Gå til innhold

Cd-spiller får strøm når jeg låser opp bilen.

Ranger emnet

vicky81

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har en 99mod Audi A6 der jeg vil at cd-spilleren skal begynne å spille når jeg låser opp og slår seg av når jeg låser igjen bilen med nøkkelen(fjernstyrt).

Til det trenger jeg vel "bare" å hente spenning fra et sted der den forsvinner når bilen blir låst igjen. Jeg har nå målt i par dager og finner ikke noen steder der den gjør det. Har ikke noen koplingskjema heller.

Det jeg har funnet ut er at kupe`lysene mister jording når bilen blir låst. Altså at det ikke er plussen som forsvinner der men minus.

Det jeg tenkte å gjøre da er å bruke et relè som styrer cd-spilleren. Det vil si at når minusen forsvinner lukker relèen og cd-spilleren ikke får pluss.

Tenker jeg riktig nå? Vil det virke slik jeg har tenk meg? Kan jeg bruke et vanlig lysrelè?

Er det noen her som vet om steder i bilen der plussen forsvinner når bilen blir låst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relè som holder spenningen? Den får jo både pluss og minus når jeg låser opp bilen!

Hva er vitsen? Jeg skal ha indash dvd-spiller, xbox og skjermer i bilen, tenkte bilen slipper å gå på tomgang eller ha tenningen på imens jeg fyller bensin/løper en tur i butikk og andre i bilen ser på dvd/spiller på xbox.

En annen ting er at en kompis av meg sa at multimedia i bilen trekker strøm selv om alt er slått av, og vil derfor tappe batteriet hvis bilen står over lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner ikke med spenningen på låsene holder seg der når du har låst opp... det er nok en puls som sier i fra at låsen skal endre stilling...

strøtrekk er det nok selv om det er av, men det er minimalt... hvis batteriet dør av det trenger du nytt batteri, eller du trenger ikke bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde egentli ha 2 batterier for aktivt bruk av multimedia uten at bilen er igang. 1 for multimedia og 1 for bilen.

Det du sier går jo med litt fin tenking, men har vel vært enklere å bare koble utstyret direkte på batteriet og ikke igjennom tenningen. trenger bare en + ledning som grener seg ut til dingsene du vil.

eventuelt koble tv,xbox og slikt på egen bryter/rele direktekoblet på batteriet.

O-<8--¤<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-- Noen biler har jo tidforsinkelse på cupelyset, dvs lyset kommer på i det du låser opp, og slukker ca 10 sekunder etter at du har låst bilen.

En xbox eller dvd-spiller i bil bruker svært lite strøm. Når de er skrudd av, bruker de enda mindre strøm. Kun noe for å holde liv i memory, dvs innstillinger og slikt i systemet.

Vet jo at det kan være litt småkjipt hvis folk sitter i baksetet og ser på dvd og de må pause når du skal fylle bensin. Kanskje de må spole frem til det stedet de var før du stoppet. Men det får da være grenser for hvor intens man skal være da.... En pause har man alltid godt av !

Hvis xbox og dvd er koplet opp mot komplett stereoanlegg, for lydens skyld. Så anbefaler jeg å skru AV anlegget når du skrur av bilen.

Men fylling av bensin tar kanskje 10 minutter inkludert betaling, så da kan du godt bruke strøm direkte fra batteriet.

Hvis bilen din har for svakt batteri til å klare det, så bør du få sjekket lading og batteri. I teorien skal du kunne sitte å se på dvd hele natta i bilen, og kunne starte neste morgen.. Hvis det kun er dvd-skjerm og headsett..

Du kan ha to batterier og et skillerele som det heter da.. Da kobler du dvd og xbox og slikt inn på det ekstra batteriet. Dette batteriet får lading KUN når motoren er igang. Samt at bilens ordinære batteri ikke mister spenning pga dvd og xbox..

Hva du velger får være opp til deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Først av alt, det er ikke noe galt med batteriet. Som dere ser i innlegget mitt, så er IKKE multimedia montert i bilen enda. Det kompisen min trodde var at xboxen trakk mye spenning selv den når det er slått av.

Kupèlyset i bilen kan ikke slås på når bilen er låst. Jeg tok å målte i sikringsboksen. Det er et jordingspunkt der(som nevt tidligere) der jordingen forsvinner!? når bilen blir låst.

Synes dere at det er dumt av meg å gjøre det slik?

Bør jeg gå for et eget batteri til multimedia istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skillerelé får du kjøpt i butikker som leverer bilstereo.

Det kobles via tenningen, og sørger for at du ikke bruker strøm fra bilen originale batteri så lenge tenningen er AV. Men, når du skrur på tenning vil dynamoen lade opp begge batteriene samtidig.. Så lenge tenning er på, så er jo bilen normalt i bruk, så det har ikke så mye å si om det brukes strøm av begge batteriene..

Brukes normalt sett til seriøse stereoanlegg.

Stinger er et mulig valg der. 80A skulle holde.. styrken bestemmes av dynamoen ladekapasitet i ampere.

Kjøpte et til et stereoanlegg for noen år siden. Tror det kostet 4-600,- kroner.

(Hadde da i tillegg Gel-batteri og to kondensatorer for å holde strømmengden oppe til forsterkerne mine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider