Gå til innhold

Nippon.no - tråd #2 - garantisak, røket registerreim motorhavari.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Da har han ikke peiling på Honda motorer.

 

og det har du?!

 

jeg har bare (personlig altså) vært borti to tilfeller hvor reima har røke på honda motorer, men e begge tilfellene gikk det veldig bra med motoren. på den ene tok jeg faktisk av toppen og overhalte den bare for og være sikkert, men det viste seg at den ikke var skade i det hele tatt...

 

hvor mange ganger har du byttet reg reim på honda motorer, hvor reima var røket?

 

beklager om jeg stiller meg tvilsom til dette utsagnet, du er jo tross alt ingeniør. men jeg får det ikke til og stemme med verken min terori elle praksis.

 

 

Hei! Ja det har jeg! har mekket på motorer i 16 år og har bygget to pulsjetmotorer, en gassturbin, samt restaurert en rekke to og firetakts ottomotorer, studert mye litteratur rundt emnet. Har også 3 års driftserfaring med store dieselmotorer, MTU 396.

 

Jeg har bytt reg. reim mange ganger, slik at reg. reim havari ikke oppstår. Hva havari angår så har jeg sett en god del fra kjente som jobber i bransjen og lest om tilfeller på internett.

 

Hvis du mener registerreimhavari ikke er noe problem på Honda sine DOHC høykompresjonsmotorer så bør du studere emnet litt mer. Noen ganger kan det gå fint, (som med din lavkomprimerte sohc kanskje) rett og slett fordi motoren ikke er en "interference" motor eller man har flaks.. Men fakta er så raser noen motorer totalt. Det vet du godt selv. Det er en svært viktig del som ryker og det får konsekvenser. Nå skal det sies at reg. reim havari IKKE er et problem på Honda når man bytter den som man skal/bør.

 

Hvis noen tror at registerreimhavari og knust motor KUN gjelder Honda så tar dere skammelig feil. Det kan skje med de fleste moderne høyytelses motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg er helt enig i at på de fleste moderne motorer kan register reim havari føre til motor havari, og at risikoen øker ved høyere kompresjon og ventilløft. så da er vi vell egentlig enig, var bare det at du fikk det til og høres ut som at når regreima ryker på en honda motor (unansett motor) får du motor havari uansett. og det er ganske langt ifra sannheten.

 

Jeg mener at det ofte går bra, men det får man skjeldent høre om. Ingen som gidder og legge ut bilder på nette av røket reg remi, når det gikk bra med motoren. mye mer intressant med knuste stempler og ventiler. heller ikke så mange som gidder og fortelle at reg remia røyk, men det gikk heldighvis bra med motoren. Og i de fleste tilfeller hvor reg remia ryker er det folk som verken har intresse eller peiling på bil som eier bilen, og dermed må de sette bilen inn på hverksted (dette kommer seff av at de ikke er klar over hvor viktig det er og få byttet reima), og da får vi jo heller ikke høre om det.

 

når remia ryker gjør energien som ligger lagret i svinghjulet at stemplene fortsetter og gå opp og ned ganske lenge etter at reima røyk. Men kammakslingen har ikke noe svinghjul, og alle som har prøvd og dreid på en kammaksling vet at den er tung og dreie på, og den går i "hakk". når remia ryker vill kammen fortsette og dreie til den kommer til det nermeste "hakket", og "låse" seg der. Når den står der står noen ventiler på gløtt, og noen stengt, men ingen står med max åpning, og dermed blir risikoen for motor havari mye mindre.

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle har forrige eier bytta motor og ikke reg. reim!!

Høres ut så et skikkelig skolelys

 

det er jeg klar over, og det er jo utrolig kjipt for din del. men det skal nok ordne seg snart skal du se..

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når remia ryker gjør energien som ligger lagret i svinghjulet at stemplene fortsetter og gå opp og ned ganske lenge etter at reima røyk..

 

 

 

 

 

faktisk så fortsetter veiva å rotere så lenge bilen står i gir å ruller i

f.eks 70kmt 2gir å 4000rpm

 

 

blir som regel en helvetes lungemos av ventiler/stempler på multiventil motorene hvis du ikke får trådd inn clutchpedalen øyeblikkelig

 

 

skjer det på tomgang blir det jo bare 1 bang og motoren står med noe som 2-4 bøyde ventiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om motoren går på 4000rpm (eller bakker for den saks skyld) rekker du uansett ikke trå inn clutchen før to av stemplene har nådd toppen. så det tror jeg IKKE er en av grunnene til at det ofte går bra.

 

for si hva dere vill, men min erfaring fra honda (16 ventiler) motorer er at det går bra...

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en forbannet kjeltring og svindler du skulle ha holdt deg langt unna.

 

Hadde jeg vært deg så ville jeg krevd pengene tilbake snarest, det han gjør nå er å dra ut tiden slik at enhver brukbilgaranti går ut. Vet hvordan slikt pakk er, gir deg løfte på løfte om gull og tilslutt så gir han blaffen. Da sitter står du der.

 

Dessverre så har nok motoren din rast bigtime hvis registerreimen røk. Vi snakker om ventiler som har dundret borti stemplene, med fare for nye stempler, ventiler, topp etc. Dette blir ikke billig å fikse helt nytt, med mindre du finner brukte deler på ebay eller skraphandler i norden.

 

Alt i alt så er det egentlig ikke DU som skal fikse dette, men Nippon..

 

Hvis det er H22 motoren du har så skal du vite at dette er en knallbra motor som gir deg mye glede hvis den blir behandlet rett. Registerreim havari tyder dessverre på en mishandlet motor, noe som også reflekteres av starteren du hadde tull med..

 

Slik jeg ser det så har du flere valg:

 

1. Få opphevet kjøpet og få penga tilbake: Politianmeldelse,TV2 hjelper deg, balltre/hagle? :D

 

2. Stole på at han ordner opp (heller tvilsomt og du opplever mye frustrasjon)

 

3. Kjøpe brukte deler fra huggere / Ebay og fikse motoren selv.

 

4. Kjøpe brukt motor. 17-20.000 kr.

 

5. Kjøpe NY motor. 35.000 kr ferdig levert i bergen hos Honda. Girkasse: 20.000 kr hvis du vil det.

 

Uansett, så kan du ta en tur inn på http://www.club-honda.org på forumet der, vi kan gi deg råd/tips/hjelp videre :-)

 

Tv 2 hjelper deg er jo søren ingen dårlig idee, de fikser jo opp det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjer havariet i fart kan det være greit å trå inn clutchen/sette bilen i fri for å forhindre at stempelet treffer ventilene 50 ganger til men, men som crxx sier går det jo alltid bra med honda motorer :???:

 

ja det er sant, men du vill nok høre smellet før du rekker og trø inn clutchen, men det vill jo hjelpe og trø den inn alikevell ja..

 

jeg mener ikke at det altid går bra. Jeg har som sagt bare vært borti to tillfeller hvor reima har røket på honda motorer (personlig), og da har det gått bra, så sjansen for at det kan gå bra er absolutt tilstede. men jeg er helt enig i at det kan gå galt og, men det virker som folk tror at det altid går til hælvette med hele motoren..

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå er: bilen kom til trondheim sist fredag\lørdag engang.. etter dette har jeg ike hørt noe og han svarer igjen ikke på telefonen, men jeg har ikke prøvd så utrolig mye da..

 

Mulig han gruer seg til leiebilen han skal betale som er kommet opp i snart 20000 vil jeg tro, nødt til det er han også, har vitne på at han lovde meg over telefon å betale.. en muntlig avtale er vel like bindende som en skriftelig når en har vitner??

takk for høytaler på mobiler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår