Gå til innhold

Tips og triks for db

Ranger emnet


Audicab

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det går mest i å tune kassa til bilens peak resonans.. Og så skal du passe på impedanseøkninga til subben slik at du får maks juice ut av forsterkerne. Mange laster ned forsterkeren til 0.175ohm osv. Men ved burp øker denne fort til 1 ohm.

 

Så du bør først finne peak frekvensen i bilen og så bygge kasse etter det. Eller kasser, for det er mye prøving og feiling :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tips og triks man kan benytte seg av kommer litt an på hvilken klasse man stiller i, men åpnet eller lukkede lufteventiler, med eller uten nakkestøtter, sete foran skrudd helt ned, helt opp, helt frem osv. Mange sånne ting som også kan spille inn :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tips og triks man kan benytte seg av kommer litt an på hvilken klasse man stiller i, men åpnet eller lukkede lufteventiler, med eller uten nakkestøtter, sete foran skrudd helt ned, helt opp, helt frem osv. Mange sånne ting som også kan spille inn :)

 

Hehe, sant det der.. Tjente en gang 0.5dB på å ta ned solskjermen på venstre side.. men når jeg tok begge ned mistet jeg 0.1dB.. Merkelige greier :D

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo større jo bedre er et ordtak...da gjelder det kassen...porten...element-e/a...forsterkeren...

er vel derfor jeg har kasse på 735L og port som tar 66L og 4stk 15" og 10kw ;)

men det er streetbass og det bygges for å spille musikk høyt, fra 25hz og oppover seff..

150db skal ikke ver noe problem.

 

 

skal dette brukes til (billig) spl/dbdrag så dobles effekten og halvere lengden på porten så jeg får en tuning rundt 45hz..mindre brukbart til musikk..

155db kan vere mulig.

 

eller ta den heelt ut og doble effekten en gang til og øke port arealet og kutte lengden ytterlige og legge tuning rundt 60~65hz..ikke brukbart til musikk..

160db+ kan vere mulig å oppnå.

 

bra jeg har laget klart for utskiftbar port i både areal og lengde :D

 

men...så hva mener du med å øke/få mest db ;) mer db i et anlegg som skal spille musikk...hm..

 

enkel regel er vel å legge forsterker effekten litt høyere enn hva elementet er oppgitt til, for en 1000w forsterker er ikke 1000w ved visse frekvenser når du spiller musikk pga elementet forandrer ohm pga kassens volum og tuning.

 

annen regel er at spiller det ikke høyt nok med det du har, er eneste mulighet å doble antall watt og/eller element til det spiller høyt nok.

er jo slik at man spiller (teoretisk) 3db mer for hver gang man dobler effekten...så kalkuler gjerne hva som skal til for at ditt 140db med 2kw skal spille 149db (teoretisk) ;)

 

element med stor slaglengde er en fordel, noe mindre enn 25mm xmax blir pinglete :p men det gjelder vel forsåvidt uansett, mer slaglengde jo mer luft flyttes, og luft må flyttes skal det spilles høyt på lave toner.

tar man i utgangspunktet en 12" ,A, som tåler 400wrms og xmax på 9mm kontra en 12" ,B, som tåler 2kw og xmax på 30mm, så må man teoretisk ha 3stk A for å flytte like mye luft..men hvilke tåler mest guffe for å tyne db grensen litt mer, 3stk på 400wrms eller en på 2kw rms...?

 

har ikke peil på dine planer men litt info på bil og utstyr hadde jo vert knall ;)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

impedansen vil være lavest ved tuningsfrekvens, så for å jukse litt med effekten, om elementene tåler det, kan du spille på den frekvensen hvor impedansen er noe høyere (normalt litt over tuningsfrekvens).

 

hvis du for eks har en 4 ohm forsterker på 1000W, og 1x sub med dual 2 ohm.

hvis du da finner ut at du spiller 140db på 45hz og 138db på 55hz, så høres det absolutt som om man bør spille på 45hz.

men om man da ved 45hz har en impedanse på 4 ohm og på 55hz har nermere 16 ohm, så blir det andeledes.

 

for ved 45hz får du da 1000W, og ved 55hz får du bare 250W.

og siden forsterkeren klarer 4 ohm, kan du koble elementet ned til 1 ohm, for det vil da ved 55hz se en impedanse på 4 ohm.

da vil du ikke kunne spille på 45hz, for det ovelever mest sannsynelig ikke forsterkeren om den ikke går i protect.

men om du spiller på 55hz, vil du nå få 1000W å gå på, i stedet for bare 250W. og siden dobbling av effekt øker 3db, og vi her 4-dobbler effekten vil man teoretisk sett kunne spille mye høyere enn de 140db som vi klarte tidligere. vi vil teoretisk få en økning på hele 6db.

dette Hvis elementene tåler det. for slaglengden på den frekvensen hvor impedansen er høy, er betydlig lengere enn på de andre frekvensene.

men som sakt, dette er teoretisk, og stemmer ikke alltid i praksis av mange årsaken, men du Vil øke betydelig ettersom du får 4x så mye effekt ut av forsterkeren.

 

bare husk en veldig viktig ting:

nå du måler impedansen, mål med elementet i kassen, og bilen helt lukket. for impedansetoppen vil falle drastisk i det du lukker igjen bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan har det seg at DD, som ikke har mye xmax å skryte, gjør det så godt i dB drag? ;) hehe

 

Men er så sinnsykt mye som spiller inn at det er vanskelig å si akkurat hv asom øker lydtrykket.. i noen tilfeller gir en forandring økning i dB mens i andre tilfeller minker lydtrykket..

 

Og i street klassene er det ikke slik at større kasser spiller høyest. Men store kasser gir egentlig den mest "morsomme" lyden sammen med lav tuning!

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en "stor" kasse gjør elementet mer lettdrevent, men det finst seff begrensninger. annen ting med jo større kasser er at man kan øke portarealet uten at porten skal bli så hinsides lang, noe som ikke gir så veldi bra flow.

 

som en spl-gubbe sa til meg i uk, men det sies sikkert overalt;

å lage en sq bil som kan hevde seg i toppen er forsåvidt greit nok en utfording... men prøv å øke 0,2db i en spl-bil hvor alt er 100% optimalt...eller 99.999%...og hold på de 0.2db`a...

 

folk bruker uker eller måneder på å finne de 0.2db...det er ikke lett å finne de ved å bruke forsterkere...for det blir ikke billig..hehe...

 

DD har ikke xmax...? det de skryter av er jo xmech på 3" peak to peak........men der blander du litt med andre ting...

man trenger ikke mer enn feks 15~20mm i spl... det er ved streetbass og slikt man trenger xmax. men skal ikke favorisere xmax som den viktigste parameter for å spille høyt....den er bare gøy... :D

 

vil heller nok satse på et element som har høy mekanisk/termisk belastbarhet ja..som feks re,dd ;)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

DD har ikke xmax...? det de skryter av er jo xmech på 3" peak to peak........men der blander du litt med andre ting...

 

Må være noe galt med min da siden den bunner før den når 3" xmech ;)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være noe galt med min da siden den bunner før den når 3" xmech ;)

dette er vel litt off topic, men har du målt den?

her er måling jeg har tatt på 121SPL elementet i allefall:

http://jannis.no-ip.info/images/stereo/slaglengde.jpg

http://jannis.no-ip.info/images/stereo/force-factor.jpg

 

edit: beklager, skrev feil i linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vel litt off topic, men har du målt den?

her er måling jeg har tatt på 121SPL elementet i allefall:

http://jannis.no-ip.info/images/stereo/slaglengde.jpg

http://jannis.no-ip.info/images/stereo/force-factor.jpg

 

edit: beklager, skrev feil i linken.

 

Nei, har ikke målt..

 

http://blink.dagbladet.no/user/files/j/ja/jaanar/xx.3gp

 

Mne på den der videoen så spiller jeg på grensa før elementet bunner og ser det ut som den beveger seg i nærheten av 3" :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla-bla-bla-bla.....

150db skal ikke ver noe problem.

 

Bla-bla-bla....

155db kan vere mulig.

 

Bla-bla-bla-bla-bla-bla........

160db+ kan vere mulig å oppnå.

 

Dette er et eksempel på hva man IKKE skal gjøre, nemlig skryte på seg Db før man har målt!blah

Nedturen blir stor når du fyrer av en 145db- promp forran en stor folkemengde!:hvaskjera

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår