete i det siste også....håper jeg slipper å kjøpe ny....

KR går forresten ganske merkbart bedre enn PL motoren....weeeee =)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tomgr

skeiv veivaksling + at det lå myyyye metallspon i bunnpanna (=full renovering av motoren)... så det ble like "billig" å kjøpe en hel motor å sette i....

har ENDELIG fått bilen til å gå igjen nå... ble en KR motor (1.8 liter 139hk)... betalte 6700kr for den...

den forb**** hallgiver-saken har vært litt trøblete i det siste også....håper jeg slipper å kjøpe ny....

KR går forresten ganske merkbart bedre enn PL motoren....weeeee =)

Har du den gamle motoren enda?

Mvh.

Ole Morten

'99 Audi A4 1.8TQ

x '91 Golf 16v turbo

Nytt Prosjekt: '87 Golf syncro 2.0 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider